urinsten IGEN!!
Jaha..så märkte jag för en timme sen att simon springer ut och in på lådan och klämmer och klämmer utan att det kommer en droppe kiss.SÅ nu är det väl urinsten IGEN! han hade det för kanske ett halvår sen sist. Då gjorde vi analys på stenen för att kunna ge honom exakt rätt foder för att undvika att han får det igen..och vad händer.
Hoppas vid GUUUD att det bara är urinvägsinfektion,förra gången fick vi oxå åka in på en lördag och det kosta oss 7000 kr. Han är betydligt piggare nu,inget märks på han förutom att det inte kommer nå kiss. Sist var han så dåsig så jag trodde han skulle dö.
Stackars mitt lilla hjärta. Tre gånger har han haft urinsten och en gång urinvägsinfektion. Vet inte vad jag ska göra för att få stopp på det. Kanske har det med hans ålder att göra.
Jaja nu kommer sjussen till sjukhuset. Håll tummarna för oss!

Hej hoppas det har gått bra hos veterinären och att det inte var urinsten. Om ni fick betala 7000:-förra gången var det då utan försäkring eller?? Mvh Anna

7000??? Oh my god!

Oh nej! Stackers Simon! :(
Håller alla tummar. jag och misse!

På en lördag är det ju alltid dyrare. Jour-tid… Var tvungen att åka akut till Strömsholm en söndag för flera år sedan. Det kostade 947 kr. Bara för att de skulle titta på katten. De hänvisade bara till lokalklinik på måndagen…
Hoppas allt går bra ! Mir och Sputnik håller tassarna.

hejsan igen..
Ja urinsten var det, och massor. Vetrinären sa att han hade "ett grustag" i blåsan. Han e så duktig hos vetrinären och sägerr inte ett knyst medans dom klämmer där han har ont. -han luktade tom urin om pälsen eftersomdet börjat utsöndras genom skinnet när det e tvärstopp i blåsan. Och ändå var han inte speciellt sjuk hemma…konstigt
Nu e han inlagd ialafall,och kommer hem på månd igen. Så tills dess ska man väl ha ont i magen. Jag e ju sån lipsill oxå och ställde mej och bölade när dom gick iväg med honom..uschsuch..
# Jo jag har försäkring,men när man åker in på helgerna så kan dom inte reglera det på en gång så man får ligga ute med pengarna i cirkus en månad. 4000 går det väl på kanske nu. 8000 utan försäkring sa hon.

Tack förresten för att ni höll tummarna! frågan e bara hur länge han klarar sej utan urinsten den här gången..
usch va jag saknar honom..

Vet inte vad han får för foder nu, men en del foder ska ju motverka urinsten så kanske kan vara en idé att byta till ett sådant foder eller om ni redan ger ett sådant kanske testa byta till ett annat urinstensfoder
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#7 han har ätit special foder sen han var 2 år. Men han har utvecklat olika urinstenar varje gång. vi har gjort "analyser" på hans stenar för att få fram det rätta fodret. Vi är så himla noga därför känns det extra surt
. Sist fick vi ett foder som heter royal canin urinary, men problemet med det var att ha gick upp i vikt av det. Och han e redan överviktig. väger 8,5 kg. Så vi gick till vetrinären och bad om råd om nåt annat foder som motverkar hans urinsten men som inte är lika fett. Och det fodret fick han uristen igen av. Så nu känns det som jag måste välja mellan att ha en smällfet katt eller att han har urinsten. Vill ju bara att han ska må bra..så jobbigt..

Kanske kan vara en idé att testa BARF? (bara en tanke) Vet inte hur/om det påverkar urinsten men om inget annat fungerar så kan det vara en idé att prova för med BARF så kan man styra lite mer själv vad katten får i sig.
_**/Mvh Anne

ok..kanske e jag lite osmart med vad e BARF?

Kan inte så mkt om det själv ännu men har nosat rätt på 2 artiklar här inne om det
http://katter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3afe9a45-9dd5-4cdd-b1f8-797e5e39197b
http://katter.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=7cc133a6-8e14-4264-9072-91fafcb8df9e
_**/Mvh Anne

Finns även en artikel om BARF på blandrashundar, visst den är kanske mer riktad mot barf för hund men kanske kan ge en idé om vad det är iaf http://www.blandrashundar.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=7b25d1f8-bc5a-45c0-ac73-6dd45c3ccdbf
_**/Mvh Anne

Hoppas det fixar sig.
Hur reagerar lillmissen nu då, utan "pappsen"?

