från innekatt till utekatt
jag har två stycken kastrerade han katter.
PÅ sommaren har dom fått varit ute i sommarstugan mer eller mindre hela sommarn, på vintern har dom fått varit inne i lägenheten inne i stan. De har funkat jätte bra och dom verkar acceptera de.
NU är de så att jag kommer att flytta till hus.
Så nu är ju tanken då att dom skall vara ute året om.
Men hur gör man då man flyttar till ett nytt ställe? Skall jag ha dom inne några veckor så dom fattar att dom bor i huset? och hur länge isåfall?
Ena katten älskar att vara ute medans den andre springer gärna in och ut då de är sommar.. såå hmm måste man skaffa kattlucka ni eller är de en vanesak?
tacksam för tips
När kommer du att flytta? Det har en viss betydelse tycker jag. Men annars har jag följande tips att ge dig:
- Låt katterna vara inne så länge att de har lärt sig hur det nya huset luktar (Kan ta 1-2 veckor. Ibland kortare ibland längre tid. Du känner dina katter bäst).
- Om du flyttar så att dörren kan stå öppen (på glänt) så har katterna möjlighet att springa in så fort de känner sig otrygga.
- Instalera kattlucka omgående men öppna den inte förrän du bestämt dig för att de ska få gå ut. Sen är det bara att träna med katterna tills de förstår hur det funkar. Ställ gärna lite mat innanför luckan så de blir belönade då de kommer in. Brukar funka jättebra.
- Då de börjar få gå ut kan man gå en kortare promenad och försöka få katterna att följa med. Gå inte längre än vad katen själv vill gå. Då är det bara att vända hemåt.
Då dina katter är vana att vara ute på sommaren borde detta inte bli något problem. Har gjort så med alla våra katter. Oftast är ju katten ny i vilket hus man än bor i första gången de kommer dit.
Lycka till och grattis till huset. Det kommer säkert att gå JÄTTEBRA för dig och diina katter.

Jag var i samma situation som du för två år sedan - utekatter på landet och innekatter i stan.
När vi flyttat fick mina katter inte gå ut ensamma de första månaderna efter flytten - det berodde snarare på min oro än på katternas förmåga att anpassa sig till den nya situationen. När jag väl insett att jag måste låta katterna gå ut gick jag ut i trädgården med selade katter så att de fick lära sig var man får gå och inte (området där vi nu bor är tämligen trafikerat). Så småningom fick de vara ute när vi var i trädgården - dörren in stod alltid på glänt så att de kunde springa in när de ville. Numera får de gå ut när de vill, men bara när vi är hemma.
Så har vi löst det och det fungerar väldigt bra.
Önskar dig också lycka till!
ahh tack så hemskt mkt för tipsen de ska ja verkligen ta till mig=))
Ska prova de där med maten också=)
mm ja har haft funderingr på katt lucka… men hur gör man då de strövar andra ktter längs gården?? eller fixar de av revir de?
tack igen
kramar

Finns det redan katter där är risken stor att dom jagar iväg dina katter.Dina katter kommer ju in på deras revir.
Stolt ägare till tre La permer
hmmm jobbigt läge=( hur gör man då rå??? ska ja inte släppa ut dom då?
alltså de finns ju inte katter i huset uatn ja menar som typ grann katten och så

Varför ska du släppa ut katterna?Grannkatterna har ju revir där redan eftersom att dom redan bor där.
Jag skulle ta ut mina katter i koppel och veta att dom mår bra och inte försvinner eller stör grannarna.
När vi tidigare bodde på landet under längre tider så lät jag också katterna få gå ut på dagarna där. När vi förlorade en av katterna till ett rovdjur kunde jag inte förlåta mig själv och vill inte vara med om det igen. Vi valde då att näta in våra två altaner och planerar också att bygga ut med rastgårdar i anslutning till altanerna.
Katterna trivdes utmärkt med det och fungerar bra även i stan när de då är innekatter med inglasade balkongen som favoritplats.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#1 skrev bra tips, men när vi har flyttat så har det räckt på 2 av katterna att vara inne 4 dagar sen vill dom ut, jag brukar vara med ute dom dom första dagarna å det tycker dom är tryggt. Det med kattluka i dörren det kör inte jag med eftersom en dörr kostar några tusen å ersätta (hyr hus) och vi har ett bra fönser lägst hela dörren så vi ser när dom vill inte om dom inte jamar.
#6 eftersom jag flyttar ut på landet så tycker jag de är rättvisast mot katterna att dom får vara ute istället för att sitta inne hela dagarna. Så enligt dig kommer katterna att bli bortkörda?
Ah men kan de inte vara så att katterna gör upp som text andra djur om revis?
ah tack iaf för alla förslag

¤9
Jo visst gör katterna upp om revir.Det innebär att om dina katter inte är starka så kan dom antingen får storstryk eller bli ivägjagade.
Det kan kanske gå bra men lika väl kan det gå illa.
Se till att dina katter är ID-märkta så kanske du får tillbaka dom om dom kommer bort.
Hittar ofta ketter ute när jag är ute med mina hundar.Inte alltid lika skoj tyvärr.Alla katter är inte i så gott skick om man så säger.En del är väldigt platta.

