Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1458 ggr
Ciiviic
0

Flytt råd

Nu är det till 90 % klart att jag sambon och katterna ska flytta till hus :) … Under sommaren så kommer flytt laset att bära av och vi kommer att fixa kattsäkert innan i flytta ditt :)
Då grannen har några grey  ~  hundar
( såna där som springer jätte fort  )

Nu vill jag gärna ha lite råd på hur jag på bästa sätt kan kattsäkra mitt hem, dom ska självklart vara innekatter.
Men vi alla vet att katter kan om dom vill …
Även om jag tänker vara benhård på säkerheten..

Så har ni några tips på hur jag kan göra ?

sen även hur jag ska göra med katterna, när vi flyttar så kommer de komma 2 katter till från olika hem.
Ska jag låta alla ses på en gång då det inte är någons revir eller ska jag låta mina pälsar boa in sig först ?
Och hur lång tid bör jag vänta innan katterna får komma ?

Sessan1
0

Hej Linda!

Så trevligt det låter att ni kommer att flytta till 90%  :)

Så här har jag gjort när mina "hittekatter" har flyttat in här:

Jag lät dom göra upp sins emellan. Det har ALDRIG varit ngt problem. Katter kan ju vara olika, men här har det gått jättebra mellan mina katter när jag har låtit dom göra upp själva. Lycka till.

Kanske ngn annan har annat förslag, men som sagt för mig har det gått jättebra som jag har sagt här :))

jag har bara låtit dom nosa på varandra så har den saken varit ur världen för dom, har det verkat.

kram på dig

Sessan1

Sessan1
0

HOHO linda sover du redan??? :)

Ledin
0

o kul att du ska flytta till hus. Jag har gjort det lite kattsäkert här som på sommaren vill man ju gärna ha fönster öppna jag har satt dit hasplar så dom kan ställas in sen har jag även skaffat barnsäkra som jag sätter längstupp i fönstret på det viset är det dubbelsäkert om barnen skulle öppna fönster men skulle göra en miss. Nu går ju mina missar ut men Tiara (stödhemskatt) är inne där med har jag gjort så här. Även har jag flugnät för att slippa flugor o mygg men vi bor ju på landet där med har jag detta :) En bra sak är att man har en nätdörr iaf då ser man om man öppnar dörren om en katt sitter där å väntar på smita ut vet att andra har en barngrind för hindra katter så det funkar oxå. Lycka till :)

Ciiviic
0

sessan - neeh sov inte men hade annat prat för mig

Ledin - mja fönster hasp är de vi måste ta bort, min ena huligan öppnar fönster lätt ;) hehe
nätdörr ska vi skaffa :) belive me !

peaches
0

Myggfönster är ganska bra på sommaren både för att ha ute mygg, men även för katter som är lite väl nyfikna, dock har vi en liten som älskar att klättra på nätet, men det funkar :) Sedan på landet har vi en nätdörr med en tynd så att de inte kan öppna den. Har du plats och tid bygg en sorts "kattgård" vi har satt en kattlucka i väggen så de går ut och in som de vill, där ute har de saker de kan klättra och vila på. Ett bra tips om man inte vill ha katterna helt lösa ute.

Elcyion
0

Antar att du menar greyhound :) Måste säga att grannen måste vara en bra granne, med tanke på vilka hundar det har. *inte partisk aaalllls* ;)

Grattis till nya huset :D

Medarbetare på jack russel terrier

Ciiviic
0

#5 - Jo jag funderar på att bygga ett litet hundhus fast för katterna där jag kan sätta fast dom i en lina självklart under uppsikt men som dom kan gå in i när farliga hundarna är ute ;P
Men där dom kan gå in om det blir för mkt för dom ute.. :)

#6 - hehe jo precis visste inte hur det stavades :)
hehe, jo hon bor väg i väg är som ett 2mana radhus :)
Jätte mysigt, mja vi kommer nog ha mest djur på hela gatan känns de som ;) .. Då  hon har en hel del, och jag kommer ha en hel del katter ;P men hon har dubbelt så många hundar som jag har katter iallafall :)
tack så mkt

SallyB
0

Vad härligt att få flytta till hus!

Men jag skulle inte sätta katter i lina, för mycket risk att de trasslar in sig eller blir skrämda/jagade av främmande katter o/e hundar. Hellre en rastgård då som föreslogs ovan.

Ciiviic
0

#8 - som jag skrev under uppsikt, jag kommer aldrig att lämna katterna ensamma ute… Inte en chans.. + att det bara är 2 av mina katter som får vara ute i sele…
Skulle aldrig få för mig att lämna dom ensamma. + att dom inte kommer få vara ute när grannen har sina hundar ute.