Kattsandsproblem
Jag håller på att bli TOKIG! Vi har provat typ alla sorters Kattsand som finns men INGEN fungerar :( Det blir bara lera av sanden och katterna börjar kissa lite här och var i lägenheten :( Riktigt jobbigt…
Vi brukar köpa klumpbildande sand men redan efter några dagar så slutar den klumpa och urinet bara sugs upp i sanden utan att man kan plocka bort klumparna.
Vi har provat säkert 7 olika kattsander i olika prisklasser och vi är inte nöjda med någon… :(
Skulle verkligen behöva tips på bra Kattsand! Vad använder ni?
När jag använt sand så har det varit Pussy Compact vilket jag tycker är en kanonbra sand. Det gäller att se till att fylla på allteftersom så att man har ganska tjockt lager i lådan hela tiden. Nu har jag använt bränslepellets och PeeWeelåda sen i höstas och tycker att det är det bästa som finns.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

#0 vilka har du använt då? Så man vet vad man ska undvika, och inte tipsa om..
Har du för lite sand i? För många katter till bara en låda? Antagligen inte..

Har hört bra om Ever Clean men tyvärr finns den inte här där jag bor :(
Jag har en superstor kattlåda (motsvarar cirka 2,5 vanliga) och tre katter, och vi brukar alltid ha ett tjockt lager i lådan.
Kattsand jag har provat:
- Fresh & Easy
- Toa-lätt
- MissCat Kattströ
- Pussy Kompakt
- Ica Kattsand
- Euroshopper Kattsand
- Katty Kattströ (denna tycker ja är minst dålig…)
Det största problemet är att sanden inte klumpar så det går inte att göra rent lådan så bra! Allt sprids bara runt och börjar lukta snabbt eftersom man inte kan ta bort urinet…
Ever Clean utan tvekan. Men finns det ingen stad i närheten som har den sanden? Oftast brukar det vara stämpelkort med till Ever Clean, så när man köpt 10 lådor Ever Clean får man en låda gratis =) Bra tycker jag faktiskt.
Dom är ju ganska dyra, men väl värt det. Har prövat en massa olika sandsorter men går alltid tillbaka till E C.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
EverClean, TidyCats (eller vad den möjligen bytt namn till) eller min favorite: Extreme Classic. Alla finns i djuraffären. Mataffärsvarianterna tycker jag är tvärusla.

hehe ja du, känns väldigt ambitöst att åka till en annan stad för att köpa kattsant :) Tyvärr är jag student och har varken egen bil eller tillgång till bil så att frakta 10 kg Kattsand eller mer med tåg känns inte som en bra idée :)
Men jag måste säga att jag är väldigt sugen på E.C. Ska höra med våran djuraffär om dom kan ta hem den eventuellt. Det där med stämpelkortet lät inte helt fel heller :)

Anne: har köpt Kattsand både i mataffären och i djuraffären och jag måste tyvärr säga att skillnaden inte va stor. Det enda som skilde var att djuraffärens var dyrare och den fck jag slänga redan efter 2 dagar :(
Men jag ska traska förbi djuraffären i veckan och höra om dom kan beställa in EverClean åt mig :)
vi åker 4 mil varje gång för att köpa Kattsand, är man en hängiven kattägare så är man ;)
Men du har alltid http://www.foderbilen.se/ dom fraktar ut sanden till dig :P alltid ett alternativ. Fast dom tar kanske inte stämpelkort heller.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Fast på din lista, vad säljs i djuraffären? Fresh & Easy? Har jag aldrig provat.. de andra är väl "vanliga" märken som säljs på typ Ica?
Foderbilen är ett bra tips ja! Då slipper man definitivt kånka :)

Oj, de lät som en smart grej! Ska kolla in deras hemsida :)
Ja men nu minns jag inte vad dom ja brukar köpa i djuraffären heter (kom bara på dom vanliga), har köpt ett antal påsar därifrån och som sagt, de funkar lika dåligt för oss som vanlig mataffärssand.
Har pratat med djuraffären nu och de skulle återkomma till mig imorron så vi får se vad de säger.