Behöver råd!
Hjälp mig! Vår ocicat hona på 14 år har under de senaste 4 åren levt ett mycket fritt liv på landet. Hon har verkligen älskat detta! För några månader sedan köpte vi en kattunge, denna har hon inte accepterat. Hon sover mest och är inte lika tillgiven längre. Hon tycker verkligen inte om honom. Hon slår inte honom, bara morrar och fräser.
Nu har vi köpt hus inne i ett litet samhälle. Hon kommer antagligen inte alls att gilla läget. Hur skulle du gjort? Kanske en human avlivning?
Hon vill ha er för sig själv. Hon vill inte leva tillsammans med en annan katt skulle jag tro. Många katter, i synnerhet honkatter har en tendens att bli svartsjuka på andra katter. Er katt har levt ett behagligt liv som ensam härskarinna, något som hon verkar ha uppskattat mycket.
Kanske kan ni låta henne få förbli ensam och hitta ett nytt hem till kattungen om de inte blir vänner inom en överskådlig framtid. Se vad som händer när ni flyttar, men avliva inte den första katten. Hon kan mycket väl leva och må gott i många år till om ni erbjuder henne möjligheten till det. "Human" avlivning, som du kallar det, är väl inget man tar till på en katt som har förutsättningar till att leva ett behagfullt liv?
Tänk på att det är nu din katt ska övergå i den härliga tant-åldern! Hon vill ha lugn och ro och bli ompysslad och älskad för den hon är med allt som hör henne till! Man tar hand om de äldre, om du frågar mig.
Lycka till med att lösa detta till allas bästa!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Tänk på att favorisera henne, dvs ge henne mat först , kela med henne först osv. det kan vara svartsjuka , men om ni är tydliga med att hon fanns där först så kan det bli bättre. Det kan också bli bättre när kattungen bli äldre. Kan vara så att hon tycker att han är lite för aktiv för hennes smak just nu!
Bygg en rast gård i det nya huset eller ta ut henne i koppel så kommer antaglign flytten att gå bra.
Lycka till
Självklart ska man ta hand om de äldre… Men det är inte det som är problemet. Problemet är att vi ska flytta och vi tror inte att hon kommer att trivas där. Rastgård och sele är inget alternativ då hon vantrivs med det.
Hon är alltid den som får mest uppmärksamhet, men hon har börjat mer och mer att dra sig undan.
#3 Innan du börjar spekulera i att hon nog inte kommer trivas där kan ni väl ge det ett försök? Och varför skulle hon inte trivas i en rastgård?
Önskar dig lycka till iaf!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hon har tidigare levt som innekatt i 10 år. Tyckte att det var jättejobbigt! Någon rastgård kan vi tyvärr inte bygga.
Du börjar din tråd med att skriva" För några månader sedan köpte vi en kattunge, denna har hon inte accepterat. Hon sover mest och är inte lika tillgiven längre."
Det är väl i detta fall ett tecken på att det är den nya katten hon inte är nöjd med… ??? Ni borde ge henne en chans i det nya huset och jag tror att hon skulle leva upp igen om omständigheterna ändrades till hennes fördel. Hon blir inte bitter.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

För att få katterna att trivas ihop så skulle ni kunna prova feliway.
Angående rastgård, kan ni inte istället då kanske inhägna altanen eller något sådant?
Om hon verkligen vantrivs så tycker jag att ni försöka placera om henne till någon som har möjligheten att låta henne gå in och ut som hon vill.

alla älskar inte varandra så är de bara acceptera räker långt… alla kan vänja om sig.. inne kanske blir kanon.. varför inte rastgård med ett litet hus i då? som hon kan vara sj ibland i
Självklart ska hon få fortsätta att gå in och ut!
Jag tror att hon inte gillar honom
1: Han tar för mycket plats
2: Hon är ocicat (rasist) Hon har alltid varit det…
3: Börjar att bli riktigt gammal och kanske inte mår jättebra

Prova sprayen Feliway som finns på djurapoteket. Den sprider feromoner som gör katterna harmoniska och får dem att gå bättre ihop. När jag köpte en ny katt vän till min äldre katt tog det nog 4 månader innan de gillade varandra utan spray.