Hur badar ni era kattor?
Har suttit och funderat lite över hur ni hanterar era kattor då de behöver badas. Min lillbuse Joppe har en förmåga att springa under bilarna på gården och gissa hur han ser ut ibland. Idag var jag tvunget att tvätta av öronsnibbarna på han för han hade helt svarta snibbar efter att ha varit under sonens bil. gick faktiskt ganska bra.
Har ni några tips om hur jag bär mig åt för att inte bli sönderklöst och uppäten av min katt då det kommer den dagen han är tvungen och få sig ett bad?

Numera badas inte katter här hos oss, men när vi hade birmor, då gjorde vi följande:Först så tappade jag upp lite ljummet vatten i badkaret,ca 10 cm. Sedan så låste jag in mig och katten, klädde av mig helt och ställde försiktigt ner katten i vattnet. Sedan tog jag duschen med lugn stråle och vätte ner kissen. Hela tiden pratade jag lugnande. Sedan shamponering, mera dusch och kramade ur så mycket vatten som jag kunde inan jag tog handduken och torkade. Sedan så släppte jag ner kissen på golvet, lät den skaka bort så mycket den ville och så fick kissen spriga ut i rummen och skaka mer. Sen fick jag duscha själv….Sen blev det hårfön och kamning och borstning och allt det bestyr som hör utställningskatter till, men den biten behöver du inte om det bara är ett vanligt bad. Har du bara duschhörna, så tappa upp vatten i diskhon i stället och lägg en handduk i botten. Det gäller även badkaret, för halkans skull. Lycka till!

Precis, katten kan vänjas med att bada… när jag behöver bada någon så går det fint och lugnt i tvätthon. Några av kissarna faktiskt tycker om det och njuter av det varma vatten…
kram/ Ladykatt
#3 Bra att Du skrev varmt vatten.
Det är viktigt att det inte är för kallt. Det skall nog vara kring 38 i alla fall. Katter är frusna djur och jag tror att badskräcken mycket kan bottna i att det är för kallt.
De är också renliga och förstår att uppskatta den hjälp de får att få pälsen riktigt ren. Min Bellis älskar att sitta och efterputsa sig.
Gunilla skrev att katterna får skaka av sig.
Jag gör tvärtom om, lindar in dem snabbt och direkt i massor av badlakan och sitter och masserar dem torra. Allt för att de inte skall få den där "köldchocken" det innebär att komma upp ur varmt vatten. När fönen sen kommer är det stor njutning eftersom det blir riktigt varmt (försiktigt, så det inte blir för hett!!!).
Numer pensionär i Nynäshamn
BADAR SÄLLAN DÅ MINA KATTER ÄR SÅ RENA, MEN HÄNDER IBLAND OCH DÅ (oj capsen!) har vi vatten i badet och snabbdoppar katten, lyfter upp, scamhponerar, dopp med ruskande händer i pälsen, sedan upp och torka.
En av katterna, penny, blir som galen, så hon kan man inte hålla i. hon brukar vi ha koppel på och bara hålla i kopplet sedan spola med duschen istället.
Jag har ju själv inte badat mina kattor och inte tänker jag göra det heller om det inte behövs, dom skall sköta sin egen hygien. Men ibland händer det att dom springer under en bil och kommer fram och luktar "bilmekaniker" och är lite oljiga i pälsen, då känner man sig tvungen att hjälpa till med rengöringen av pälsen. Jag vill gärna ha flera som berättar om sina badstunder med kissorna.

Ja det är ju inte nyttigt att slicka i sig oljan heller… (Har själv sluppit bada mina katter, så har tyvärr inga tips attt ge.)
Hos oss är det min sambo som badar katten,Snuttan som är långhårig behöver ibland badas.Men inte mer än nödvändigt. Han tappar upp lagomt varmt vatten i tvätthon i tvättstugan och påbörjar och avslutar proceduren.Sedan sveps hon in i frottehanduk så att man försikting kan massera henne,sedan vill hon vara ifred och slicka sig.
Har två lortgrisar till som bekant, vi måste nog ge dem ett bad också kanske,detta på grund av att de rullar sig i jord och damm. Annars badas de inte i samma utstäckning som den långhåriga. Mycket sällan med andra ord. Sällan kan vara 1 eller två gånger.de kan ju slicka sig rena lättare än den perserkatten Snuttan.
Hirit. Det syns på bilden att katten är van och gillar bad. Har badat Joppe en gång och det var nog inte populärt men det gick rätt bra ändå.

Kattens kroppstemp ligger på mellan 38-39 grader så när jag badar mina katter använder jag en digital termometer (en sådan som man stoppar i örat) badtempen lägger jag på 38,5 grader! Förr tog jag och kände med handen när jag tyckte det kändes ljummet åkte katterna i men då ville dom oftare hoppa ur bad baljan. Nu när jag lägger tempen på 38,5 grader känns faktiskt vattnet varmt när man stoppar ner handen! katterna tyckte troligtvis att vattnet var för kallt förut!
Tipps!! Badade föresten våran Anna i torsdags och testade då ett champo med minkolja och oj vilken mjuk,len och fin päls hon fick det kan jag varmt rekomendera för den som vill att katten skall bli extra fin tex inför en utställning eller liknande (eller om man bara vill att katten skall vara fin,minkoljan är även bra mot torr hud hos både hundar och katter!)
Roger.