Katter iFokus

Katter

Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 18326 ggr
Pia
0

Svarta katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färgen svart på en katt har väl kanske fått en liten trollsk och hemlig klang. Men nog är det vackert med en riktig blanksvart päls som glänser i solen…? Som en liten minipanter:)

Har ni några bilder på helt svarta katter som ni vill lägga in i den här tråden?

änglaflickan
0

men gud vad gulligt med dom jätteblåa ögonen till den svarta pälsen!

Pia
0

Visst är det:)

"Tyvärr" så är ju alla kattungars ögon blå innan de utvecklas till sin riktiga ögonfärg - i kisse på bildens fall kopparfärgade.

änglaflickan
0

oki;) lärt mej nått nytt *som den förstagånskattägare jag är*^^

Pia
0

Visst är det bra, man lär sig så mycket nytt, i smått och stort hela tiden:)

Terrierlina
0

En väldigt trött och helt svart katt…

Pia
0

Söt och blanksvart - är det månne en av våra fyrfota ministrar?

Terrierlina
0

Yepp, det är Semlan!

Terrierlina
0

Pia - Jag la upp lite bilder i mitt album, så du kan ju kika där om någon funkar för ministerbilderna… Har dock inte så många…

CBA
1

Min exotic kille Janis som ligger i sin hängmatta som hänger på elementet.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
0

En till….

Pia
0

Ok, Lina, kollar där.

CBA, förstår inte varför jag hela tiden tänkt mig honom som röd-vit… Söt ialla fall, och det är så vackert när man ser två kopparfärgade ögon mitt i allt det svarta:)

CBA
0

#11 Jag har ju en röd-vit perser kille oxå…det kanske är honom du tänker på ;o)

Pia
0

Så måste det ju vara, tänkte lite så, men jag ser verkligen en röd-vit exotic framför mig - Janis i ett nötskal kanske *skratt*

gankis
0

Jag älskar verkligen min svarta panter jag har här hemma. Han är cool, mystisk, macho, extremt kel- och sällskapssjuk och alldeles, alldeles underbar…..

Här har båda mina katter hamnat på samma bild, de ligger och studerar mig när jag binder om snören på ett paket…

KerstinP
0

Här kommer en bild på min dotter Linda och katten Ada.

KerstinP
0

Ett montage på Ada från Göteborg.

Pia
0

Pilsner ser verkligen härligt mystisk ut ja:)

Fin svart-vit bild på Ada och Linda!

Roger
0

Jag var på en utbildning via ZOORF och där var det en lärare som menade att svarta katter är mer benägna att vara sura eller stingsliga än andra katter (även panter i förhållande till andra stora kattdjur) Och han menade att det troligen hänger i hop med någon gen som även ger det svarta anlaget! Har ni haft flera katter där någon har varit svart och isåfall hur har den varit i förhållande till övriga katter? Själv har jag haft en svart blandras med mycket siames som var en riktigt sur enstöring men som även kunde vara riktigt kramgo.

Pia
0

Jag har alltid trott att det varit svartsköldpaddor som varit lite extra riviga, kanske röda katter, men nu när du säger det så mina (enfärgat) svarta har varit lite knepiga, enstöriga, tjuriga och envisa. Åtminstone överlag med få undantag. Sedan hur de utvecklats när de flyttat är ju lite svårt att säga… Intressant!

CBA
0

#18 Min svarta panter är det mest kelsjuka som finns…han är nästan löjligt kelig. Håller man fram handen så puttar, gnuggar och gosar han med den så till den milda grad att tar man bort handen så faller katten :o)

Han är min hund, kommer när jag ropar, hoppar upp i knät när man ber om det, svarar på tilltal och springer före till sängen om jag säger - Kom så går vi och sover!

Det roliga är att det är bara mig han är så med, husse kan locka och pocka bäst han vill. Han är alltid runt mina fötter och ska gosa.

