Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 975 ggr
Staffan
0

Kattmynta...

Endel kattleksaker innehåller kattmynta. Vet ni här om det är farligt för katterna på något sätt?

Mvh // Staffan

Pia
0

Nej det skall det inte vara, kanske inte så där jättenyttigt om de får i sig en hel stor påse - fast å andra sidan har jag haft en katt som ät upp en hel påse jag skulle lägga i leksaker och han blev inte dålig, bara lite extra kollrig ett tag:) Kattmynta är helt suveränt när man vill att de skall ha extra roligt emellanåt, det är ju lite av en drog (fast ofarlig) för kissar. Speciellt fertila hanar gillar dessa leksaker lite extra.

På utställningar kan man ofta köpa väldigt speciella möss och leksaker med myntan i, det luktar sanslöst jättevidrigt men katterna är som tokiga i dem… Och när de blvit lite skabbiga och doften försvunnit så kan man blöta dem så blir de som nya:)

Roger
0

Kattmynta och valerina ger samma reaktion.Det är ett omättat fett som heter nepetalakton som dessa innehåller.Doften skall tydligen påminna om urin och kattens urin talar ju bla om kattens sexuella status och detta omättade fett luktar tydligen sexit.

Matilda__93
0

Men min kompis gav sin katt kattmynta en gång.. och den rev mig då :/ den blev alldeles galen :P

Jenna-Gun
0

Ja det är lite beroendeframkallande om det ges ofta.