Lurad om kattungeålder
Jag ville bara skriva av mig lite. Ni får gärna ge kommentarer om ni vill.
Jag har börjat misstänka att vi blev lurade ang. husiskattungens ålder när vi köpte henne. (Vi hämtade henne på en bondgård. Vi kände inte de som sålde henne, & jag har tyvärr tappat bort deras tel.nr, & jag kommer inte ihåg vad de hette heller..) De sa att hon var 12 v. när vi hämtade henne, men nu har vi börjat fundera (vi glömde fråga när hon var född).
Hon är nästan hälften så liten som vår birma (fast att de "är" lika gamla), & "snuttar" på allt hela tiden. Men att hon är så liten kanske kan bero på att hon är så smal (ska börja ge mjölkersättning imorgon). När vi fick kattungarna var de lika stora ungefär, men det känns inte som om husisen har växt så mycket (vägde 1 kg häromdan, & hon "ska" vara snart 4 mån). Hon ser så "barnslig" ut också..
Fast det lär väl inte finnas nåt sätt som man kan ta reda på hennes riktiga ålder, typ nåt prov eller så.. Alltså det gör ju inget för mig om hon är yngre, bara hon mår bra & blir fetare snart. Hon leker iaf varje dag, & äter bra. Men hon kanske leker så mycket, att hon gör av med mer energi än hon får i sig.
Oj, det här blev jättelångt, hoppas att nån orkar läsa. Ni får gärna ge fler tips på hur hon ska växa & gå upp i vikt än mjölkersättning.
(På bilden "är" båda katterna ca 3 månader).

Viktmässigt ska dom ligga på minst 1kg vid 12v ålder så troligtvis ljög dom om åldern. Så länge hon får i sig energirik mat så ska det nog gå bra, vid den åldern behövs ingen mjölkersättning. Du kan alltid bjuda henne på rått kött som godis.
Tur att hon har en kattkompis så hon inte tappar bort kattspråket. :)

Är hon avmaskad? Om inte - så måste du göra det, och även den andra för hon kan ha blivit smittad. Köp ett bra kattungefoder från djuraffären och ge till ffa den minsta. Veterinären kan nog kolla på tänderna och ge en uppskattning om ålder. Hon ska väl ändå vaccineras (raskatten har väl fått sprutorna redan)
Jag råkade förmodligen ut för samma sak vad gäller min lilla Celeste.. Jag tyckte hon var otroligt liten och späd, och när mamma såg henne höll hon med mig om att hon såg ut att vara max 9-10 veckor (baserat på att vi för länge sedan tog hand om en hittekattunge som hittats i skogen, som bedömdes vara 9 veckor gammal, och som verkade vara i samma storlek och mognad).. Var orolig först att det skulle kunna vara negativt för lilltjejen att skiljas från familjen så fort, men nu har hon vuxit till sig och är närmare dubbelt så stor. Dock tycker jag att man som kattköpare ska kunna lita på ägaren, men det kan man tydligen inte…

#1: I en annan tråd jag skrev om att min kattunge vägde för lite så var det nån som gav tips om mjölkersättning. Jag tänkte prova det eftersom hon är alldeles för smal. Nästan alla ben känns, men hon har iaf blivit lite fetare sen jag började ge dem uppblött torrfoder blandat med burkmat. De har också torrfoder framme dygnet runt.
#2: Jag avmaskade henne direkt när hon kom hit, & sen en gång till (& då även birman samtidigt) 2 v. senare. De äter Royal Canins kattungemat (både uppblött & torr). Vi vaccinerade henne på en gång när hon kom hit. Jag tror inte att vet. kan se åldern på tänderna när hon har mjölktänder? Men de brukar ju få sina riktiga tänder vid ca 4 mån, så då lär det väl märkas om hon är yngre (om hon är en månad yngre så borde ju birman byta tänder nåt tag innan henne).
#3: Jag tyckte ju att säljaren verkade så trevlig, men skenet bedrog tydligen. Sen hade hon öronskabb också, så nu står båda katterna på behandling.

#1 Aha, jag uppfattade inte att hon var mager. Då förstår jag. :)

Ok, då är hon iaf väl omhändertagen på så vis :)
Hoppas hon förtsätter att lägga på sig! Det låter som om du gör helt ok, enligt min åsikt när det gäller utfodringen.