Om jag vore du skulle jag välja en frisk, glad och lite överviktig katt framför en smal och sjuklig… Inget av valen är optimala, men om man måste välja…
Sputnik väger 11,5 kilo, så jag tycker inte 8-9 kilo är så farligt
Hoppas han slipper problem i fortsättningen. Känner föresten igen det där med lipsill… Jag är precis likadan… Speciellt om katten ska sövas. Men jag ser det som ett sundhetstecken. Det är ju självklart att man oroar sig när ens "barn" inte mår bra.
Ska iväg med Sputnik, förhoppningsvis imorgon, pga tandproblem… Kommer inte att kunna sova innan allt är över igen…

#13 det går faktiskt bra. Trodde han skulle sitta och skrika hela natten men han e lugn. Men han följer efter oss hela tiden och vill hellst att man ska bära homom konstant. Så är han inte riktigt annars. Han har ju aldrig nånsin varit helt ensam förut. Och igår var han helt ensam när vi var på sjukhuse i flera timmar.
#14 oj 11 kg, då låg vi i lä ;)
Näe skämt å sido. Håller med dej , nu får han väl va lite fet å slippa den där jäkla urinstenen. Lycka till imorrn med Sputnik! lste omhans tänder i en annan tråd. Hoppas allt går bra, så du kan sova ordentligt !

Men han kanske motionerar lite mer nu med lillmissen i huset! Så förhoppningsvis blir han inte allt för överviktig.

Det stämmer. Men tycker ändå det borde hänt mer. Han har gått från å va en riktig soffpotatis till å faktiskt springa omkring som en katt och leka (dock med lååånga vilopauser ,manska inte överdriva) och inget har hänt.
Fast han har ju tillochmed varit utekatt ett helt år utan att gå ner ett gram oxå. Han vill helt enkelt inte
HÄr ligger simon å väntar på vetrinären på sjukhuset

#17 har ni kollat så att han inte har problem med ämnesomsättningen då?
_**/Mvh Anne

nej det har vi faktiskt inte. Fast jag har hört att innekatter lätt får det eftersom dom rör sej så minimalt. Och han har alltid varit extremt lat. ingen sån som hittar på nåt å göra själv direkt. och när man försöker leka med han tittar han mest på oss som om vi e dumma i skallen haha.
Jaja.Vetrinären ringde för ett tag sen iallafall. Och han hade kissat själv nu och ätit (såklart) och kelat med sjuksköterskorna. Så han var redo för hemfärd imorrn. Så himla skönt.

Skönt att han mår bättre =)
_**/Mvh Anne

Nu e simon hemma igen. Och vilken pärs det har varit.
Han mår inte alls bra. DOm andra gångerna har han kommit hem hyfsat groggy men repat sej på ett dygn. Nu kastade sej simon under sängen och låg där i två dygn, vilket är mycket olikt honom. Han vil ju vara precis där vi är annars. Han fräste och morra åt oss när vi ville ta ut honom och gick inte ordentligt på lådan.
Känner mej så hemsk eftersom jag bara är som en tyrann mot honom. Jag måste ju dra ut han från sängen för att pressa i honom medicin och han tycker att jag är jätte hemsk. Medicinen vägrar han oxå äta ,vilket han inte gjort förut. Vet inte om han reagerar sämre och sämre på att bli nedsövd eller var det är. Kan oxå vara så att det är för att han äter kortison vilket han inte har gjort förut. Han kanske blir konstig av det? har någon nån erfarenhet av kortison?
Igårkväll och idag har han varit hyfsast normal. Han har "umgåtts" med oss och så,men så fort medicinen kommer fram sticker han och lägger sej under sängen.Så nån blund har man inte fått i ögonen dom här dagarna. Ska ringa vetrinären imorrn och kolla vad dom säger.

Oj vad jobbigt!
(Min missa får prednisolon pga allergi). Jag har inga problem att få i henne den då jag löser upp den i lite vatten och sen blandar med fodret, eller grädde eller nåt annat gott!

Det blir bättre å bättre,men tycker fortfarande han beter sej underligt. Ibland ligger han på mej som att han e rädd att jag ska försvinna och nästa "håller" i mej. Och ibland ligger han under sängen och morrar. Men jag tror det blir bra tillslut.Han har lekt med lill chippen hemma nu oxå.
Medicinen har jag mosat i maten. Men det skiter väl han i.. då matvägrar han. SÅÅ jobbig katt!

