Kattungekompis till gammal katt
En fråga. Vår bästa kompis är ev intresserad av att ta en av våra kattungar. Han är världens djurvän o bor jättehärligt på landet utan trafik o grannar. Så lillan skulle få ett fint hem d vet jag. MEN (för d finns ju ofta ett men
) Han har en katt på 7 år. O hon bråkade mkt med sin mamma när hon levde. Han e lite orolig att hon ska vara elak mot den lilla katten, lr tom skada henne. Vad tror ni? E hon för gammal för att få en kattkompis? E d tokigt att han får ta kattungen på prov o så tar vi tillbaka henne om d inte funkar?
ja du det e ju olika från katt till katt. Men en sak kan jag ju säga han får ju räkna med att det fräser o väsnar ett tag :) Men man ska iaf se att det avtar efter någon vecka ibland tar det tid så han måste ge det tid med. Jag har haft lyckade katter här alla har funkat bra med varandra. Hoppas på att du får flera bra tips :) men tid säger jag iaf :)
den frågan kan nog tyvärr ingen svara säkert på =/ men ni kan ju testa i fall ni vågar.. och om det sorgligt nog inte går får ni väl omplacera henne.. finns ju inte så mycket att välja på i en sådan situatin. lycka till :)

#1 ja det e han nog införstådd i, bara orolig att ta hem en liten katt om den kan bli skadad, e d vanligt?
#2 nä, funkar det inte behåller vi henne själva e tanken. Vi vill inte att hon ska behöva hoppa runt hos flera olika;)

Här är en länk till lite tips. Sök även Nätet på introducera katt* alt på engelska; introducing new cat etc - om du kan läsa engelska. Funkar ju nu även att anvGoogle translate som ger ganska ok översättning.
Jag har nyligen försökt introducera en vuxen och extremt snäll kastrerad hankatt till min vuxna kastrerade honkatt (2,5 år). Har inte gått speciellt bra. Efter nästan 2 månader slår fortfarande min tjej efter honom och tycker definitivt inte om nykomlingen. Det är iofs stora framsteg jmf med kalabaliken det var från början (om du söker på mina inlägg kan du hitta en del och en del är skrivet på Hittekatter) och då träffades de ändå inte förräefter två veckor på varsitt håll här i lgh.
okej, va bra att ni kan ta henne i så fall : )

Två av mina katter gick bort förra året, hade då en 13-årig kastrerad honkatt kvar i livet. Tyckte att hon skulle få en kompis och skaffade i Augusti en lite kattfröken, hemskt tråkigt nu har lilla Smulan varit hos oss i snart ett år, men den gamla accepterar henne inte, får hon en chans flyger hon på henne. Nu har den lilla börjat kissa inne, eller skvätta på väggar uppe i fönster i köket på kakeln mm. Jag är så glad för henne men tycker synd om henne och vet inte om jag får försöka lämna bort henne, fast jag inte vill egentligen. Inte sagt att det inte kommer att fungera i ert fall, jag hoppas det.
Katarina
#6. det är så tråkigt när det blir så
jag hoppas du får någon lösning på det ändå! lycka till!
Ofta när man väljer att skaffa en till katt (efter kanske förlorade) till sin äldre så väljare folk en kattunge och tyvärr är det inte helt enkelt med stor skillnad i ålder utan snarare tvärtom, hur pigg än ens äldre katt är. Så kattungar är bra och ofta lättare att föra samman med befintliga inte allför gamla medans har man en äldre, bör man välja en, inte gammal men äldre än ungkatt för att öka sina chanser på att det skall fungera. Annars leder det tyvärr till som #6 skriver, problem med att sköta lådan, långa utdragna bråk, ingen acceptans och liknande. Men givetvis finns det tillfällen det har funkat med, man kan ju aldrig säga si eller så till 100% Men lycka till iallafall

#6 Tycker nog att du får se till kattens bästa och lämna bort den lilla.
Eftersom jag läst ganska mycket nu om att introducera nya katter så kan jag säga att det lär inte bli bättre.
Det verkar som om honkatter har betydligt svårare att acceptera nya katter än vad hankatter har. Enl vad jag kunnat läsa mig till iaf.

