Fäller!!
Mina katter fäller ngt fruktansvärt…
har haft katter i många många år men dessa 2 tar priset… Det är hår precis överallt, o om dom hoppar upp i sängen är det bara att byta sängkläder!
Försöker få dom att inte vara i sängen lr soffan, men det går ju sådär bra, dom lyssnar just förtillfället, men så fort dom får chansen hoppar dom upp igen, o även upp på matbordet, som kan vara täckt av hår när man kommer hem, Inte sådär fräscht!
Nån som har ngt tips?? är det bara borsta som gäller?
Jag funderar på att börja släppa ut dom är ha mindre hår inne…
Fäller de alltid såhär mycket eller är det just nu?

det är alltid såhär…… tänkte väl inte på det så mkt när jag bara hade 1katt men nu när dom är 2 så märks det jättetydligt.
o sambon börjar bli galen…
säger att han inte vill ha några katter kvar…
Vad äter de för mat?

friskies
Då kan jag bara säga, byt foder. Köp ett bra foder i djuraffär så kommer pälsen med all sannolikhet bli mycket bättre och fälla mindre. Friskies är om jag ska tala ren svenska ett skitfoder och pälsen är bland det första man brukar märka sånt på.
Hoppsan mina katter får också friskis, men mest rå köttfärs och kokt fisk+ b-vitamin. Vad ska kattfodret innehålla för att vara bra då.
mina katter avtog med hårlossningen när de började få köttfärs.
Vandra i Ljus å Skönhet
De flesta foder som säljs i djuraffär har bra kvalitet, liksom t ex mjau blötmat och icas blötmat.
Rå köttfärs är jättebra, men tänk på att det inte innehåller riktigt så mycket taurin som en katt behöver så man kan inte enbart ge det. BARF (bones and raw food) kallas det när man gör egen kattmat på rått kött och ben, förmodligen den bästa och naturligaste maten, men kräver mycket kunskap för att inte ge brister.
Fisk kan man ge som godis men bör inte vara någon större del av kattens diet. Fisk innehåller t ex för mycket magnesium vilket på sikt kan ge upphov till urinsten.
B-vitamin är bra för kattens päls och det tycker de oftast är gott också, bra att ge, med måtta som med allt annat ;)