Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4124 ggr
dara
0

smal liten kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en ragdollkattunge som kanske många vet jag tycker hon är för smal men hon är samtidgt kräsen så jag kan inte få henne att äta annat än skräp eller hennes torrfoder. hur skall jag då få henne att gå upp

hennes uppfödare berättade att hon vägde 1500 g den 13 frbruari då jag hämtade henne och uppfödaren vägt henne. jag tycker inte att hon gått upp sedan dess, har bara en vanlig människovåg och enligt den har hon inte gått upp men det är ju kanske svårt att väga så små mått på den.

ska jag köpa en elektrisk köksvåg för att väga henne (och i så fall, några tipps?) eller bör jag bara sluta nojja? hon är ju pigg…

härär bild tagen något av de första dagarna

dara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här är en tagen idag, här jagar hon min "äldre" katt anni

vet att det inte är lång tid mellan… men ändå

Scilla
0

Jag skulle köpa en digital hushållsvåg och kolla, väldigt praktiskt sätt att hålla koll på viktuppgången.

Men hur känns hon i kroppen? Känns ryggraden tydligt? Har hon en liten babymage?

dara
0

ryggraden känns, hon har ju en del hår men den känns nog lite ned igenom.

vet inte vad babymage är???men själva magen känns bra, inte så hård eller så…

Scilla
0

Äsch, det är svårt när man inte har flera katter att jämföra med, jag jämför ju alltid med vår smalkattunges tjocka bröder. Men ryggraden och revbenen ska kännas men inte sticka ut liksom. Höftben och sånt ska inte kännas vassa.

Med babymage menar jag om hon har en liten tjockmage, lite hull runt buken.

dara
0

jo, tycker det är jättesvårt… har ju som bara min anni att jämföra med och hon är 1 år och 7 mån och direkt sminkig, kanske inte heller tjock… men inte spinkig.

tycker inte att hon har något vidae fett på magen… tror jag skall åka och köpa en våg senare idag då jag kan få skjuts

Scilla
0

Låter vettigt, då kan du ju kolla hennes Viktuppgång. Min skrutta är inte mycket att jämföra med, hon är ju för liten eftersom hon inte varit frisk.

dara
0

ok, nu vägde jag henne, hon vägde 1.667 g det betyder att hon endast gått upp 160 g 2.5 v

kan det ha med flytten att göra att hon inte gått upp så mycket? första veckan var hon ju jätte arg och stressad

Tufvans
0

#5 Tänk på att en del vågar väger endast upp till 2kg och en del upp till 5kg. Coop egna märke har en som väger upp till 5kg, med steg på 1gr som är riktigt bra. Det medföljer ingen skål, men det fungerar bra att använda en vanlig vispskål eller en  skokartong att sätta katten i.

dara
0

jag köpte en som väger upp till 5 kilo och som väger per gram, dte går att nollställa för skålen man ställer på

Ledin
0

Bra köp :) har skaffat en våg jag med fast den va bara till 3 kg en köksvåg. Detta med kattungar är ju jättesvårt en del äter å äter men dom ökar ju inte i vikten ändå, dom busar av sig allt verkar det som. Och du har maskat av kattungen, det tror jag för du kan ju lite själv om katter ;) Hur gammal är kattungen nu? Tycker att kattungar kan se rangliga ut tills dom är 8 månader men det e ju olika men våran Sture var ca 5 mån när han flytta hit o han vägde inte alls mycket så kattungefoder o så maska jag av honom det har hjälp han men visst jag vill att han ska öka 1 kg minst till. Så vi kör med kattungefoder ännu till katterna då alla (enligt mig) ska öka lite i vikten.

dara
0

jo jag tror den blir helt ok, kostade 190 kr inklusive köpet av batterier till.

hon va avmaskad presis innan hon kom hem till mig och har hållit koll så det inte kommit ut någonting annorlund eller konstigt. nu är hon 16 v så 4 månader… jo, hon kommer att äta babycat till runt ett årts ålden enligt rekomentationer från uppfödaren. och ja full fart hela  tiden, kräsen är den lille också så försöker hitta saker hon kan gå upp av men det ända utom maten hon vill äta är strips och kaka (vilket son lyckats sno lite smulor av vid ett tillfälle av varige) men det var ju inte detta jag ville hon skulle äta. hon ska ju bli tjock och inte undernärd… ; )

Scilla
0

Det är ju en Viktuppgång på… 10 g per dag i snitt? Helt okej ändå, även om man gärna sett mer. Min tjej (som väl är ganska jämngammal, född 2007-11-09) vägde 1,4 igår, men hon är ju som sagt inte helt 100.

Ledin
0

jag har fått kattungar dom maskade jag av 3 gg innan dom flytta men trots det va det en av 4 som hadde mask så maska av henne, det kan hjälpa så hon går upp i vikt. (honkatten är kastrerad nu) Vet du vilket maskmedel hon hadde till kattungarna? Jag fick rek att ta bamint för att den är mild för magen på kattunge. Men nu är din 4 mån å du kan då ge henne starkare maskmedel som tar död på flera sorters mask. Du ger henne helt rätt foder hon ska äta kattungefoder tills hon är 1 år, nu är hon i gränsen på att få byta foder för större kattungar men eftersom hon är så liten så tycker jag att du ska fortsätta med den för småkattungar då den är fetare.

Scilla
0

Jag skulle nog hellre testa för mask än att maska av i onödan, det är inte helt snällt mot magen.

dara
0

hur testar man för mask?

dara
0

pratae mad uppfödaren och hon tyckte att viktuppgången var helt ok med tanke på att hon just flyttat hit till mig och anni och att det harit lite stressigt mellan dem

Scilla
0

Man kan köpa kit på apoteket för att testa mot mask, Kolla Masken heter det. Men jag tycker inte hennes Viktuppgång är oroande dålig. Inte med tanke på att hon nyss flyttat och dessutom är kräsen.

dara
0

ännu en vecka har gått och safir har gått upp 70 g denna veckan. tycker hon inte går upp någonting nästan men vet inte vad jag kan göra, hon är ju så kräsen på nyttig och bra mat.

dara
0

putt

bella-
0

jag tycker du ska väga henne hon kan ju gått ner i vikt man vet aldrig…och så länge hon är glad är det väll ingen fara..Skrattande

dara
0

jag har vägt henne och hon hade gått upp 70g… ne jag satsar också på den prinsipen men man blir lite stressad då hon kommer om natten och piper och låter som hon dör om inte man ger henne uppmärksamhet