Tack för alla era svar! Ska prata m honom o se vad han känner. Tror han tar henne på prov o så tar vi tillbaka henne om d inte funkar. Man kan ju alltid hålla tummarna för att d funkar ändå;)

Jag tackar också då jag "stal" lite av tråden. Nä tyvärr går ju den lilla på helspänn och blir rädd för alla ljud, hon tror väl att det är den andra katten som kommer så hon gör sig beredd på att fly. Ja, jag får nog försöka lämna bort henne, men det kan ju bli lite svårt, eftersom det finns katter i "överflöd".
Katarina

#11 Visst finns det många katter som behöver nytt hem, men förr eller senare hittar du rätt hem. Du får marknadsföra henne väl ;)
På många katthem tar de emot katter som i din situation och placerar i jourhem så länge. Om du låter ett katthem sköta omplaceringen så vet du ju att de kan ställa krav och följa upp på ett helt annat sätt än man kanske kan som privatperson. Möjligen kan du få betala en avgift för det men det kan det ju vara värt, kanske!
jag tror inte att en katt skadar en liten kattunge nej. en katt brukar fräsa åt kattungar dom upplevs tycker jag lite som farliga för vuxna katter, andra katter reagerar ursh va e det där å så går dom lr hoppar upp fast ändå vill ha lite koll på vad den lille gör. jag har haft många katter här det har bara varit en omplaseringskatt som hatade andra katter då menar jag hatar hon slåg till en kattunge o gick på rätt hårt, den skada sig inte men hon fick mycket snabbt flytta (var en annan som ville ha en hundvan katt å det var hon dom hade ingen annan katt) jag varna lite om henne att saffa ingen mera katt för det klarar itne hon av. Men av allså (räknar lite) 9 andra katter då har allså vi vi 4 katter så har dom funkat bra väldigt snabbt oxå bara denna som inte funkade alls. Vi hade henne i eget rum i 3 v men det gick inte bättre tyvärr hon var nämligen jätte kelig o älskade barn o så. Så det är mycket olika hur dom är i sättet man jag har haft många lyckade ihoppparande av katterna dom har allså kundat varndrat fritt efter några dagar i hela huset ingen har blivit aggrisiv bara något fräs sen har dom nossat å sen är det bra med allt. Nu har vi 4 katter o en stödhemskatt (som kom med sin bror o mamma med först) i från igår har vi en liten kattunge här med det går bra med övriga katterna. Vi kommer någ behålla denna lilla kattunge då hon är färäldralös ca 4 v gammal.

#12 Jag står gärna själv för alla eventuella omkostnader, bara lilla "Tylle" får det bra. Jag får nog agera ganska omgående, i går fick den gamla tag på henne och den lilla skrek något fruktansvärt, både min son och jag kom springande och min son hann fram först, han fick "slänga" i väg den gamla. Nu idag upptäckte jag att den lilla kissat i min sons nytapserade rum, skvätt upp på tapeten. Jag ska kontakta ngt katthem, jag hjälper som sagt gärna till och sponsrar.
#14 låter ju inte alls bra, hoppas nu något katthem kan hjälpa dig, lite tuff säsong med alla kattungar som föds nu överallt. Det är troligt de tar en avgift för att hjälpa till men det är du ju beredd på som du skriver.

#15 Nä, det är så synd om henne det lilla livet. Usch, hade aldrig trott jag skulle behöva ta ett sånt här beslut. Ja det är ju högsäsong för kattungar nu, så det blir inte lätt. Finns ett katthem ett par, tre mil härifrån som är kopplat till Kattkommando Syd, var inne på deras hemsida…Hjälp så många katter dom har som söker hem. Men jag hittar säkert en lösning.