Hur gör man?
Hejsan!
Vi har en bengal utan stamtavla… som väl då räknas som en huskatt antar jag? Får man stllla ut fast man saknar stamtavla och hur går klassindelningen till hos huskatter (om det finns ngn) Jag kan ingenting om sånt här, men vore lite roligt att prova…

Du kan ställa din katt i huskattsklassen.Är ni medlem i någon kattklubb?Huskatter delas i korthår och långhår.
Ställer du inom SVERAK så måste katter över tio månader vara ID-märkta och huskatter måste vara kastrater.
Huskatter under sex månader kan inte ställas inom SVERAK.
Stolt ägare till tre La permer
Vet i princip ingenting om utställning, men #1 du skriver att huskatter måste vara kastrater, vet du varför de måste vara de men inte raskatter? (som jag förstår vad du skrvier, kan ju "läst" fel) Funderar ifall de har med avel att göra att raskatterna slipper vara kastrater.

Att huskatter ska vara kastrater hör samman med att inget av kattförbunden är för avel på huskatter.
Raskatter ställer man både som fertila och som kastrater.
japp den räknas ju då som huskatt även en huskatt kan man ställa ut. :)
tack för ditt svar #3

Okej, nu är jag lite klokare…kanske. Men hur funkar det här då, om man inte har en stamtavla då finns det ingen eller? Det finns liksom inte ett register eller så? Utan man måste själv hålla reda på det hela?
en sak bara,du måste ha ett s.k huskattbevis elr intyg,som en slags stamtavla.gå in på sveraks hemsida och kolla under "utställning"
S*Winsnes Wilda

För att få ställa ut huskatt så ska du som ägare vara med i en kattklubb.Är du med i en SVERAK ansluten klubb kan du ställa ut både på IDP och SVERAK.Är du med i en IDP klubb kan du bara ställa ut på IDP. Katten ska vara minst sex månader för att få ställas på en SVERAK utställning är du med i IDP kan du ställa redan från tre månader.Men som SVERAK medlem får du inte ställa huskatt yngre än sex månader även om du ställer på IDP.
Katten ska vara fullvaccinerad och du ska ha intyg på det.Det är 15 dagas karens på vaccineringen.
Huskatter över tio månader ska vara kastrerade och ha intyg på det.
Katter över tio månader ska vara ID-märkta och ha intyg på det.
På IDP måste man ha huskattsbesvis på SVERAK behövs det inte ännu men till årskiftet har jag för mig att det kommer en regel om det.Ställer man i Norge måste man ha huskattsbevis.
Prova att ställa en gång kanske gillar du och din katt det eller inte.Jag gillar det och de av mina katter som gillar att ställas ut får hänga med.