Vad är det han tycker allra bäst om, ex v räkor, skinka, tonfisk? Prova att lösa upp medicinen i spadet och sen i med en räka el två (el vad som nu han tycker är allra godast) som du också mosar/delar. Eller prova att dela tabletten i mindre delar som du pular in i räka etc och ge honom.

han ääälskar tonfisk. Ger man honom tonfisk en dag så vägrar han äta något annat hela veckan. Nu ska tilläggas att min katt äter ALLT hela tiden. Finns inte en sekund då han inte e hungrig. Men nu har jag mosat ner medicinen i tonfisken och han vägrar! så det e bara att tvångsmata honom antar jag. Fattar inte att jhan blivit så svår. För en månad sen kunde jag lägga pencilinet i handen och så ¨åt han det som godis.
Tack för att du engagerar dej !!!! =)

Lilla gubben! Han mår sannolikt ganska pyton för tillfället, vilket naturligtvis spelar in. Håller tummarna att han piggar på sig.
PS Om/när han vill vara ifred så låt honom vara det och håll även undan Sune då (men det gör du säkert) Jag tror att han själv kommer fram så småningom när han mår bättre!
Hur går det nu? Är det någon skillnad och vad sa veterinären? Känner att jag behöver en uppdatering här!

hejhej.
Det går bra. Han e lite seg tycker jag men annars så uppför han sej ganska normalt. Lite tjurig och fräsig på Sune kanske,men vem skulle villja ha en liten skitunge hängandes i svansen när man e dålig. ¨
Har oxå kommit på ett knep att få i han medicinen. Har ju kvar en "spruta" hemma sen förra gången. Så nu krossar jag tabletterna, blandar ut dom i vatten och sprutar in i munnen på honom. Inga problem! att man inte kommit på det tidigare.
Men nu är jag inte orolig längre,han är såpass normal. Därimot får vi ju hoppas att han inte blir sjuk igen snart, för han verkar ju repa sej sämre å sämre. Men det blir han inte…peppar peppar..

Casper, var det inte din katt som hade urinsten oxå förresten? Och var det inte du som var från malmö me?
Usch då, hoppas att killen klarar sig. Inget roligt när de blir sjuka!

Smart det där med sprutan!
#29 Jo, min hade också urinsten. Är från Ystad men det var nära…
Vad för piller fick du? Kissar han som han ska nu? Vet att jag gick efter varje gång Pysen var i lådan och kollade hur mycket som kom ut… Mina lådor har aldrig varit så rena, kan jag säga. De blev tömda nästan innan katterna hann kissa i dem! *hihi*
Pysen kvicknade till sent på kvällen (han blev "vidgjord" på fm) och sen var det två dagar då man såg att han drog sig för att gå på lådan, han hade väl ont i snoppen kan jag tro, men annars var han sig ganska lik direkt.
Hade du Simon på dj.sj.huset? Vad gjorde de och vad kostade det?
*nyfiken i en strut*

Han fick pencilin som heter vetrimoxin och kortison prednisolon, sist fick han metacam och det tyckte jag funka bättre.
Förstår precis vad du menar med rena lådor. Är exakt likadan första dagarna. Jag smyger på han när han kissar och står å kikar bakom hörnan så jag inte ska störa för att se om han beter sej normalt haha. Sen kastar jag mej på lådan och tömmer, Samma lättnad varje gång när man ser att det kommit kiss.
Simon blev oxå pigg direkt förra gången han var sjuk men den här gången gick det segt. Men som sagt. Nu har han åkt in på sjukan två ggr inom loppet av några månader så hhan orkar väl inte.
Vilket foder har du blivit rekommenderad?¨
Hade simon på djursjukhuset. kosta 9000 . Vi åkte ju in på lördagen och då e det dyrare och så fick han stanna till mådagen. Men tack och LOOOOV så har man försäkring. 3000 fick jag hosta upp.
Sally B - missa ditt inlägg där du skrev att din katt äter prednisolon. Får hon inga biverkningar av det?

Han fick pencilin som heter vetrimoxin och kortison prednisolon, sist fick han metacam och det tyckte jag funka bättre.
Förstår precis vad du menar med rena lådor. Är exakt likadan första dagarna. Jag smyger på han när han kissar och står å kikar bakom hörnan så jag inte ska störa för att se om han beter sej normalt haha. Sen kastar jag mej på lådan och tömmer, Samma lättnad varje gång när man ser att det kommit kiss.
Simon blev oxå pigg direkt förra gången han var sjuk men den här gången gick det segt. Men som sagt. Nu har han åkt in på sjukan två ggr inom loppet av några månader så hhan orkar väl inte.
Vilket foder har du blivit rekommenderad?¨
Hade simon på djursjukhuset. kosta 9000 . Vi åkte ju in på lördagen och då e det dyrare och så fick han stanna till mådagen. Men tack och LOOOOV så har man försäkring. 3000 fick jag hosta upp.
Sally B - missa ditt inlägg där du skrev att din katt äter prednisolon. Får hon inga biverkningar av det?
Jag har inte blivit rekommenderad annat än att sluta helt med torrfoder och ge något bra burkfoder. Ev kunde jag ge ett specialfoder första veckorna.

konstigt…jag har alltid blivit rekommenerad torrfoder fast veterinär rekommenderat. Men det har ju kanske inte så gått så himla bra heller..

