Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1187 ggr
cillisw
0

Örontatuering?

Hejsan!

Jag har en lien fråga. Det är så att jag funderar på att öronmärka min birmahona, hon är chippad men jag skulle även vilja att hon har en örontatuering för säkerhetskull. Det jag då undrar är om det har någon betydelse att hon har det om jag ska börja ställa ut henne som jag funderar på att göra?

Okay
0

Jag vet inget om utställningarna och så men jag rekomnderar inte att tatuera henne, även om det rä ett säkert alternativ så dom sr at hon är märkt kan det finnas andra alternativ. Jag hade min APU på en veterinärklinik så skulel vi öronmärka katter och hundar. katetrna som var sövda efter en kastrering röck till av smärta och hundarna skrek av smärta och högg efter veterinären. jag ställde lite frågor och veterinären sa att han inte tycker om öronmärkning och ahn vill få bort det men ja.

cillisw
0

#1 Oj usch! Nej men då vill jag ju inte öronmärka henne om dom får ont efteråt. :( Öronmärkte dom katterna isamband med kastreringen då?

mymlanbus
0

#1. Vänta nu… vad menar du? Att katterna inte var sövda när de blev tatuerade?

Mina katter är tatuerade i samband med kastrering, jag skulle bli galen om det var så att de fick ont… det är ju det som är grejen, man gör det i samband med kastrering för att de sover när det sker, eller?

Nu blir jag osäker faktiskt :(

MonicaLagerquist
0

Eftersom att du har en katt som klart ser ut som en raskatt så skulle jag nöja mig med att ha henne chipad.En huskatt skulle jag ev båda chippa och öronmärka.Raskatter vet folk om att dom kan vara chippade med huskater är det tyvärr så att ibland missar man att dom är chippade.Tyvärr märks ju inte ens alla raskatter.Den birman jag hittade förrra sommaren var omärkt.Som tur var lyckades vi trots det hitta ägaren efter ett par dagar så då fick dom komma hit och hämta sin döda katt.

Stolt ägare till tre La permer

Okay
0

#2 vet dock inte om dom har så ont efteråt vet bara att det gör jävligt ont när dom göt det annars skulle inte katterna rycka av smärta under narkos.

#3 jo katterna var helt nedsövda men ändå ryckte dom. Men det är ju ägarens val tyvärr.

#4 ajdå, jo jag vet men ja. xD

Okay
0

#2 vet dock inte om dom har så ont efteråt vet bara att det gör jävligt ont när dom göt det annars skulle inte katterna rycka av smärta under narkos.

#3 jo katterna var helt nedsövda men ändå ryckte dom. Men det är ju ägarens val tyvärr.

#4 ajdå, jo jag vet men ja. xD

cillisw
0

Tack så mycket för era svar! :)

#4 Ja jag nöjer mig med det. :) Hon gillar inte ens att vara ute ( då jag provat att ta ut henne i sele) så chansen att den lilla damen skulle smita är väl minimal hihi!

Däremot så tänte jag öronmärka min huskatt i samband men hennes kastrering om ca 2 veckor, öronmärkning ingår då. Men vet inte om jag vågar det efter vad #1 skrev. Obestämd

Okay
0

#7 Det var inte meningen att skrämmas men vill säga hur det egentligen ligger till. jag antar att din bondkatt är utekatt? isf är det bar att märka henne på något vis och som #4 skrev att man inte tänker på att huskatter även kan vara chippmärkta utan då tror man att det är en vildkatt eller liknande. Det är ju helt klart bättre att märka dom i samband med kastrering då dom är sövda men dom kommer iaf känna det men som sagt gör det nog inte så ont efteråt kan tyvärr inte svara på om det gör det elelr inte då ingen (förutom våran Ragdoll) är märkta på något vis (Fy på oss vet det xD) vi hade en katt förut som var det och han försvann oc öronmärkningen hjälpte inte oss.

Ber om ursäkt att jag ger er dubbla budskap nu men jag tycker du ska göra öronmärkningen ändå. Det kommer förmodligen inte hjälpa dig om du väljer att chipa h*n om det skulle vara så att katten sprang bort. Men jag hoppas i framtiden att öronmärkningarna ska försvinna och alla chipas och att folk kollar upp om dom har chip.

Lena
0

En sövd katt/hund känner ingenting under själva narkosen om den är ordentligt gjord. Det är ju det som är meningen med narkos. Skulle de känna av öronmärkningen skulle de naturligtvis känna av alla andra medicinska ingrepp också. Däremot kan vissa reflexrörelser uppstå vid berörning i örat. Det kanske kan misstolkas som att de rycket till av smärta.

Vi människor känner ju inte heller av våra operationer som är gjorda under narkos.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

cillisw
0

#7 Min lilla maine coon blandis tjej (huskatt) är inte utekatt. Hon får bara gå ut när jag tar ut henne i sele som hon älskar. :) Även hon är chippad. Men jag skulle vilja öronmärka henne iaf då hon ibland är väldigt snabb och hinner springa ut på balkongen och hoppa ut på våran fina innegård ( bor längst ner så det är ingen fara ) händer dock inte så ofta och det är lätt att gå ut och hämta in henne på en gång igen. Men tanken finns ju alltid där att hon skulle ränna iväg i världens fart så jag inte skulle hitta henne och just därför känner jag att det skulle vara bra om hon var öronmärkt iaf, då många kanske inte tror att hon är chippad… :(

cillisw
0

jag menade #8 hihi! ;)

Zandra---83
0

Mamma var en gång och tatuerade en hund och den hunden kände inget alls.

mymlanbus
0

Även om katten är innekatt kan det vara bra att id-märka, för katten kan smita och då är det bra att ha id-märkt den. Bara en försiktighetsåtgärd! Mina är innekatter som får gå ut i koppel.

/M

sandras-tiger
0

Tiger ska iväg och bli tatuerad om två veckor. Vår veterinär föreslog tatuering för att det syns bättre. Ett chip ser man ju inte på samma sätt. Men jag funderar ändå också på att göra både och eftersom en tatuering bleknar med tidenObestämd

cillisw
0

#13 Ja mina katter är innekatter och båda två är chipmärkta.