Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1482 ggr
Ninjisen
0

Vilken typ av kattsand?

Jag har 2 katter som delar på 2 lådor, tyvärr vill inte dom gå på varsin.. Vilket jag hade hoppats på nu när jag fick den andra katten. Så jag får byta i lådan hela tiden känns det som för att den blir full. Jag brukade ha Ever Fresh men har inte kommit iväg till djuraffären på ett tag så jag har köpt Eldorado (3 kilo?) som jag haft några veckor. Den är okay om jag har 1 katt men nu blir det bara för mkt, sen luktar det så hemskt av kisset……

Min fråga är vilken sand skulle ni rekommendera?
Har läst en del om dom där kristallerna, är dom bra?

Tack på förhand!  Skrattande
Ninja

bumbimia
0

Pussi compact fungerar bra. Jag använder Cats Best Öko

Keno
0

Jag använder extreme classic´s oparfymerade Kattsand. den är kanonbra! räcker hur länge som helst och det luktar banne mig ingenting ifrån kattlådan! :)

totalextas
0

Jag tycker klumpbildande är bäst! Tycker mina missar också:)

MyTwiggs
0

Klumpbildande Katty. Billigt och helt utmärkt. Everclean är bra men dyrare.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Ninjisen
0

Jag fick ett tips av en att blanda Ever Fresh och ett billigare… Just för att få den goda klumpeffekten samt lukten från ever fresh men att ändå dryga ut kostnaderna…
Det verkar ju en jättebra lösning… Blanda 10 kilo ever fresh med 10 kilo annan….??

Någon som gjort så?

Loria
0

jag har använt best friend, ett sånt silicat (mineral) sand. Kisset absorberas av kristallerna o bajset plockas bort. Tyvärr verkar det bara hålla i 2-3 veckor och kostar ca 100 kr/påse. Jag har köpt ett annat märke nu på djuraffären o ska se om det håller längre.

Förut hade jag klumpbildande men tyckte det dammade för mycket.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#5, jag blandar Everclean med Pussi compact och det fungerar jättebra. Har en låda med sand och en med kristaller. Den med kristaller är inte vidare poppis, så in princip delar mina 3 på en låda och det luktar inte alls (såtillvida ingen nyss gjort mer än kissa, men då hjälper ingen sand Skrattande  Höftar och blandar efter hälla i lagom…. 50/50 Kört så säkert över ett år nu.

birma
0

#7 Daisy_Moa_Elsa

Det där kanske vore något för mig och mina katter. Har genom åren provat mängder av olika sorter och märken. Både dyrare från djuraffärer och billigare från vanliga affärer, men alltid klumpande lersander av… vad heter leran, bentonit? Under lång tid körde jag med Extreme Classic. Fastnade för den efter allt testande fram och tillbaka. Sedan blev det en lång period med Pussi. Det har jag fortfarande men blandar ofta in både Katty (den grovkorniga, de har ju två sorter annars) och Eldorados klumpande finkornig. De två senare är mycket billiga och två helt ok sander.

En sand jag knappt aldrig köpt är dock EverClean. Man hör både ris och ros om den, men att den är dyr är i alla fall fakta. Man hör, att sedan den nya sammansättningen av Evercleans sander kom för några år sedan, så har den blivit sämre. Dammar mer och luktar starkare av parfym. Så efter den ändringen har jag aldrig köpt och innan dess bara ett par enstaka gånger.

Nu när jag läste ditt inlägg blev jag dock intresserad av din "specialblandning". Kanske vore något. Det blir alltid lite lukt och kan man minimera den så är det bra.

Malinen
0

Everclean använder vi till våra kissar - parfymerad. Den är kanon, och det verkar kissarna också tycka. Den är dock aningen dyr i längden..

torgerd
0

Jag använde kristaller förut, funkade jättebra under en kort period när vi bara hade en katt. Dock tycker jag att med flera katter blir det väldigt dyrt eftersom man faktiskt måste byta den betydligt oftare än rekomenderat.