Så gällande att svarta katter skulle vara mer surbenägna än andra kan jag inte hålla med, våran röd-vita kan däremot bli lite purken om det inte passar herrn :o)

Jenna-Gun
0

Här kommer min

Norska skogkatt Cirri

kemikal
0

Har tyvärr inga bilder, men jag kan ju kommentera ändå. Var inneboende där det fanns två helsvarta kattmadamer, grönögda, rätt lång päls. Vackra och mycket bestämda (ja, surgenen kanske stämde på dem). När jag var liten hade vi en svart korsning med skogskatt, hon var en sådan som straffade oss genom att gömma sig om vi gjort något dumt. Hon gav sig även på folk som kom in medan vi inte var hemma (stackars kattvakt den gången!). Och så har min kompis en riktigt mystisk dam, en såndärn slank kortpälsad sak med stooora öron. Högljudd som bara den, och ibland mer som en hund än som en katt. Särskilt sur är hon dock inte, även om hon ser ut som ett riktigt odjur ibland när hon visar huggtänderna.

Hirit
0

Jag älskar svarta katter….. vilka fina svartingar…. Pia jag kommer och hämtar den där lilla osbert …… fast det det går nog egentligen inte räcker med de tre jag har….

Pia
0

Vad roligt att ni delar med av bilder och berättelser!

#23, nja numera är ju Osbert en herre på snart 3 år och huserar annorstädes än hos mig, men han var en riktig sötnos som liten…:) Äsch då, tre katter är väl ingenting…:)

Annette
0

Nera, vår stallkatt.

Annette
0

Rebecka, vår nyinflyttade stallkatt.

snickan
0

Oden är hel svart katt med gröna ögon, snart 7 år.

snickan

Sessan1
0

Hej på er

Jag har ju oxå en  helsvart katt med liiite vitt under hakan!

Titta i mitt fotoalbum så finns han där!

Det är alltså Chicko jag menar!

Tass på er

Sessan1

Pia
0

Annette, vilka fina stallkatter!

snickan, oden ser verkligen imponerande och go' ut:)

Annette
0

#29. Tack! Ja, de är verkligen trevliga. Rebecka är ju nyinflyttad och det går jättebra med de andra djuren. Troligen får hon väl ungar också, inte planerat men det är välkommet ändå.

Hirit
0

Aha, fast Osbert är säkert lika charmig nu som då. Förresten, oj vilka fina kattor. Ska nog inte titta för mycket annars kanske det blir fler kattor……. . Tre kattor är egentligen inte så mycket. Kommer ihåg från det jag var i barnaåren, då hade vi kattor så det räckte,men har inget gott minne av när min 18 år äldre systers man fick ta på sig den svåra uppgiften att göra sig av med kattungar som vi inte kunde ha kvar………. jag visste alltförväl vad som var i görningen.

Gråter

Margareta
0

Oj jag hittade en tråd jag aldrig sett innan…
Svarta katter gillar vi…

S*Skogskullens Bellis, svart Norsk Skogkatt

Numer pensionär i Nynäshamn

Vildkathan
0

Jag lägger in Akasha som jag är stödhem åt bara… hon är en riktig skönhet!

Ägd av S*Zaxofragas Zigge

Bubby
0

Här är mina kissar, Pussel och Zansii.

Bubby
0

En till på Pussel.

Bubby
0

Och en sista på Zansii.

Runsviks
0

Här kommer min vackra Kiwi….fast lite vitt har honFlört

Pia
0

Ljuvliga små sotisar hela bunten:)

coockie_87
0

jaa klart man har söta bilder på turbo, helt svart och underbar gå päls =)

Pia
0

Sicken blanksvart sotarmurre:)

coockie_87
0

jaa han har så goo päls, =) är det någon ide att ställa ut svarta katter?? tänker på att dom är la ganska vanliga??

