hej hej
vad ska man göra om mamma går i väg mede den ena kattungen och låter den andra vara…???
'men jag fick dom den 8/7-2oo6
Hej Kristina.
Vet du vart mamman gick med den ena ungen? Kan du försöka sätta dit den andra ungen med. Ser du om det är ngt fel på den ungen hon lämnade, är den mindre, magrare eller annat? Det verkar lite knepigt det där med kattor och ungar. Hoppas det löser sig.

Välkommen till Katter iFokus, Kristina!
Kattmammor brukar instinktivt överge kattungar som det är något fel på/svaga. Det är inte alltid de brukar överge dem så bokstavligt som du beskriver, utan de kan bara ignorera dem i bolådan medan de pysslar med de andra.
Jag håller med #1, titta igenom kattungen ordentligt, verkar den svag? Den kanske andas konstigt (att de får vatten i lungorna om man inte slungar dem efter födseln är inte helt ovanligt, vilket kan leda till lunginflammation), den kanske har gomspalt?
Om allt till synes verkar ok med ungen och mamma ändå inte är intresserad av den kan du ju försöka att tilläggsmata den, med kattmodersmjölksersättning (finns att köpa på Apoteket). Varannan timme dygnet runt måste den få sin ersättning (hur den tillagas och hur mycket den lilla skall ha framgår av förpackningen.
Du måste också se till att den får ur sig sin avföring, genom att stryka den i analområdet med en bomullstuss efter varje måltid.
Som synes är det mycket jobb att ta hand om "moderslösa" kattungar, så jag hoppas att mamma katt har börjat intressera sig för den lilla nu… Lycka till!

Hur har det gått med de små och mamman, Kristina?!