Orange hona

Du har helt rätt, det är inte särskilt vanligt med röda honkatter. Jo de är just genetiskt röda, men de ser orange ut för ögat…:)
Jag har dock inget svar på just varför det är så ovanligt med just röda honor - någon som vet?
Jag har också en röd hona, hon föddes i en kull om fyra varav faktiskt tre av dem var röda honor:) Hon heter Prunella men kallas Mini till vardags för hon är en miniupplaga av sin far.

Det ser ut som om Siri har krulliga morrhår på bilden… :)
#2 Tyvärr är de inte krulliga, det e bilden som luras, men det skulle vara jättesött 

#3 Jag kommer för alltid att låtsas att hon har det ;)

Ååååå, vad jag älskar röda katter!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Men då är ju rödis-tråden något för dig att frossa i…:)

Åh vad fin Siri är !

Jo då, det vet jag eftersom jag avlat mycket på detta genom åren…;)
Däremot svarar det inte på frågan varför färgutfallet rent procentuellt är färre röda (eller créme) honor än hanar, vid avel på dessa färger. Speciellt just röda skulle jag nästan säga också, créme honor är vanligare. Det kanske är ett genetiskt mysterium som skall förbli olöst…:)

Ok, tänkte väl att du hade koll på det. Men är det faktiskt så att om man tar ett tillräckligt stort, statistiskt säkerställt, antal parningar i kombinationen som krävs, så får man ändå färre röda honor än hanar?
Funderar vidare: om det nu är så som du säger, kan det bero på att hanar har bara en x-kromosom, vilket då 'dubblerar' honors möjliga färgutfall? (OO, Oo eller oo) jämfört med hanarnas?
Eller också är det ett genetiskt mysterium 

Det är ju inte helt omöjligt att det är just detta, att honornas färgutfall är "dubblerat"…
Ärligen så skall jag väl säga att jag tittar bara på mina egna/vänners erfarenheter och vad jag ser/sett på kattungelistor vad gäller röda honor-utfall - det skulle verkligen vara intressant att göra en riktig undersökning ju!
Spana in svansen! Hennes stolthet!