Hur tycker ni
Om ni som kattägare bjuder på t.ex gardenparty och bjuder ngn hundägare som naturligtvis får ta sin hund med sig. Hundägaren önskar att hundarna skall få springa fritt. Jag som kattägare säger ifrån med anledning att jag inte tycker katterna skall bli ivägjagade från sin egen gård som är deras revir och hem. Hundägaren motsäger sig detta och menar att man inta kan tänka så, katterna kommer säkert tillbaka.
Kan inte kattägare tänka på det viset? Då måste jag ha fel på min hjärna. Jag tänker iaf så och det slutar med att hundägaren tar med sig sina hundar och kopplar dem.
Hur tänker ni andra kattägare. Svara ärligt, för jag måste börja tänka om ifall ni tycker att hundägaren har rätt.
Jag tycker att det är en självklarhet att hundägaren ska ha respekt för dig och dina katter! Och hålla sina hundar kopplade.
Så inte är du den enda som tänker på så vis :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
jag hade det problemet i sommras.
Det är så att jag och min syster delar på ett hus. Varje midsommar firar vi tillsmmans med våra respektiva vänner. Den här sommaren skulle hon ta med en vän som hade en lite valp.
Genast när dom kom så berättade jag att jag har två katter som inte är vana vid hundar.
Trötter gömmer sig helst och Toker går till attack, men han kan även reagera anurlunda och bli rädd.
Jag bad honom därför ha sin hund kopplad. Det är mina katters hem och jag vill att dom ska vara trygga.
Men efter som att det även är min systers hem (och hon är storasyster) så bestämde hon att så ska det inte alls vara. Det är klart att hunden ska vara lös.
"han är ju kattvan"
Ja men mina katter är inte hundvana.
Jag hoppades nästan i mina mindre glada tankar att Toker skulle flyga på den där valpen och göra honom riktigt illa så att dom skulle förstå allvaret.
Nu träffades aldrig mina kissar och hunden för att katterna är så folkskygga. Men vad som helst hade kunnat hända.
Man måste ha respekt för andras hem.
Om det hade varit ett barn som varit livrädd för hundar, hade dom ändå släppt hunden då?
Nej det är ditt hus och dina regler. Så är det bara.
För att slippa dispyter så informera hundägarna redan innan vad som gäller om dom tar med sig hundarna.
Jag skulle inte vilja att någon släppte sina hundar hos mig. Jag är rädd om mina katter, och jag litar inte på hundar jag inte känner. Har bevittnan kattslakt av hund en gång för mycket!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Det är klart att hundägaren ska respektera dina regler. Ditt hem=dina regler gäller. Vill hundägaren ha med sig sina hundar till dig får h*n följa dina regler, annars får hundarna stanna hemma.
Självklart kopplar man sin hund vid besök hos andra. Frågar först vare sig man har katt eller inte! Har sedana den besökta fam katt har man den självklart kopplad.

i mitt hem får inga hundar jaga katter,,,,, kan inte hundägaren visa respekt för det så får de gå….
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Enligt mig ska hundar alltid vara kopplade, eftersom vad som helst kan hända, även om hnden känner alla på fetsten… Men man kan ju ha en modell långkoppel eller nåt, bara man har kontroll på hunden…
Skulle jag hålla ett gardenparty och bjuda hundägare, skulle jag klargöra vad som gäller. Sen kan de ju välja att lämna hunden hemma. Mina katter går före andras hundar.
Jag en katt som är livrädd för hundar därför har jag helt hundförbjud i våran trädgård det får man ta kommer nån med hund hit ja då får dom inte ta ut den från bilen vill dom gå ut o gå visst men itne i våran trädgård. Det var nämligen så att våran stackars missan var borta i 3 dagar efter vi fått besök av en påstridig hund hon vart så rädd o sprang bort satte väll sig i ett träd stackars gumman. Hunden fick sig därimot en hörvel av en annan katt så den blödde lite på nosen, men den var lik förbannat på samma katt igen o fick sig då en klo på nosen igen, dumma hund :) Sen hade våran granne en hund han strunta blankt i katter å han komm gärna o hälsa på Missan viste ju att han inte var farlig eftersom han sket helt i henne så ja han var mindre läskig. Jag går annars gärna ut med vänner på promenad med deras vovvar o dom kommer gärna hit, dom förstår min "lag" o tycker att det e ju helt klart att det ska följas :) O alla hundar är itne så himmla kattvänliga av sig, jag gillar hundar men vi kan inte ha någon tyvärr allergi hos sonen säger ifrån annars hade vi haft en söt hund. :)
Tack alla ni. Det är precis så jag också tänker men tydligen inte alla. -Man kan inte tänka så! fick jag höra men då sade jag att jag kan tänka så. Den här katternas hem, det är katternas revir, det skall vara katternas trygghet.
Hundägaren accepterade dock mitt beslut och dom kom till oss, kopplade båda hundar (en vuxen och en valp) och vi fick en trevlig kväll. Joppe min ena katt syntes inte av på hela kvällen men Joppsan gick och svansade på gården, lite nyfiken på valpen, hon har ju växt upp med hund så hon är inte så rädd för hundar. Däremot har inte Joppe ngn erfarenhet av hundar så han springer. Senast dom var hos oss hade dom kommit före jag kom hem. Då fick jag se ur Joppe blev jagad av den vuxna hunden och jag såg inte till Joppe på ett par dagar. Det tog ont i mig.
Är man inne kan jag föra upp katterna till övre våningen och stänga av trappan med en barngrind eller så springer de ner i källaren. Jag har sandlåda åt dem på båda ställen- Då får hundarna komma med in men ute skall hundarna vara kopplade eller inte tas med.