Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1096 ggr
Radisa
0

Tips: aktivering för katter

Nytt tips på Djurhemmet Tigerharens sida:

Matautomater till katter

"Det finns alltfler leksaker till hundar som går ut på att man gör maten mer svårtillgänglig för hundarna. Tanken är att hunden inte ska få all mat serverad i en skål, och äta upp den på 30 sekunder, utan att han eller hon ska få jobba för maten och att måltiderna, som ofta är en höjdpunkt på dagen, tar längre tid. På djurparkerna praktiseras detta också, där framför allt rovdjuren får jobba för maten på olika sätt. I det vilda kommer inte maten serverad, och rovdjur är anpassade för att jobba för maten många timmar om dagen. Detta gäller inte minst katter.

För katter finns det inte så många produkter på marknaden, även om många av hundleksakerna fungerar bra till katter också. Men det behöver inte vara svårt att göra ätandet lite klurigare för sin katt, man kan enkelt göra en egen matautomat"

Bilden “http://tigerharen.org/Tips/kattsaker%20045.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

Bilden “http://tigerharen.org/Tips/DSC06674.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

SallyB
1

Bra tips! Sookie har en "foderboll" där torris-kulorna ramlar ut när hon puttar på den.

Jag har också en lek som går ut på att söka (som en hund). Mycket poppis! Det bör dock vara typ köttbitar, skinka o/e motsv, för att doften ska kunna uppfattas och för motivationen. Jag stänger in henne i ett rum (annars följer hon efter) och visar det som jag ska gömma och går sedan iväg och gömmer det hon ska söka. Från början får man göra det väldigt lätt så att de i princip snubblar över det "gömda" vart efter man gör det svårare och även gömmer flera bitar samtidigt på olika ställen för varje sökomgång. Använd ex v kommando "sök" och hjälp även till att söka i början, så att de förstår vad de ska göra.

BiGavia
0

Toppen, det ska jag fixa imorgon till mina katter. Stort tackSkrattande

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Elcyion
0

Man kan även ta en ½-liter flaska (tex fanta, coca cola…). Skär av en bit av halsen. Tejpa/bränn med tex en tändare (plasten smälter lite, och du blir av med vassa kanter). Stoppa något i flaskan. Klart. På sätt och vis lite mer sport eftersom hålet är mindre, och flaskan kan rulla iväg. En tjejkompis använder det på sina katter. Hons toppar den med deras vanliga torrfoder, men de äter hellre ur flaskan än ur matskålen.

Medarbetare på jack russel terrier

Mimaroben
0

Hittade denna på YouTube:

http://youtube.com/watch?v=adXTF5wPft4&feature=related

Enkelt och billigt! Den måste jag testa på mina katter!

skrollan
0

Jag fattar ingebting av filmen, kan inte engelska och så hackade anslutningen så jag kunde inte se hela.någon som jag förklara? :)

SallyB
0

Han beskriver helt enkelt hur man av kattens egna underull/päls som man kammat/borstat av den, kan göra väldigt populära leksaker (tydligen!). Man tar den ihopsamlade pälsen/ullen ch rulllar/tovar ihop i valfria former.

dara
0

#6 japp det är vad han beskriver, denne leksak brukar vara jättepoppulär, en annan sak man kan göra är att "byta bollar" med varandra, tex att jag gör en av min katts hår och ger till dig och vise versa… detta är ofta också väldigt uppskattat, nya lukteruppskattas av nästan alla katter

smurfan-13
0

*fniss*

Jag som har en rexkatt kan ju inte göra nån leksak av hans päls, han har ju knappt nån :P

dara
0

#8 ha ha… ne där blir det nog inte mycket päls, men du kanske känner någon med katt som hårar mycket och då kan du ju kanske få någon liten boll därifrån

Loria
0

Det går väl inte att göra när man har Turkisk van heller, eftersom de inte har nån underhull?

Jag gjorde en sån pet"matskål". Bengalen verkar gilla den, kom rätt snabbt på en metod för att få ut maten, har dock inte sett vanen testa än, måste nog hålla ett öga på henne om hon vågar sig den. har lyft henne till flaskan när det sett ut som att hon varit intresserad av den tomma "gamla" matskålen.