Katter iFokus

Katter

Etikettvila-i-frid
Läst 1542 ggr
Sara87
0

Sov gott Josefin

Josefin va en grå-vit tjej som bodde hos oss hela sitt liv. Hon föddes i mammas sovrum å det va nära att hon dog där också.

Josefin föddes 6 juni 1991 å dog den 19 mars 2007.
Hon blev alltså 15 år, 9 mån å 13 dagar.

Hon va en ganska blyg tjej, men mycket mysig med de hon kände.

Runt den 25 februari i år blev hon blind. Vi åkte till vet. med henne för att konstatera att så var fallet å ev. få veta varför. Det berodde på en propp eller nåt liknande i hjärnan som hade tagit synen. Vet. sa att hon skulle vänja sej vid att va blind, så det va ingen fara.
Efter att Josefin blivit blind grät hon ofta om nätterna. Då hade hon ju ingen ledsyn alls pga mörkret. Men om dagarna klarade hon sej mycket bra - hittade till maten, vattnet, lådan - det nödvändigaste liksom.
Klocken 4.11 på morgonen den 19 mars hörde jag henne gråta å gick upp för att kolla vad hon ville. Hon låg då på vardagsrumsgolvet å flämtade å tuggade fradga. Hon va löddrig runt hela munnen å helt stel. Jag lyfte upp henne å sprang in till mamma å sa "mamma, Josefin håller på att dö!!". Mamma vaknade hur fort som helst. Jag la henne på sängen. Vi förstod direkt att detta var slutet för vår primadonna.
Hon kissade å bajsade på sej, hon krampade, morrade, fräste, skrek, nästan skällde. Krampanfallen pågick i 2-15 min. Vi bad till gud (nej vi är inte kristna :P) att hon skulle få somna in, men han va inte god den morgonen.
Efter mer än 2 timmars krampande fick mamma tag i veterinären som va ute å skottade för att snart åka till kliniken. Han sa åt oss att komma innan telefontid (halv 8) eller kl. 9 (direkt efter telefontid). Självklart åkte vi ner halv 8. Hon fick en spruta å somnade in strax före halv 8.
Det va hemskt att se henne lida. Om vi hade vetat att hon skulle lida så mycket på slutet hade vi tagit bort henne vid det första vet.-besöket, men man vet ju aldrig.
Vet. sa att hon troligtvis hade en tumör eller en hjärnblödning.
Men jag är samtidigt glad att hon inte avlivades först, för hon blev så gosig de sista veckorna. Hon låg mycket inne hos mej, hon sov t.o.m hos mej en natt, det hade aldrig hänt förr, jag antar att hon tyckte att jag va dryg som aldrig låg still :D De sista veckorna med henne va för mej mycket värdefulla. <3

Usch va jobbigt det var att skriva detta. Sitter här med tårar i ögonen å en klump i halsen. Men man kan behöva berätta om sorgen å saknaden ibland.

Sov gott stumpan. Du finns för alltid i våra hjärtan! <3

//Sara.

Sara87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj va långt det första inlägget blev. Hoppas nån orkade läsa det.

Här kommer iaf en bild på Josefin. Den är tagen 2 dagar innan hon dog.

Sara87
0

Josefin i profil för några år sedan :)

Sara87
0

En av mina bästa bilder på tösen. <3

Sara87
0

Här sover Josefin tillsammans med kattpojkarna.
Josefin va faktiskt den som först sov på pälsen, men sen kom pojkarna å knuffade undan henne, men hon sov gott ändå :D

Sessan1
0

Men så fin josefin var :) Visst är det hemskt när ens katter måste vandra vidare till regnbågslandet. Bättre än att dom måste lida.

_Cilla_
0

Vilken fin katt hon var! Beklagar sorgen och hoppas att hon nu är i katthimlen med en massa busiga kompisar..

ingor55
0

Vilken underbar katt hon var. Såg sammetslen ut.

En tröst i allt är att ni verkligen älskade henne och såg till att hon fick det bra den sista tiden. (Det finns katter som ingen bryr sig om)

Tröst Kram från mig

rulda
0

jag beklagar sorgen…

Nu springer din Josefine och min Lucas i rengbågslandet och busar med varandra.
Så länge vi kommer ihåg hur fina kissarna var kommer en del även att stanna här nere i våra hjärtan.

Sidentass
0

åhh vad hon var fin, din Josefin…nu har hon kommit o blivit mött av andra små kattänglar bortom regnbågsbron..det är så hemskt när dagen kommer när man måste ta farväl…tänker på dej i den tunga sorgen…även jag har en Josefin bland mina katter, hon blir 14 år i september..alltså ingen ungdom längre…

tröstkramar..

Sidentass

Sara87
0

Tack för kommentarerna :)

Ja, det är jobbigt när de vandrar vidare, även om man vet att det kommer ske nån gång så är det jobbigt som tusan när det är dags…

Pia
0

Så fin hon var, beklagar sorgen… Även om slutet kunde kommit på annat vis, så fick hon ändå ett långt och härligt liv, man får försöka hålla fast vid det när det känns jobbigt…

Erika91
0

Jag beklagar sorgen..
Hon var en söt kattjej!
Hon har levt ett bra liv tillsammans med dig och dina andra katter! Hon var och är älskad och haft nån som tagit hand om henne väl. Bättre kan ingen katt ha det! 
Tröstkram till dig!

Sara87
0

Nej, det är väl det man trösta sej med. Att hon hade ett bra liv å att vi hade äran att få ha henne i våra liv i nästan 16 år.

Prizma_o_Kristall
0

Beklagar sorgen Gråter

Tröstkramar//Carro

[Linsenhejhej]
0

Vad betyder beklagar sorgen?

Beklagar sorgen Sara87

Sara87
0

#15 Svårt att förklara. Tycker liksom att det säger sej självt på nå vis…

Tack..

Sidentass
0

#15 det uttrycket innebär att man är ledsen att sin vän fått sorg..men man använde det nog mera förr i tiden ändå..

Hawknestgrove
0

Sov gott, vackra katt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sara87
0

Idag har älskade Josefin varit borta i ett helt år! Kan inte fatta att det är ett år sen redan. Känns som om det kan ha varit nu i måndags hon lämnade oss :( Hoppas du har det bra i himlen gumman! <3 Du är saknad!

SallyB
0

Verkligen en söt dam hon var!

Sara87
0

#20 Tack :)

Sofie_Ljungkvist
0

Vad vacker hon var!

Sara87
0

#22 Tack :)

Kattolin
0

#19  Idag är det 6 månader och 10 dagar sedan vårt hjärta Rasmus lämnade oss.

Jag skickar en jättekram till dig! Jag vet hur det känns.

Hoppas Josefin och Rasmus har det bra bortom regnbågsbron.

Sara87
0

#24 Ja, de är jag övertygad om att dom har! :)
Sänder en kram tillbaka å sänder en tanke till Rasmus på andra sidan!

The-Photo
0

Sov gott lilla kisse!