Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 8221 ggr
Emii
5

Hur mycket mat ska kattungar äta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! :)

Mina kattungar har börjat äta nu men jag vet inte hur mycket om dagen dom ska äta. Eftersom det alltid hylls på med mat i skålen så går lillpojken och äter hela tiden, jag är lite orolig för att han kanske äter lite för mycket, han är mycket tjockare än dom andra.

Hur mycket ska man ge till 8 veckor gamla kattungar om dagen? Och vilka tid punkter på dagen?

MonicaLagerquist
0

Små kattbarn ska äta så mycket dom vill.Mina får mat fem gånger om dagen och då får dom BARF eller  blötmat så mycket att det alltid finns kvar när alla har ätit klart.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Emii
0

okej va braa :):) Tack för hjälpen

dara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om han äter mycket och har spänd mage kanske det kan vara bra att kolla mask. annars är han nog bara glupsk och blir en stor hane som kanske i framtiden skall ha ägare som håller lite koll på maten. dock ABSOLUT begränsa torrfodret på de är kattungar

en lite bild på en fröken som är för kräsen och omöjlig att fotografera

Kat08ja
0

Kattungar kan aldrig bli för tjocka Glad Torrfoder ska alltid finnas tillgängligt. Mina kattungar älskar mat. Ge lite rå nötfärs el. kokt torsk och jag lovar att du är populär.

MonicaLagerquist
0

Jag håller tyvärr inte med dig om att kattungar alltid ska ha torrfoder framme.Mina har det aldrig jag ger dom inte ens det.Skräpmat klarar dom sig bra utan.

Fisk är inte kattmat en katt är en köttätare.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Torrfoder eller blötmat är en "smaksak", vare sig man anser det ena eller det andra den bästa maten för sina katter så skall kattungar ha fri tillgång till foder, de växer ju för fullt. Och foder avsett för kattungar, deras magar är så små så varje tugga måste vara knökfull med energi åt dem.