Bondkatter och utställningar?
Hur fungerar det om man vill ställa ut en bondkatt? Vad är det för krav? Någon med erfarenhet….?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Jag har aldrig ställt ut Huskatt (det heter så, lite finare än bondkatt alltså) men jag ställer mina Skogkatter och vet hur det fungerar.
Följande krävs:
- Katten skall vara kastrerad
- Katten skall vara ID-märkt (chip eller tatuering)
- Katten skall vara registrerad i Sverak och ha ett "Huskattbevis" (blankett finns under http://www.sverak.se)
- Katten skall vara vaccinerad (minst 15dgr före utställning)
När man sen anmäler delas katterna in i följande grupper:
HKL hane (Huskatt långhår)
HKL hona (Huskatt långhår)
HKK hane (Huskatt korthår)
HKK hona (Huskatt korthår)
Katterna tävlar mot varandra inom samma grupp.
Man utser alltså 4 vinnare om alla grupper finns representerade.
Det har inte varit många huskatter alls på de utställningar jag varit, alltså är chansen mycket stor att komma långt om man har en fin katt.
Raskatterna tävlar om Certifikat, som i rätt antal och från olika länder leder till olika titlar (3 cert i Sverige = Champion osv)
Huskatterna tävlar bara om äran och vem som är vackrast på resp utställning. Du kan alltså aldrig bli "Champion huskatt".
Hoppas detta var till hjälp och information!
Mer info finns på Sveraks hemsida, där finns alla regler för utställning.
Margareta, ägare till CH S*Skogskullens Bellis, där CH står för Champion.
Numer pensionär i Nynäshamn

Bra info, Margareta!
Kanske hittar du lite mer matnyttigt i den här artikeln och jag bara vet att det finns en tråd om att just ställa ut sin huskatt… Skall se om jag kan finna den!
Det var bra många år sedan jag ställde ut huskatt, men det var roligt! Som med allt i utställningsvärlden en fråga om personligt tycke och smak, men huskatterna uppskattades alltid av alla domare som fick förmånen att döma dem och ofta fick de lite extra fina priser och det var lite extra mysigt det hela på något vis…:)
Jag vet att det finns flera medlemmar härinne som brukar ställa ut sina "husisar" även nu, hoppas någon av dem vill berätta om sina mer närliggande erfarenheter kring det…:)