#5: Hon är väl inte jättemager nu, men hon kan bli mkt fetare. T.ex. så känns benen vid skuldrorna, på bröstet & vid bakbenen tydligt. Jag tycker att kattungar ska vara runda.
Men hon gör nog av med mer energi än vad hon får i sig, de leker ju så vilt på dagarna (på nätterna sover de, som tur är).

#6: Tack! Jag är så rädd för att göra fel, eftersom jag aldrig har haft kattungar förr. Men som tur är har jag iaf bra kontakt med birmauppfödaren, & kan fråga dem om allt möjligt. 
Du skriver ju att du hämtade din kattunge på en bond gård och jag vet ju med erfarenhet att bönder bryr sig inte så där nämnvärt mycket om sina katter.
Vet inte om de här var seriösa, men de kanske inte visste exact när denna unge var född, sedan så brukar de väl inte vara så där väldigt nograna med foder på dem.
HAr ju själv varit på bongårdar där oftast ungarna föds i ladugården, kanske får lite mjälk av bonden och resten av utfodringen få mamman sköta.
Via jakt och di.
#4 Ja, tydligen hade min flicka också öronskabb, men dt märktes först för ca 3 veckor sedan…Underligt, eftersom jag har haft henne ett bra tag. Kan dom bära på det utan att det märks?
Tänkte lägga in en sidohistoria om min katt. Köpte först en katt (Selma) som visade sig behöva sällskap, och jag köpte en kattunge till (Stina) som sällskap åt Selma. Selmas kull vet jag var 12 veckor, då jag har blivit god vän med hon som sålde henne. Ungarna var födda av deras stallkatt.
Stina bör också ha varit 12 veckor när jag köpte henne, då hela kullen hade legat ute sen de var 8 veckor, och annonsen var ca. 4 veckor gammal när jag svarade på den.
Stina har alltid varit den mindre av de två. De skillde ca. 2 veckor på dem, och Stina låg hela tiden ca. 0.5 kg under Selma i vikt. De år båda RC kattungefoder. Gick till slut till veterinären och kollade upp henne. Han sa att hon ev. kunde ha ett mindre fel i näringsupptaget, men det var för litet att det skulle vara lönt att kolla upp vidare. Annars var hon frisk som en nötkärna.
Sen när hon blev 1 eller 2 år (kommer inte riktigt ihåg) så slog det om. Hon grovnade på ordentligt och kom ikapp Selma i vikt och utseende (tänker på kroppsmassa).
Jag tycker du gör rätt i att försöka hjälpa henne på traven, men tror inte du behöver vara orolig om hon verkar må bra och har fint hull, men fortsätter vara mindre än din Birma. Tänkte efter det att du har fått upp henne i lite bättre hull.
Medarbetare på jack russel terrier

Nu är det ju svårt att riktigt föreställa sig hur hon är i hullet (dock låter ju ett kg väldigt lite för en 4-månaders kisseunge). Du är säker på att vågen visar rätt? Men vad jag skulle komma till är att kattungar inte riktigt har samma bebishull som en valp ex v.
Vår katt var 12 veckor när vi hämtade honom och han vägde då 1 kg. Fast jag tror att han var äldre , han var rätt stor redan då. Kanske 14 veckor.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#9: Ja, det är säkert som du säger. Alla de vuxna katterna som fanns där verkade vara riktiga lagårdskatter/stallkatter. De föddes säkert ute. Säljaren sa att de hade tagit in kattungarna (& mamman) i huset, för att de inte ville att de skulle bli "vildkatter". Men det gjorde de nog mest för att det är lättare att sälja en kattunge som inte har varit ute, som går på lådan mm. Jag trodde att de var seriösa. Alla djuren (som jag såg där) såg iaf välskötta ut (hästar, en Border collie, katter). Sen hade de fler djur också, men jag såg inte alla. Jag vet inte vad de hade fått för mat, men hon var lite smal redan när vi hämtade henne.

