Katter iFokus

Katter

Etikettvila-i-frid
Läst 4454 ggr
modellflickan
0

Döende katt

Blev mycket illa berörd av denna insändare i min lokala tidning.

Ibland undrar jag vart vår medkänslighet tagit vägen. Önskar jag kunde få ett konkret svar på frågan. Finns det varken samvete eller medlidande kvar?

Tänk att få se någon ligga och plågas i väntan på sin egen död. Lika svårt vare sig det gäller människor eller djur! För mej har den tanken blivit verklighet alldeles för många gånger tyvärr.

Senaste gången var nu i år, närmare bestämt den 28 april. Då blev min älskade katt påkörd utanför mitt hem. Låg mitt på vägen och led. Det var otroligt svårt att behöva höra hans ynkliga, förtvivlade "rop" på hjälp. Han såg på mej med både rädsla och skräck. Lika svårt var det att ta honom i famnen, bära in honom till gräsmattan och be någon göra slut på resten av det liv som fanns kvar i den lilla kroppen. Vilken tur att det fanns någon intill mej som kunde ta hand om det, för själv kunde jag varken höra eller se på.

Idag finns det ingen som smyger efter mej när jag går och handlar. Ingen som ligger som en pälsboa runt mina axlar och ingen som ställer till med världens röra när jag inte är hemma. Men för katten, det handlar ju bara om en liten katt, tänker nog många nu. För mej och troligen många fler handlar det om känslor. Känslor för något levande, en älskad familjemedlem, en alldeles speciell och unik varelse som aldrig kommer att återses!

Vill därför speciellt rikta mina ord till den vita skåpbil vars ena bakdörr flög upp vid smällen, som hördes så att även grannarna kom ut. Du kom körandes i hög fart utan respekt för något levande! Och smet från olycksplatsen. Var det av rädsla, feghet eller iskall känslolöshet? Om det händer dej igen, vilket det troligen kommer att göra med tanke på din höga hastighet, så ber jag dej. STANNA för…och låtsas åtminstone att du bryr dej. Jag är medveten om att djur kan springa rakt över vägen utan en tanke på hårda dödsbringande fordon. Men du ska vara medveten om att det nästa gång det händer så kan det handla om barn eller äldre.

Hoppas att du ligger vaken och hör smällen. Jag hör både den och ljuden som kom efteråt i mitt huvud ofta. Det gör ont i mitt hjärta.

VILA I FRID GOTTFRID/MATTE

Jag läste detta och blev riktigt ledsen. Var är det med vissa? Betyder en katt inget? I så fall varför? En katt är ju ett levande väsen med känslor. Detta är en anledning att INTE ha katter ute. Bor man i tättbebyggda samhällen eller centralt så bör man ha katten inne.

Personen som gjorde detta borde verkligen skämmas! Hoppas du får ditt straff på något sätt..

Simson
0

Även om man har katterna ute så SKALL den som kör på ett djur försäkra sig om hur det gått för djuret!!
Så pass mycket heder MÅSTE man ha i kroppen !!! Skrikandes

USLING i skåpbilen!!! Skrikandes

Gråter RIP Gottfrid!! Gråter

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

modellflickan
0

#1 Ja man borde ha så pass hyfs att man åtminstone stannar och ser hur det gått..Hoppas verkligen inte katten led alltför mycket..Gråter

Darkmoonia
0

Fy, vilka människor det finns! Man kan väl iallafall lyfta luren och ringa ägaren!

Min katt Simson blev påkörd för många år sedan, men den killen hade modet att ringa och berätta det och vi lyckades få in honom till djursjukhuset-tack vare detta överlevde han, annars hade han dött av chocken.

isa
0

Fy vad hemskt! Man mår verkligen dåligt. Usla människa i skåpbilen!! Att det finns såna människor gör mig väldigt ont.

Gråter Stackars kissen, hoppas som sagt att den inte fick lida länge.

MyTwiggs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det hände oss också för några år sedan. Vår guldklimp, katten Oliver smed blev påkörd. Han hade inte dött av smällen utan släpat sig hem och lagt sig utanför dörren. Marken runt hans dödsplats var helt uppriven och blodig och Oliver hade jord och lera i munnen. Han hade lidit så mycket, och personen som hade kört över honom hade bara stuckit.  Jag blir så arg!

