Innekatt efter att ha varit utekatt?
Hej! Flyttade in i lägenhet (2:a) nu för ett par dar sen och har precis flyttat över min kisse Bosse som är 4 år gammal. Han gömde sig under soffan första halvtimmen sen kom han ut och var överdrivet kelig och gosig.. Lite nervös hoppar för varje ljud som kommer. Han går omkring och piper och har sig men blir ganska lugn när han hittar mig.
Är det dumt att ta en 4-årig herre som varit ute hela sitt liv och försöka ha honom som inne katt? Hur ska jag göra för att få honom säker här hemma, massa tips uppskattas?
Är såååå livrädd för att han kommer vantrivas här.

Tror att han vänjer sig så småningom men kan ta tid.Han saknar utelivet o kommer att försöka slinka ut så var observant då du o andra går i ytterdörren.Ge honom klätterträd o mysiga "kojor" att sova i.Om du har möjligheter så ta en katt till då har de mera sällskap av varann.De ska förstås då vara kasterade så det inte blir bråk om revir.
tycker du fick ett jätte bra svar av tinkerbell.
Ge det lite tid, han kommer säkerligen vänja sig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Våran Norskis var utekatt innan han kom till oss men så rädd som matte är för att han ska bli överkörd fick han bli innekatt hos oss. Det händer att han försöker smita ut ibland och har gjort det två gånger dock stannar han när man säger till så det är bara att gå efter och hämta honom. Han har också en förmåga att stå där nere och skrika bakom dörren för att visa att han vill ut men jag ignorerar honom bara. Du får räkna med att han kommer försöka slinka ut och att han kommer skrika bakom dörren, vi har levt med det i 1 år nu, men ignorerar man så ger han sig.
Nu ligger han under soffan min lilla Bo, men han är ute och följer med mig runt i lägenheten när han hör mig gå.
Jag har funderat på en kattunge när Bosse väl vant sig. Jag är sjukskriven nu så han slipper vara ensam nu i början. Ska även köpa/göra lite gömställen och mysplatser som kan bli hans. Men just nu är under soffan bästa platsen.
Jag tror att det beror på katten om det ska gå bra eller inte, vad han har för personlighet.
Jag fick hem mina två kissar när dom var 1½ år. Då hade dom varit utekatter i hela sitt liv.
Hemma hos mig blev dom innekatter.
Trötter har aldrig visat att han vill gå ut, han trivs bättre inne. Ligga och sova eller busa med alla leksaker.
Toker visar hela tiden att han vill gå ut. Sitter och skriker vid dörren (inget ynklit jamande här inte) och hoppar mot ytterdörren.
Vissa dagar gör han det lite mer och andra lite mindre.
Men man kan pröva med olika metoder (folie på dörren hjälper faktiskt).
Jag lärde Toker att gå ut i sele, och nu tar vi dagliga promenader. Ibland på en timme och ibland på 15minuter.
Detta har hjälpt hans skrikande och att han vill gå ut lika mycket.
Men vist går det att göra en utekatt till innekatt. Allt som krävs är väldigt mycket tålamod.
Du kanske även kan näta in ett fönster eller en ballkong? Har märkt att sitta ute på ballkongen och spana på allt som händer är en stor höjdare.
Jag önskar dig och Bo all lycka. Du får hålla oss uppdaterade på hur det går
Tack allihopa! Jo jag kan ju inte förvänta mig att allt ska bli bra bara över en natt.. Vi får ta det ett steg i taget Bo och jag. Bosse är en riktig latmask och gör inte så många knop så jag tror att innelivet kan bli bra när han tillslut lugnat ner sig. Men han är oxå en nervös liten herre med bestämda åsikter.. Hmm.. vi får se hur det går. Han går duktigt på lådan iallafall. Var lite rädd för att han inte ville det eftersom han alltid har fått gå ut och göra sina behov.
Han kommer dock bli världens bortskämdaste kattkräk.. Nu när jag är sjukskriven och allt så får han ALL min uppmärksamhet.
va fin han är!
Skönt att han har kommit fram igen. Viste är det som att hjärtat tar ett litet extra skutt bara för att man får gosa igen?
Glad för eran skull att det verkar lösa sig
Oooh ja, att ha honom i knät är verkligen sån terapi man blir så lugn och glad! =) Fast fortfarande är vi väldigt ovana vid lägenhets livet.. Han springer och gömmer sig så fort vi får gäster.. Men jag hoppas det löser sig. Har köpt hem bräder till att näta in balkongen med nu =) Så vi kan sitta där och mysa Bo och jag.
Har även satt upp ett par hyllplan på vägen i tv-rummet med sovkorgen fast spikad =) och en förvarningslåda som jag klippt ett hål i som ingång, ett litet improviserat klätterträd åt min Bosse-bofink. Högsta hyllan är kul för då ser man såååå långt tycker han pälsklingen.
Vad roligt men hemmabygge!
Jag har själv storslagna planer för en hel vägg här hemma… men underligt nog så strejkar sambon.. jag kan inte förstå varför ;)
Ha ha, ja dom brukar protestera.. XD Men Bosses favorit sovplats förut var Sambons tangentbord så jag fick gärna göra andra gömställen så han lät bli datorn =)