Om man nu har lyckan att bo i eget hus med trädgård tycker jag man skall fixa rastgård till katterna. Inte alls svårt eller dyrt. http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7c8615d6-028e-4ab1-a2f3-2dcd32521858 Då är man säker på att katterna har det bra och kommer att leva länge.
faast de här med inhägnad och gå i koppel? harinte med oss att göra? alltså att vi för "mänskligar" katten?
Katter är väl skapta för att vara ute och jaga möss och divs?
som tex hästarna dom gör ju upp rangen då dom får in en ny häst. De kan låta mkt och de kan bli en fajt men sen brukar de ju funka bra. Kan de inte vara så med katter med?

Jo visst kan man låta katterna göra upp rangen.Om man nu törs riskera att ens katt får spö eller ger någon annan katt spö.Med vertinärbesök på många tusenlappar och en sjuk katt.Eller risken att ens katt helt enkelt drar iväg.
På den tiden jag hade häst lät jag inte dom göra upp heller.Min lilla russvalack fattade inte att han var liten och han skulle absolut ha alla stona som sina.
mina katter är försäkrade så de är ingen fara med de.Ja vill ju inte mina katter illa.. känns nästan som du tror att ja vill de då du skriver "Jo visst kan man låta katterna göra upp rangen.Om man nu törs riskera att ens katt får spö eller ger någon annan katt spö."
Ja vet inte men jag tycker de är snällast mot katten att få vara ute.. dom är ju trots allt djur. Jag tycker iaf att de är snällast mot dom.
Vad de gäller hästar har jag också haft häst.. vi hade våra hästar i flock och de gick alldeles utmärkt. Första tiden gjorde hästarna upp, men då var alltid vi ägare med. Sen lugnade flock ner sig och allt var frid och fröjd. Sen får man självklart ha sina åsikter om de.

Gör bitskador mindre ont på försäkrade katter?
Mina katter får också vara ute. I koppel och i rastgård.Det tycker jag är snällare mot mina katter andras katter och grannarna som har valt att inte ha katt.

#14 Skulle du låta en hund springa ute också? De är djur och det vore väl snällast mot hunden? Inga katter är skapta vare sig för vårt klimat eller för hur samhället ser ut idag. För min del tycker jag det är oansvarigt att släppa ut katter fritt. Oansvarigt mot egna katter, mot andras katter, mot småfåglar och mot grannar.

Vi hade också andra katter i trädgården när vi flyttade hit. De försvann under de månader jag "vallade" katterna i trädgården. Numera är trädgården mina katters revir. Några slagsmål tror jag inte det varit, har i alla fall inte sett något som tyder på det. Lite fräsande och tjutande har dock förekommit och inträffar då och då när andra katter kommer in i trädgården.
Våra katter mår bra av att få vara ute själva och de visar tydligt när de vill ut en stund. De håller sig oftast i trädgården och är sällan ute längre än 15-30 min.
Vad som är rätt och fel med frigående katter står var och en fritt att ha åsikter om. Rätt eller fel men, jag tror att mina katter mår bättre av att få gå vart de vill istället för att hållas i bur. Jag mår också bättre av det. Om grannarna skulle klaga måste vi naturligtvis överväga om katterna ska få fortsätta gå fritt eller inte.
Att id-märka katterna är en bra idé. Katter försvinner givetvis ändå, det är en risk man väljer om man vill ta. Jag kom fram till att jag inte kan låta mina rädslor hålla katterna inne när de själva så uppenbart vill kunna gå ut.

Vi bor nära väg 55 och här finns en del utekatter.Alla deras ägare hävdar bestämt att deras katter bara är på tomten Trots det så ser jag dagligen katter på andra sidan 55-an när jag är ute med hundarna.På den sidan finns inga hus så katterna som finns där har passerat vägen.Nu har det minskat rejält med katter här i området.Självsanering. Just nu finns det på vår gata fyra utekatter.Det går åt ett par lite nu och då.Jag har alltid en plastkasse med mig när jag går ut med hundarna för att kunna ta med mig kattrester hem.Vet inte hur många kattrester jag burit hem under åren men på tok för många är det hur som helst och alla dom har bara varit på tomten enligt deras ägare..

Visst inträffar det olyckor - tyvärr alltför ofta - både människor och djur drabbas. Men jag kan ändå inte hålla mina katter fångna. Kanske får jag anledning att ångra mig, kanske inte.
# 14 Svarade bara på din fråga"Med vertinärbesök på många tusenlappar och en sjuk katt."
Därför sa ja att mina katter är försäkrade.
Sen om du vill gå i koppel med din katt får ju stå för dig alla måste få tycka som dom vill.
#16 De är ju inte så att ja tänker sparka ut katterna och sen inte låta dom gå in eller få bo inne. Ja katter tar fåglar och möss och diverse men är inte de naturens gång? ja kan hålla med dig om att dom inte är skapta för vårat samhälle men är inslåsning på en altan ett snällare sätt mot katten tycker du?
# 17 Mimaroben till dig vill ja säga tack!!=)