Kattlådehus
Hej!
Jag undrar hur många av er som har kattlåda med huv istället för bara öppen låda? Och hur reagerar era katter på luckan där de går in, har ni kunnat ha den kvar eller fått ta bort den? Någon som kan rekommendera billiga och bra kattlådehus? Är det stor skillnad på om det luktar eller ej? Jag tänker då främst på er som har fertila hanar. Visa gärna bild på era kattlådehus! 
Vi har tak på vår låda, har alltid haft. Det luktar absolut inte särskilt mycket, vilket är skönt :) Men vi har ingen lucka på våra.
Jag har en låda med tak och lucka, funkar super bra och det luktar ingenting.
Jag har tak på den som mina katter använder. Finns lucka oxå, men det verkar som om dom inte fattar hur luckan ska användas :)

jag har kattlådor med huv. Den ena av dem hade lucka från början men jag insåg snabbt att lådan med lucka inte användes. Mina katter kan ju inte ens lista ut hur en kattlucka på en dörr fungerar trots att man visar dem…
Jag har dessutom testat låda utan huv också men mina katter föredrar att kunna gå in i "huvlådorna" och göra sina behov. lukten har jag inte tänkt på om den minskat eller inte. däremot blir det inte lika mycket sand på golvet efter dem, när de skrapar upp sanden slår den mot huven istället för att kastas ut på golvet.

#5 sådan låda har jag med, funkar jättebra. Luktar inte alls även om den inte har nån lucka. Mina gillar i och för sigi att gå på öppen låda med men matte är såååå trött på sandhögar som far ut då när det ska grävas till Kina 

Måste ha låda med huv, finns inte något annat val. Ett par av katterna har för vana att kissa rakt ut, istället för ner i sanden. Väggarna (taket) i huven fångar upp strålen. Provade en jättestor öppen vanlig plastlåda från ikea. Det var mycket höga väggar på den, men öppen upptill då. De kan väl aldrig klara att skicka iväg strålen ovanför kanten med den höjden tänkte jag, men det kunde de. Så endast lådhus funkar här och det är tur att de inte siktar mot lådöppningen. Det går inte heller med vilka lådhus som helst, måste noga kolla så att det är alldeles tätt och inga glipor finns någonstans.
Inga luckor på lådhusen här.

sån har vi med, tänk bara på att byta/ta bort filtren. mina var känsliga för n'är filtrena blev gamla o började kissa utanför i varjefall. men alla katter e ju inte lika kräsna

#8 Mina gnager i filtrena. Var får man tag i nya filter, har djuraffären sådana?
Nu finns i alla fall luckan på också och de har förstått hur det fungerar. 
ja filter finns att köpa i djuraffären om dom ska ta bort skjälva skyddet så gör som jag sätt på silvertejp :) en av mina ska bara ta bort det hela tiden fattar inte varför kanske ska tjuvkolla på när flickorna gör sina behov ;)

har täckt lucka, men tycker ändå det skvätter ut alldeles för mkt fräsch sand på golvet.. (har den dyra sorten så det spelar roll i längden) Men i vilket fall som helst, hur får man den att inte dras runt i alla rummen? Finns det nån typ av matta? Har luckan kvar, var aldrig några problem för någon av dom.
#11 vet jag har sett en mönstrat plastmatta på Zoobutiken som man ska ha framför kattoan för att samla sand, då jag inte provat vet jag inte hur det funkar. Nån annan som har sån mattstopp framför toan?

En vanlig badrumsmatta med "lugg" av den lite glesare varianten, tycker jag är det bästa att ha framför lådöppningen, för att fånga upp sanden.
*LOL* Tycker du den är gigantisk ? Det finns ännu större :-) Det har jag hemma:-)
Vad gäller matta utanför så köper jag IKEA:s billiga badrumsmattor, dom klarar många tvättar och så kan man byta ut dom när man tycker det behövs.
Ibland har IKEA korta fina trasmattor för 15:- dessa använder jag också för jag tycker det ser lite finare ut.
#14 var har du köpt din gigantiska? Jag har en so trådstartaren men skulle ev. vilja ha en större.
#15 Det är en hörnlåda. Har köpt den av Carsten på kattutställning någonstans, men jag har sett den på några Zooaffärer. Det går åt nästan 2 10 kg säckar med sand i den. Katterna älskar den lådan.

#14 Ja, jag tycker ju den är gigantisk. Vet inte var jag skulle ställa den om den var ännu större. Men alla katterna kan ju gå in samtidigt i den, så den borde ju räcka.
ah en sån, ska kika på ett zoo då. tackar

En av mina katter vägrar gå på låda med tak så för att minimera sand på golvet så skar jag av toppen på taket. Nu sitter han där mycket nöjd med rak rygg och huvudet en bra bit upp. Han gillade tydligen inte att krypa ihop när han skulle göra sina behov.
Dessutom går han inte ut genom dörröppningen utan hoppar ut genom det ickeexisterande taket.
Det är bara att rätta sig efter katternas önskemål!

# 20
Det där blir en slags kombinationslåda då, öppen och sluten lite halvt om halvt. Katter är för härliga med sina bestämda åsikter. Kan se honom framför mig, nöjd, rakryggad och med högburet huvud. Vilken lyckträff att du kunde läsa av hans åsikt om lämplig dassutforming. Smart också, med sandspridningsminimeringen.