Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 815 ggr
Emelie-E
0

Kattungar + vuxna

Jo, det är så att vi har nu fått hem våra två små kattungar. och har sedan innan två katter på 2 och 3 år.

Som väntat så blev ju de äldre inte alls glada när de upptäckte att de fanns nya små saker i huset.
Men det jag undrar över, hur lång tid kan det ta innan de vuxna katterna accepterar ungarna?
Och finns det något man kan göra för att hjälpa dem att komma överrens?
Det är lite tråkigt när de morrar och fräser åt dem, och att de äldre katterna inte kan slappna av riktigt här inne..

[esile]
0

Det bästa är nog att låta det ta sin tid. Låta dem klara upp det där på egen hand. Kattungar utgör ju inget särskilt hot för de stora katterna, men det gör dem ju inte mindre äckliga i deras ögon. ;)

Vi fick för ca en vecka sedan hem en liten vild kattunge. Katthonan på 2år fräser lite halvhjärtat men tar det hela med ro ändå tycker jag. Hon har faktiskt pussat bebisen två gånger, men sen kommit på sig själv och fräst till. Några lätta smällar på huvudet har han fått också.

Hur går det vid matdags? Kan de äta ur samma skål? Märkligt nog brukar katterna kunna göra det fastän de inte gillar de där små. Våra står sida vid sida sen några dagar tillbaka, men det gäller nog att man serverar något lagom smaskigt, annars kan det bli lite bråkigt även mellan kattkompisar vet jag. ;)

Emelie-E
0

#1 Jo, nu när du säger det så har faktiskt den ena också pussat en av ungarna två gånger, om inte mer.. Men snabbt fräst till:P
Så det kommer nog att gå bra.

Det finns alltid mat framme, så den som vill äta går och äter.. Tiara brukar oftast bara ta några tuggor, för sen blir hon störd av ungarna. Men går sen och lägger sig, och då det är lugnt igen, går hon och äter mer..
Den andra katten är inte inne så mycket, men är hon inne äter hon och går ut sen igen..

Så det kommer nog att gå bra.. Men känns ändå väldigt tråkigt när de morrar och fräser mot de små:P

Kristall
0

Låt det ta sin tid bara, så länge de inte orsakar varandra skador så är det bara att vänta, vänta och vänta. :)

Speciellt äldre katter brukar ha svårt med kattungar, alltså enligt min erfarenhet, även om vissa honor gärna "adopterar" en unge, som min honkatt gjorde. Men det brukar gå över på några dagar, ibland tar det lite längre tid, kanske ett par veckor men snart borde det alltså lugna ner sig. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Emelie-E
0

Våran ena katt kommer knappt hem längre pga kattungarna :/ Så fort hon får syn på dem så sticker hon sin väg.. ibland vägrar hon att komma in, så man får gå ut med mat till henne.
Jag lyckades få tag på henne häromdagen och släppte in henne genom min systers fönster, så hon fick vara där inne ungefär hela dagen. Hon tyckte nog att det var väldigt skönt att vara inne för en gångs skull, hon bara låg och sov och åt. Sen har hon bara varit inne några få gånger och ätit mat.

Jag vill bara ta in henne så att hon kan vänja sig vid kattungarna någongång. Men mamma är emot det. Och jag förstår ju det också, då Diza alltid varit en utekatt och skulle må väldigt dåligt av att vara inne.
Men tycker att det är så synd att hon inte är hemma så mycket längre :/