#10: Jag visste inte heller att hon hade öronskabb. Såg inte att hon kliade sig. Märkte det inte förrän ca 1 mån efter att vi fått hem henne (då hade redan birman också blivit smittad). Märkte det för att jag såg att birmans öron hade svarta "prickar" inuti.
#12: Jag är säker på att vågen visar rätt. Väger henne på köksvågen, i en bunke. Ska kattungar ungefär se ut som en vuxen katt i miniatyr i hullet? Om man säger att en vuxen katt ovanfrån är bred vid bogen, går in lite bakom bogen, är utåt vid magen & sen in framför låret (hoppas att ni fattar min beskrivning). Hon är bred vid bogen & är sen helt rak fram till låret (alltså, hennes mage är platt ovanfrån). Äsch, jag är så dålig på att beskriva.. Lättare om jag hade kunnat rita. Ska försöka fixa en bild!

Har ritat en bild på Paint nu, för att illustrera vad jag menar i ovanståede inlägg (#15). Ni får ursäkta att bilden inte blev så bra, men det är ju inte så lätt att rita i Paint..

Snygg bild! Det hade jag aldrig klarat i paint!
Jag tror att hon är för lite för tunn, om du känner ryggrad och revben tydligt liksom om känner du höftknölarna tydligt så är hon för tunn. Med tydligt menar jag att du öht inte behöver trycka för att känna - bara föra fingrarna över huden.

om det fanns måga katter där så kan det vara så att det rör sig om viss inavel och dom har väll inte gett rätt mat, katterna kan vara fulla med mask, honan tex då blir det små kattungar. Hur var mamma katten? Liten lr stor, sedan kan det ju vara som ni misstänker att hon är yngre än vad dom sa det är ju lätt att kolal upp med en vetrinär om vad dom tippar på för ålder på katten. Söta va dom iaf.

#19: Det fanns väl inte jättemånga katter där, jag såg kanske 5 st. Men de såg iaf ut att vara i normalhull & friska, men de kan ju ha mask ändå.. Vi träffade aldrig mammakatten, säljaren kom ut med kattungen, så vi var aldrig in i huset. De hade hundvalpar i huset också, kanske därför vi inte fick komma in (stökigt kanske). Jag bryr mig väl egentligen inte om att jag inte vet den exakta åldern på henne, huvudsaken är att hon blir lite fetare, & att hon mår bra. Jag vet iaf att hon är född i september nångång förra året..

#20 Har du inte avmaskat så kan det nog vara bra att göra det.
Oj förlåt såg nu att du avmaskat! Vilket maskmedel använde du?
Jo det e så sant det är ju viktit att dom mår bra osv men en kattunge har ju ett behov av sinna mammas närvaro lite snutt för tryggheten. Och dom kanske inte gav rätta fodret till kattungarna där med inte rättstart. Våra kattungar vi har fått har jag maskat av 3 gg så när dom är 12v är dom iaf maskfria och rättmat där med har jag gjort mitt för bra start på livet.

#21: Jag använde Banminth (de på Apoteket tyckte att jag skulle ta det).
#22: Ja, det är såklart jätteviktigt att de får en bra start i livet. Men jag har iaf räddat henne från ett liv i misär nu. 

Eventuellt kan du ju framöver testa något som tar fler sorters maskar, om hon tex fortsätter att vara mager. Men vissa av de starkare medlen är inte bra att ge till allt för unga katter, så eftersom du inte vet hur gammal hon är kanske du ska vänta med det lite…
Ja du har räddat henne från missär och hon kommer säkerligen ha det jättebra hos dig! 

#24: Ja, det kan jag prova, om hon inte går upp i vikt. Nu har jag inte vägt henne på ett tag (nån vecka), så jag vet inte om hon har gått upp i vikt nåt, men jag tycker att hon känns lite rundare iaf.

Jag kom på att när vi fick henne så vägde hon ca 0,5 kg. Då skulle hon vara 12 v. (Birman vägde ca 0,7 kg när vi fick henne,men då talade ju uppfödaren om att hon var lite liten. Hon var minst i sin kull.) Hur gamla brukar kattungar vara, ungefär, när de väger 0,5 kg? (Jag kan inget om vikter.)

