Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2249 ggr
ingela78
0

Tovig päls

Hej. Jag har två norska skogkatter och den ena får så mycke tovar i pälsen. Jag borstar å borstar men ändå så får hon tovar.. är det nån som har nåt knep eller det kanske inte finns nåt annat att göra än att borsta va vet ja..

Ledin
0

Hej! Jag har haft lite problem med våran Sture (persier-skogis) jag fick bra tips om att köpa sprybalsam det gör så att det itne tovad så mycket. Vad ahr du för kam/borste? Jag har iaf en kam jag trivs bra med den har rullande piggar sen har jag olika borstar. Du kan oxå tvätta katten det kan hjälpa även klippa ner lite men det ville itne jag göra :P han har så fin päls den vill jag inte sabba ;) Men om du ska tvätta katten så får den inte vara tovig då blir det värre å svårare o få den tovfri o torr. Jag brukar och klippa i tovor men om det e helt liten tjock tova kliper jag bra bort den. Nu får han inte tovor iaf han fäller inte nu, men så kör jag med balsam o sånt :)

ingela78
0

Oki då ska ja prova med det.. Ska ja bara ha i det i pälsen då,det är inte farligt om hon slickar i sej det? Jag försöker oxå klippa bort dom men endel sitter så nära huden så ja kan bara klippa lite i dom å sen försöker ja med kam eller borste.. Hon har så tät päls så det är bara vissa borstar å kammar som ja kan använda..vill inte klippa henne heller för hon har så fin päls men ja ska prova med balsam..heler den bara sprybalsam?

Tack för svaret..

Ledin
0

ne det e inte farligt om dom slickar i sig det :)

LinaK
0

PCL spraybalsam är superbra, finns i de flesta djuraffärerna. Pälsen blir jätte fin.
Finns även mirakelkammen, den är ju väldigt bra på perserpälsar. Kan ju funka även på skogisar. Kanske värt att prova.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

krasivis
0

Det bästa är ju att bada katten regelbundet. I en ren päls blir det inga tovor. Jag har både perser o exotic, med bad minst 1 ggr/månad håller de sig tovfria.

Love-
0

Långhårig eller semilånghåriga katter ska man helst borta varje dag så du tänker på det.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Ledin
0

ja bada o kamma är bra men jag slipper göra det på alla mina (bada)långhåriga katter tror det e olika hur deras päls är. Är dina nu rent skogskatter så kan du även får bra tips inne på norskskogkatt.ifokus.se.

ingela78
0

Nu har jag varit å köpt spraybalsam,ska prova det när hon kommer in sen. Borstar henne det gör ja varje dag,det förstår jag att ja måste göra. Ska prova detta nu så får vi se om det blir bättre.. Men tack för alla tips..

poja
0

Min 18-åriga bondkatt har plötsligt fått stora tovor på ena sidan, likt "rasta korvar". Han har aldrig haft sådant förut. Det är inga frön eller dylikt i tovorna. Kan det vara att han inte längr klarar att sköta sin päls eller vad kan det vara?

CelDara
0

Angående att klippa ner pälsen:

det kan vara skönt för katten att slippa all pälsen nu när det är varmt ute. Och pälsen växer snabbt ut igen! Min pappa klipper ner sina 5 perser ca. en gång om året (när det är varmt), och då kommer det ut ny ännu finare päls på dom sen. (Obs! han klipper bara ner på kroppen, inte benen, huvudet och svansen alltså!)

#9: Jag har för mig att jag hört att det kan vara nånting med njurarna om det blir så med pälsen på en gammal katt.. men jag är inte alls säker. Ring och kolla med veterinären!

poja
0

10 Tack för svaret. Skall ringa omgående.