Ny kissunge i huset - råd och tips!
Jag fick hem en liten parvel igårkväll. Allt har gått bra hittills, och den lilla som igår verkade ganska skygg för människor, har idag vänt helt om.
Hon har legat bredvid mig i soffan HELA dagen…velat kela och buffa på mig hela tiden….och så fort jag går iväg så piper hon efter mig och vill att jags ka komma tillbaka.
Jag vet att det finns många här inne med stor erfarenhet av små missar, och jag skulle verkligen behöva lite tips och råd.
Har några konkreta frågor som jag gärna vill ha svar på, men ni har säkert andra bra saker att säga utöver dem också:o)
1. När hon piper så efter mig, ska jag alltid komma tillbaka till henne så snabbt som möjligt, eller ska jag låta henne pipa ett tag så att hon vänjer sig, kanske försöka få henne att komma till mig istället?
2. Hur är det bästa sättet att få henne och min katt att acceptera varandra. Ska jag låta det ta sin egna tid och inte försöka göra nåt själv, eller finns det knep jag kan ta till? Typ ge dem mat på samma ställe så de måste träffas osv?
3. Hon luktar illa och pälsen är smutsig, hur länge ska jag vänta innan jag kan bada henne? Ska jag låta henne "bo in sig" först, eller kan jag tvätta hene redan nu?
Har fått för mig att det vore bättre att få bort den starka doften från henne för då kanske hon inte luktar lika konstigt för Kizzen (min andra katt)?
4. De är just nu väldigt avvaktande mot varandra, bara sitter o fräser om de ser varandra, men min katt går undan istället för att konfrontera henne. Ska jag ha henne instängd i separat rum på nätterna, eller vågar jag ha dem ute i lägenheten båda två?
Jag kunde knappt sova inatt då jag hörde henne gny från badrummet, och jag tyckte så synd om henne. Hon måste vara så rädd, all hennes trygghet är borta.
Jag är som sagt tacksam för ALLA tips och råd jag kan få utan er erfarna!
/ Helena
Hur gammal är kissen?
Den lilla? Hon är nog ca 16 veckor, och min stora är 3½ år.
Tänkte svara på fråga 1. Mina kattungar piper oxå efter mig när jag går.
Jag tänker såhär: Om jag kommer tillbaka när de piper, så kommer de tro att det är så man kallar på mig och forsätta. (Även på natten om de känner sig ensamma.)
Så jag brukar inte komma när de kallar. Bara ibland eller så ropar jag på dem lite bara för att berätta vart jag befinner mig.
Och angående fråga 3. Det är nog bra att bada så tidigt som möjligt så kissen vänjer sig vid den proceduren om det skulle behövas igen.

1 an: När min lilla piper så svarar jag så hon hör vart jag är och så får hon avgöra om hon vill komma eller inte, oftast kommer hon till mej när hon hör vart jag är men då har hon gjort valet om hon ska komma eller ej och inte jag som lyssnar på henne.
3 an: Jag skulle bada den direkt. Jag badade min nästan direkt jag fick hem min och det accepterar hon mer än att klippa klor. När man klipper klorna kan man tro att jag misshandlar henne med tanke på hur mycket hon skriker (men taskigt nog kommer hon inte undan ändå :P ).
4 an: Jag lät min stora fräsa och hålla på (märkte att den lilla inte brydde sej utan verkade som hon tyckte att den stora var löjlig) och någon dag senare så kunde de ligga i samma säng men den lilla nere vid fötterna och den stora vid huvudet på mej. Men en dag till senare så kunde de ligga bredvidvarandra. Den stora fick helt enkelt acceptera att den lilla fanns där nu också. Nu leker de och "flyger" mellan golv och tak.

Det var så bra svar o info av inlägg #4..så jag upprepar inte det..
Katter sköter sånt där så bra själva,finns det redan en katt i huset när det kommer in en ny familjemedlem så markerar ju den äldsta till den nye att här är det minsann jag som bestämmer!
Så länge den fräser så är det helt lugnt!!det är normalt!
Lycka till!!
Tack så mycket för era svar! Det har gått lite framåt här hemma. Min stora katt bryr sig inte så mycket om kissungen, han håller sig mest ur vägen. Hon däremot fräser så det ryker när han är i närheten :o)
Så jag hoppas att när hon vant sig vid honom så blir det bra mellan dem.
Tänkte tvätta henne idag, fick tips om att tvätta med ett milt schampoo så det ska jag iväg o köpa i em. Sen hoppas jag att hon kan lukta "gott" och få sin egna doft istället för en massa smuts.

#6 Hihi så hon är en lite tuffing!hehe..det kommer att gå bra ska du se bara de vant sig med varandra..lycka till med badandet oxå..!
Ja hon är så rolig…som att hon inte vet hur liten hon är… jag menar, min hankatt väger ca 6 KG..så han är riktigt stor!!!
Hon går mot honom med skjuten rygg och fräser…men ändå känns det som att hon egentligen vill hälsa…. så det ska nog gå bra tillslut:)

#8..hahaha!ja det låter så skoj så liten men så tuff mot den där bamsingen!