Jag har inte så stor koll på vikter heller ännu, men har läst något om att en kattunge helst ska väga 1 kg innan den lämnar sin mamma. Jag köpte min norska skogkatt när hon var 16 veckor och då vägde hon ca 1,7 kg. (Då är hon inte världens största skogkatt heller.) Min britt vägde 1,4 när jag hämtade henne vid 12 veckors ålder. 0,7 på birman tycker jag låter lite som låg vikt. På kattungar brukar man säga att de ska öka med 100 gram per vecka i vikt. Mitt förslag är att du väger dem båda varje vecka och kollar så de verkligen ökar i vikt.

#27: Ja, jag ska börja väga dem varje vecka nu. Förra veckan (i lördags) vägde husisen 1,25 kg, & birman 1,4 kg. Har inte vägt dem än den här veckan. J
ag tycker också att de verkar väga lite, men de är ju inte magra! Kattungar ska väl inte se ut som "stoppade korvar" i hullet? Jag kan ju knappast tvinga dem att äta.. Nu får de RC babycat torr & uppblött (fri tillgång), lite mjölkersättning varje dag, & burkmat/rå köttfärs/äggula ibland (minst 1 gång/v). Båda äter bra, & husisen har blivit fetare. 

Åh vad söt! Är det en brittisk korthår? De är så SÖTA! 
Hon såg rätt liten ut på bilden, jo.
Men så är ju vissa katter små till växten också. Till exempel så var min katt Lilla My så liten vid 12 veckors ålder att hon rymdes i mina handflator. Och ja, hon var garanterat 12 v för det var mina kusiner som hade henne och vi hade varit och kollat på henne när hon var bara ett par veckor gammal. Hon hade ju mask då, men var annars också mkt liten till växten.
Innan hon fick sin första kull vägde My ungefär 1kg, då var hon alltså vuxen redan (ca: 2 år gammal). Och då avmaskades hon regelbundet, fick ordentligt med mat (fri tillgång på torrfoder + tonfisk/liknande då & då) och var inte mager, bara liten. Efter första kullen gick hon dock upp en del, dubblade sin vikt först och nu väger hon ungefär 3kg.
Men jag tror inte att din katt är så gammal som bonden sade.. såg ganska ung ut.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Min första tanke när jag såg din andra tråd var "den där katten ser väääldigt ung ut för att ha flyttat hemifrån".
Våra raggisbebbar vägde mellan 700-1000 g när de var 8 veckor och då var tjejen som är minst ändå dålig i hullet enligt både oss och veterinär. De hade varit dåliga i magen så vi var in med dem. Hon var ett av 11 foster och har fått stödmatas och pysslas rätt mycket med eftersom hon gått upp så dåligt, är fortfarande ganska småväxt men vägde som sagt 700 gram vid åtta veckor. Din kattunge ser yngre ut än våra bebbar som nu är 9,5 veckor.

Jag måste lägga mig i lite, har inte läst alla inlägg men våran kattunge, en ocicat/huskatt korsning väger nu vid 10 v. ålder 600 gr. Han är lite men man måste kolla lite på föräldrarna också. Mamman är liten. Vår kattunge får allt den behöver men blir inte större för det i vikt än den ska. Så man skall inte hålla benhårt på viktshemat för alla är dom olika.

#33 Hur stor är mamman och pappan då (normalvikt)? Vad vägde bebisen när han föddes? Hur man än ser på det så får man nog säga att 600 g är ganska litet.

#32: Men raggdoll är väl en ganska storväxt ras? De flesta vuxna huskatter är ju inte så stora.

#30 Ja det är min lilla brittjej Signe på bilden. 
#26 Jag fick en kull norska skogkatter i somras. De var sex stycken och var rätt små pga att de var många. Så här vägde de när de var fem och sex veckor. Norsk skogkatt är i och för sig en stor ras men mina ungar var små…. Det är en rad per kattunge.
vecka 5
vecka 6
395 g
500 g
540 g
670 g
551 g
665 g
580 g
714 g
537 g
640 g
410 g
517 g
Susanna