Pia
0

Huskatter bedöms ju mest efter temperament, sundhet och presentation. En svart kisse med härligt utställningstemperament och tjusigt preparerad, visst kan en sådan går bra på utställning:)

coockie_87
0

jaha oki, då ska jag testa med han, för han är så lugn =) snuttan kan va lite envis ibland =P

[helenal]
0

jag tycler de  efint md helvita katter med..som en ragdoll typ.min kompis har en sån och d e e helt underbara..men dyra!

Scilla
0

Raskatter är dyra små raringar. Vet dock inte hur ragdoll ligger i pris.

Pia
0

Visst är ragdoll en vacker ras! Inte helt vit dock, utan maskad ungefär på samma sätt som en siames, birma eller colourpointperser.

Här är en tråd med bara vita katter att njuta av:)

[helenal]
0

jg trro en ragdoll kostar 6-10000

Scilla
0

Ganska normalt raskattspris med andra ord. Nu börjar det här bli lite off topic men finns det några raser som har standardpris under 6000:-?

[helenal]
0

perser kostar väll fem tusen+är ju olika givetvis till olika uppfödar…

Pia
0

Numera så tror jag att perser ligger under det, iofs så går ju utställningsperser för rejält höga priser. Men det senaste jag hörde från en kompis (brittuppfödare, sitter i sin kattklubbs styrelse, har varit aktiv i många år) var att erfarna, mångåriga perseruppfödare tar 3-4000 kr för fina perser. Så möjligen ligger standardpriset på en perser under 6000 kr numera.

Jo visst är det off topic, men intressant:) Märkligt hur det blivit med priser, förr var det mycket större skillnad på olika raser och deras priser än vad det är nu. Om man bortser från de nyare raserna som det inte finns så många uppfödare av, än. Men eg kanske det är bra, att man på det viset inte kan spela ut en ras prismässigt mot en annan (som tyvärr inte är helt ovanligt att spekulanter gör…)?

[helenal]
0

såna sommarkatter e ju ofast huskatter som blir för det e inte många som köpr kattraser och sedan slpper ut dem..det e bortkastade pengar för dem! Min mompis har en perser men den vågar hon inte släppa ut för flka ka ta den..e alla kattraser innekatter då?

Pia
0

Jag känner ingen uppfödare som säljer sina katter som annat än innekatter. Men det är säkerligen olika där med.

[helenal]
0

gud vad mkt långhåriga katter  måste håra ner!! Jag var utoaödns förra sommaen..blev så ledsen man såg katter och hundar sitta i en så liten bur.ingen mat ingen vatten:(

Min moster som bor i grekland ser katter som "odjur" ändå anledningen att de har katter på msin gård är att de skrämmer bort råttor…

Scilla
0

Ska jag vara ärlig så var det lite priset som styrde att det blev en aby för mig, förutom att jag blev så kär i Selma.

[helenal]
0

aby?

Pia
0

Aby är förkortning för abessinier.

I den här tråden finns länkar till alla de raser som finns i Sverige idag, samt i förekommande fall en länk till deras resp rasförening.

Scilla
0

Min förra katt Julia hade en svart lillasyster som hette Sissi. Har ett så underbart foto på henne som jag måste försöka hitta och scanna. Tänk er en svart väldigt slank och muskulös katt, lite som en abessinier med alldeles lysande gula ögon! Panterkisse!

[helenal]
0

då skulle katten hetat svarte pantern:)eller rosa pantern,hihi,visa kort på e aby

Pia
0

Här är en riktigt fin bild på Selma, abyfröken:)

[helenal]
0

ja hon är vacker:) de liknar lite vanliga bondkatter och även siames.

Scilla
0

Abysarna är slankare och muskulösare än bondkatter, har större öron och en helt unik färg. Kroppen påminner om siames, men ansiktet är annorlunda. Här kan du hitta mer info och bilder http://home.abyfriends.com/

http://abysomali.se/

montax
0

13-åriga Sebban försöker se cool ut. Cool