Nu skulle jag nog aldrig kunna ha en utekatt mer. Våra katter för nöja sig med nätad balkonk och promenader i sele några gånger i veckan.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Sessan1
0

FY F*N så hemskt att folk INTE kan bry sig när dom kör över djur eller annan varelse Gråter  Det är såå hemskt så man inte tror sin öron eller ögon. Hoppas katten inte led allt för mycket iaf. Kram på dig Modell_flickan.

modellflickan
0

#6 Tack Sessan den värmde. Kramar tillbaks. Lider så med katten. Fattar inte hur hjärtlösa vissa är egentligen..

martdat
0

#5 Gråter stackas Oliver,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MyTwiggs
0

# 8 Ja… Stackars Oliver! Och familjen. Alla i vår familj hade denna katt varmt om hjärtat och han var så självklar. Han ingick i våra liv, våra rutiner och i våra vardagar. Han var en lillebror och en vän. Det är inte lätt att hantera en sådan plötslig bortgång. Jag var depprimerad länge efter hans död, och jag sörjer honom fortfarande mycket! Han hade en god vän från djurriket också. Kaninen M-beach. Vi förstod först efter Olivers död att oliver agerat livvakt åt den lilla lösskuttande dvärgkaninen. En knapp vecka efter Olivers bortgång vad M-beach försvunnen han också.  Jag saknar den lilla duon så mycket!

www.mytwiggs.com

Sessan1
0

Hörde ngn annan stans ifrån att en katt hade blivit överkörd, men den som körde den bilen, tog iaf och körde katten till en veterinär för undersökning och det gick tydligen inte att rädda den katten : ( Så det var en bra bilförare som tänkte så. Katten fick somna in, eftersom den var väldigt "sargad/ heter det så, så den fick det bra på andra sidan regnbågsbron. Men sedan finns det folk som INTE  bryr sig överhuvud taget :( GRRRRRRRR. USCH och FY för vissa s.k människor!

tindra90
0

Hej

En kväll när jag och sambon skulle åka hem så stog det en tjej och hennes sambo vid vägkanten så vi stannade till. Hon hade kört på en katt och vi hjälptes åt att lyfta in den i en kattbur som vi hade i bilen. Hon hade ring polisen som kom men de kunnde bara avliva katten på plats. Hon ringde då Bagarmossens djursjukhus och åkte in men honom, tyvärr så gick det inte att rädda hans liv han var för svårt skadad. Hon var helt förstörd och jätteledsen men jag sa till henne flera gånger att hon gjort det absolut bästa i en tragisk situation. Katten var inte kastrerad, id-märkt eller hadde halsband men fin i pälsen och hullet så det känndes tråkigt att veta att det förhoppningsvis någon som saknar sin kisse.  

Mvh Jeanette

Keno
0

Den här lilla älsklingen blev oxå påkörd för ett antal år sedan av en hänsynslös person som inte brydde sig om att stanna.

Det värsta av allt var att den här personen var en bekant som hörde av sig först när det var för sent och talade om vad som hänt. Vid det laget var våran kisse redan försvunnen och hade antagligen lagt sig att dö någonstans i skogen. :'( 

Jag ska aldrig mer ha utekatt! Sånt här gör aldeless för ont!

Losvan
0

Inte heller jag kommer att skaffa utekatt igen. Min katt råkade ut för en olycka - ej bil och klarade inte läkarbehandlingen när vi väl hittade henne. Har en innekatt idag med rastgård. Känner med alla som råkar ut för olyckor med sina djur. Gör verkligen alldeles för ont.  Tar lång tid att komma över. Vill slå ett slag för innekatten. Trafiken o hastighet ökar o man måste enligt min mening bo i riktig glesbygd för att en utekatt skall ha en vettig chans.

modellflickan
0

Håller med #12 och #13 Aldrig utekatt. Tar inga risker då jag älskar mina katter alldeles för mycket.

tindra90
0

Har nätat in balkongen och har en kattlucka så det kan gå ut och in som de vill. Det finns för många bilar och knäppa människor för att jag ska våga släppa ut dem, och så kanske grannen inte vill ha minna 7 katter ho sig.

MyTwiggs
0

Innätade balhonger eller kattgårdar är jättebra alternativ! Vi har innätad balgong och kommer att bygga kattgård med tillgörande friggebod i sommar! Våra katter är mycket nöjda med detta!

www.mytwiggs.com

modellflickan
0

Innätade balkonger är ett riktigt bra alternativ för katten att vara ute på. Vi har det med och det är populärt hos mina katter speciellt sommmartid.

isa
0

Jag har också hela balkongen innätad ända upp till taket. Vill inte heller ha utekatt något mer , har aldrig velat det heller. Linas mamma blev ju överkörd och min sambo var arbetslös på den tiden och släppte ut katten när jag var på jobbet . Jag märkte ju på katten ibland på kvällarna att hon ville ut och det blev mycket bråk mellan mig och sambon. Och så en dag så hände det jag befarade. Då var Lina och Muffe bara 5 veckor gamla så vi fick mata dem.

Enda trösten är att hon dog omedelbart. Hon kommer alltid finnas i mitt hjärta. Tyvärr så hade jag ingen mobilkamera på den tiden så jag kan inte lägga in nån bild på henne.