Hejsan! Jag har också råkat ut för oseriös uppfödare!
Både när det gäller åldern och betalningen!
I sommras föll jag som bara den för en lite blandraspojke Leo som påstods vara 11-12 veckor gammal! Men han var så liten så det trodde jag inte riktigt på! Jag var och tittade på honom 22 juni 2007 och hon sa att han var född 15 aprill.
Det stämde ju inte för jag tog kontakt med vet när vi kom hem och vi kom fram till att han bara var 6 veckor! Han hade inte ens fått sina små framtänder i vare sig över eller underkäken!Han är snarare född 15maj 2007!
Sen hade hon mage att ta betalt för de raser han har i sig!
Mamman var blandning av Skogkatt och MAincoon och pappan huskatt! 800:- tog hon för Leo och hans två systrar! Vansinne enligt Agria och veterinären! Det är blandras och inget annat!
Men med facit i han så hade jag betalat det dubbla bara för att få honom därifrån! För resten av djuren for illa så jag räddade honom i alla fall!
Jag har dock aldrig behöft ångra köpet av min lille Leo för goare får man då leta efter! Han är 8 mån och rund o go! HAn älskar sina två kattkompisar Dante o Tiger som älskar honom lika mycke!

#38: Jag vet några som tog 2500 kr för sina blandraskattungar, tror att det var typ perser/norsk skogkatt eller nåt liknande (det var två raser iaf). Det tycker jag var ALLDELES för dyrt! Ok att de vill att kattungarna ska få seriösa köpare.. Men för det priset kan man ju få en renrasig lite äldre (1-2 år) katt. (Jag känner inte dem som sålde dem så dyrt, jag såg annonsen på Blocket).

Generellt tycer jag nog en blandras kan kosta 800 kr men då skadet ju vara en kattunge som är korrekt uppfödd (avmaskning, sprutor) och har rätt ålder vid leverans.

Jag tycker Minsta summan för ÄVEN huskatt skall vara 1000 kr. Det sållar sommarkatter skall ni veta.
Skäms på er som tycker katten skall vara gratis. Då kan man lika gärna själv slänga ut dom på gatan vid lagom ålder då dom inte är kattungegulliga längre.
Vi tar betalt för vår olyckskull. Då är dom 14 veckor, 2 sprutor, avmaskade, Chippade och veterinärbesiktade.
Alla är tingade och väntar fina hem. Ungarna får med sig en påse med lite foder,leksak,liggdyna och en filt som dom har i sin korg nu. Den luktar hemma och gör ungen trygg när den lämnat mamma.
#35 Visst är raggisarna en normalstor-större ras, men det här var en kull med elva foster i. Nio överlevde förlossningen, innan vi fick dem (är akutfodervärd typ) så var det bara fem kvar och de två minsta fick vi stödmata. Med andra ord har de haft det rätt tufft. Dessutom fick det någon sorts magbakterie av mamman så de vikter jag angav var efter en lång period av dålig mage, antibiotika och uppvätskning hos vet. De har fram till ett par veckor sedan konstant legat rätt bra under en bekants devonkulls vikter och devon är ju ingen stor katt.

Helt okej att vanliga huskattungar säljes för tusenlappen om dom är veterinärsbesiktade märkta vaccinerade och avmaskade!
Men inte när uppfödaren inte besvärat sig med varken det ena eller det andra!
Återkommer till min Leo!
Hans öron var fulla med skabb! Han var inte avmaskad vaccinerad märkt eller vetbesiktad! De gjorde jag själv!

Känns som att den här tråden har spårat ur. Inga inlägg handlar ju om ursrungsämnet längre..

Jag säger likadant som många andra, när vi fick vår husis så var hon 11 veckor och när vi vägde henne en vecka senare så vägde hon lite mer än ett kg. Så det verkar ju som om ni blev lurade med åldern. Men om man läser det övriga du skriver, bortsett från att du tycker att hon är lite mager, så verkar det ju inte som det är någon fara med henne.

Har tyvär inte läst alla inläggen då jag inte hade id nu men bara ville säga att det kan vara värt att fråga veterinär om vilket maskmedel du använt och vilket annat du kan prova. detta då inte alla maskar försvinner av samma maskmedel. har en kompis som var tvungen att avmaska många gånger och de kom hela tiden tillbaka, dettatills veterinären rekomenderade ett annat avmaskningsmedel och sedan dess har det varit bra