Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2335 ggr
Mymlan
0

Veterinärer är tröttande emellanåt

Jag rakar ner min ena perser katt var tredje månad ungefär. Och alltid har hon nå att klaga på.. För tovig, idag gnälldes det på hon var för fet i pälsen *kladdig*

Denna katt har jag ägt i 10 år och alltid haft fet päls men med torra partier där hon har Mjäll. Ska denna katt vara okej i päls så måste man bada henne var 14 dag/var 3 vecka.

Hon rakas ner pga hon total vägras att kammas, hon exploderar.

Hade hon varit still så hade jag kunnat klippt ner henne själv med en vanlig sax.

Så jag får nu innan hon ska ner o rakas bada henne vilket gör de få tovor hon har än mer toviga. Men då har hon säkert nå annat att klaga på.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MonicaLagerquist
0

Varför badar du inte katten om det behövs?

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Mymlan
0

Så du anser man ska bada en katt var 14 dag? jag ställer ej ut, jag har fibromylagi så jag orkar inte det och så ofta. Sedan så har hon någon smörja på sin klippmaskin innan hon klipper katten tror inte du det kladdar ner katten?

MonicaLagerquist
0

Har man en katt som behöver badas så ofta så får man bada så ofta.Klarar man inte det får man antingen be om hjälp eller fixa på annat sätt.Byt veterinär om du inte är nöjd.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Mymlan
0

#3 Tror nog jag känner min katt mer än ngn annan.

O jag ansåg henne Inte vara fet/kladdig..

Silvestris
0

Skaffar man en perser får man väl vara beredd på en del pälsvård, annars är en exotic ett bra alternativ.

Jag har fött upp en katt som behövde badas en gång i veckan så det var bara att bada honom en gång i veckan. Jag förstår att din sjukdom försvårar detta, men kan du inte be någon om hjälp?

Mymlan
0

Jag hade ej fibro då jag köpte henne för 10 år sedan. Finns ingen hjälp att få, folk  hjälper ej en annan såvida de ej tjänar ngt på de själva, detta är min krassa erfarenhet av folk idag. Jag är ej förmögen så jag kan lämna in katten till ställen där de badar katt + hund..

Nu badas hon men ej så ofta, även perser nr 2 badas men hon har mkt bättre päls som knappt får ngra tovor.

LinaK
0

Tycker det är elakt av veterinären att klaga gång på gång. Kan förstå om hon/han säger till en gång. Men det är ju som sagt ditt djur, och du går ju till vetten för att få din katt nerklippt inte få en redovisning om hur din katt ser ut.
Vad använder du för schampo när du badar henne?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mymlan
0

#7 Just nu schampoo för bebisar Natusan sedan sköljer jag i ca 20 minuter. Annars har jag anv House Of Anjou.

LinaK
0

Brukar du avfetta henne med Yes innan badet?
Det är väldigt effektivt på perserpälsar.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mymlan
0

#9 Gjorde det ibörjan då hon var yngre, följde en uppfödares råd *boendes uppe i Ångermanland tror jag det var, hette Lena tror jag*

Men som det är idag orkar jag ej stå så länge o enm katt som brukar ta sina känguru hopp i badkaret.

Anne
0

Måste tipsa om Dermoscent, som finns på apoteket. Det är en slags eterisk olja som man sätter i nacken på katten (en liten ampull). Det har gjort underverk på min gamla katt som hade risig, tovig, matt, glanslös, fet päls med mycket Mjäll. Efter bara ett par veckor var det HELT annorlunda, och nu när vi kört en längre kur är hon i toppkondition. *magiskt*

Mymlan
0

#11 Ska testa den..

[Norrbysa]
0

Synd att hon inte gillar att bli kammad. Annars hade ju "furminator"-kammen kunnat vara något.

Den drar bort allt dött underhår och tunnar ur pälsen. Tyvärr måste pälsen vara tov-fri innan en genomkammning med "fuminatorn".

Hoppas du hittar något bra knep som passar dig o din katt!

Silvestris
0

Vet veterinären varför hon inte badas så ofta som skulle behövas? Om inte är det ju inte konstigt att h*n anmärker på kattens pälstillstånd. Många låter ju bli att bada/kamma pga. bekvämlighet och de bör kanske se över sitt val av katt eller skärpa till sig. Du har dock ett helt legitimt skäl till att inte kunna sköta katten som önskat och då bör inte heller veterinären påpeka detta för dig, det är rent ut elakt.

Mymlan
0

#14 Veterinären vet varför.