Nu har jag klumpbildande från djuraffären. Kommer inte ihåg vad märket heter men funkar bra som bara den.

jaghetersophia
0

Elerclean är toppkass….luktar inte ett skvatt trots att jag har 4 katter

birma
0

Dyr sand eller billig sand… Många säger att dyrsanderna lönar sig ekonomiskt, eller går jämnt upp för att de är så bra och räcker så länge. Själv har jag aldrig riktigt kommit att märka att det är så. Möjligen med Cat exclusive. Sedan köpte jag ett par dåliga påsar av det märket, som klumpade så dåligt. Då provade jag Pussi som klumpar enormt hårt och bra, och stannade med den. Mycket billigare sand också.

Men ibland tänker jag att jag skulle vilja minimera det-luktar-inte-alltid-så-gott-delen i lådorna så mycket det går. Det göres förstås med de dagliga toarensningarna, med sandbyten, med lådrengöringar. Men jag tänker på den del av luktminskare-paketet som går att komma åt med en värsting till bra sand. Sedan att ett par av missarna har som kissmetod att rikta strålen vågrätt rakt ut eller snett uppåt i lådan, det är ingenting att göra åt. Bara att hålla rent runt innerväggarna i täckande lådhus.

Hur det än är, så genom åren har man hört att EverClean ska vara en bra luktminimerare. Tänker att med en eller två katter går det väl. Men med flera (själv har jag fyra innekatter) kan det ju bli väldigt, väldigt dyrt. Till exempel den acceptabla Katty grovkorninga, den kostar en femtiolapp för 10 kg. Vad kostar EverClean? Har inte längre koll på 10-kilospriserna där.

Kanske det vore något att blanda in hälften i en billighetssand eller något i alla fall? Vilken sort ur EverClean-sortimentet har ni, som ni är nöjda med?

fillen
0

jag gillar icas!

Ninjisen
0

Everclean kostar 199 för 11 kilo… Men om man blandar den med 10 kilo billigare klump sand så är det kanon! Den extremt starka parfymlukten från ever clean och dess bra klumpighet är kanon… För att det inte ska bli så dyrt så blandar man den så då får man 20 kilo kanon sand som luktar kanon och klumpar bra! :)
Jag som har innekatter och bor i lägenhet föredrar att det luktar bra och är lätt att göra rent, dvs klumpar bra….

Absolut något jag rekommenderar!

Keno
0

Att blanda min dyra Kattsand med en billigare har jag aldrig tänkt på! Vilken tur att jag läste den här tråden, det kanske vore något att prova.

Min sand är verkligen toppklass. Räcker i evigheter och luktar inte ett smack och klumparna blir verkligen hårda och bra. Trots att man inte behöver handla sand så ofta så skadar det ju aldrig om man kan tjäna in några kronor på att blanda. :)

Sagolika
0

Jag blandar Everclean Cedar med Pussi. Funkar kanon. Hårda klumpar som inte faller sönder & luktar gott.

birma
0

Ninjisen, tack för svar om pris på Everclean.

Sagolika, jag har hört om Cedar, blandningen med Pussi låter perfekt. Tror jag ska prova det.

Deco
0

Här är en till som måste testa att bland ut ever clean. Vi pendlar mellan den och olika billigare varianter. Ever clean är enligt mig totalt överlägsen, luktar ju mumma från lådan med den medan de billigare märkena luktar apilla! Dessvärre är ever clean ruskigt dyr och jag tycker inte alls att den räcker särskilt länge. 2 veckor så är en kartong slut här hemma. Så 2 paket på 1 månad = 400kr för kattsand/månad! Men så luktar det som sagt bättre…

Nåja, jag ska testa att blanda en billigare sand med ever clean, det kanske funkar jättebra! :)

starshine
0

Vi har vi har 3 vuxna katter och 2 kattungar. Vi har tre lådar men bara en blir använd.

Vi använder Ever Clean Extra strengh.

Vi bor i lägenhet så det är viktigt att det inte luktar. Denna Kattsand är dyrare ca 200 kr för 3 kg.

Men den är dryg och vi blandar den med eldorado Kattsand. 2 delar everclean och en del eldorado. Detta funkar och vi har ingen dålig kattlukt. Ändå har vi en hankatt, vår avelshane. Hankatter har stark urinlukt men inte ens den käns igenom everclean extra strengh