Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 597 ggr
coockie_87
0

Tips till bra produkter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan! jag skulle gärna vilja ha lite bra tips till att få en katt i fint skick innan en utställning! rengöring, päls och allt sånt =)

tack på förhand/Karin

coockie_87
0

Ingen som vet nått inom detta?? hihi

EddaM
0

Jag skrev lite om det här i en annan tråd=) Utställnings förberedelser för korthårig katt. Skrev även om långhår.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

coockie_87
0

joo såg det tackar

Pia
0

Jag tipsade också i den tråden. Men som sagt, det är otroligt individuellt. En huskatt bedöms ju i huvudsak efter sundhet och temperament samt fräschör (pälspreparering osv).En långhår skall vara tovfri (precis som EddaM, tror jag det var, skrev i den andra tråden, det är viktigt att man ser till så de inte är toviga och lockiga på mage och mellan benen), glansig i pälsen. Fluffig och fräsch.

När man badat katten torkar man den med hårtork och borstar samtidigt för bästa resultat, glöm inte magen för att just få bort tendensen till lockig päls där. Lite babytalk (Johnson's babypowder är en klassiker i sammanhanget) brukar också fixa till det hela lite extra. På utställningen kan man sprata lite glansspray/antistatspray i pälsen innan bedömning.

Det avr länge sedan jag anmvände speciellt katt/djurschampoo till katterna. Då brukade jag använda något i serien Ring5 (finns i välsorterade djuraffärer), helt ok om än inte fantastiskt. Men det finns ju så mycket nya märken och varianter, somliga säljs bara på utställningar.

För bäst råd hur man preparerar just sin huskatt/raskatt så rekommenderar jag att man vänder sig till kattens uppfödare. Har denna ingen erfarenhet av utställningar så hör med din kattklubb. Där finns många utställningsvana personer, säkert flera som även har vana av att ställa ut huskatter också. Om inte annat så brukar de kunna tipsa dig vidare.