Madask: Inga biverkningar som jag kan se, snarare tvärtom eftersom Sookie mår så mycket bättre nu vad gäller klådan. Sedan kan det ju sannolikt skilja sig i fråga om dos, Sookie får 3.33mg (10mg tablett/3) varannan dag. Hon är då en relativt liten hona på 3.5kg. Och som vanligt så vet man aldrig riktigt hur man (människa såväl som djur) reagerar på medicin, det kan skilja från individ samt även beroende på ålder, fysiologisk status o annat.

Vilken typ av foder kan ju bero på vilken typ av urinsten det rör sig om. Vissa veterinär(torr)foder är ju speciellt komponerade för olika typer av urinsten. Men det är då väldigt viktigt att man ser till att katten dricker ordentligt (dvs om man ger torrfoder) för en av de viktigaste faktorerna för att hindra stenbildning vet man är att katten dricker ordenligt. Det finns olika knep att få en katt som bara äter torrt torrfoder att drcka. Ex v blanda vatten med grädde, lite tonfiskspad el vad kissen nu gillar.

mm vigjorde analys ppå simons stenar . Men han har haft olika och ändå blivit rekommenderad torrfoder. Nu hade han stovrit,men eftersom han hela tiden utvecklar den stenen som han inte äter foder mot så har vi ett foder nu som ska vara effektivt mot alla stenar. Och dricker mycket har han alltid gjort,så det är inga problem. Den där vattenskålen får man fylla på i ett.
Jag tro det har mtycket med hans vikt att göra att han åker på det hela tiden. Å då är det ju så otroligt duumt att all urinstensfoder är jättefeta.

tack tack för tipset!

Om det var min katt så skulle jag inte ge något annat foder än det veterinären rekommenderar.
(Jag skulle inte heller ge min katt Bilanx hursom…Hint hint)

jag vågar faktiskt inte testa nåt annat heller. Har ju fått höra att bara pyttepyttelite av fel foder kan skapa urinsten. Jag kör på Royal canin urinary
Har blivit lärd att kastrerade hankatter ej ska äta torrfoder (men jag vet ju inte om han e kastrerad el ej) eftersom det får i sig på tok för lite vatten om dagen, detta kan i sin tur leda till urinsten.
Jag rekomenderar burkmat! Mjaus kattmat har vi och katterna älskar det.
För skulle jag vara katt skulle jag inte vilja äta torrfoder.
har ej läst hela tråden..
#44 - ingen katt skla äta blötfoder! det innehåller 98% saltvatten och är inte bra för någon katt.
ts - vad äter din katt för mat?

#44 m men det e det konstiga. Har aldrig någonsin blivit rekommenderat blötfoder. Men olika sorters torrfoder. Och simon dricker som sjutton. Och jag e lite skeptiskt till blötfoder och har alltid varit.
#45 nu äter han roytal canin urinary. Innan har han ätit hills r/d och hills mot urinsten så han har alltid fått bra foder

och mjau…nja…skulle jag inte vilja ge min katt..
#46 - både hills och rc innehåller ganska höga halter av spannmål (jag vet att det är rekommenderat av veterinärerna, dumt). Ett foder som till exempel eukanuba innnehåller mer kött och proteen, samt motverkar urinsten på ett effektivare sätt..

alright. Får kolla upp det. Ska ju in och ´kastera lillkillen snart så då kan jag ju ta en snack med vetrinären. Verkar ju skumt. Har varit hos vetriärer i både sthlm och här i malmö och dom rekommenderar ungefär samma.Dom borde ju veta kan man tycka. Men i sthlm ´skulle man eeenbart ge dom hills och här e det enbart RC. Sponsrade… ;)
madask - japp, det är väl lite det det handlar om.. men hör med folk i djuraffärer, de brukar veta mycket (:

Eve, tyvärr har du fel ang konserv - 98% saltvatten - du hör hur korkat det låter va!
Mjau konserv ett utmärkt blötfoder, som enbart innehåller köttråvaror av svenskt ursprung.
Madask: lita på veterinärerna i det här fallet. Hills RC mfl har näringsforskare (vilket även Lantmännen-Doggy som tillverkar Mjau har) och veterinärer i sin forsknings & utvecklingsdel som har tagit fram foder med så bra sammansättning som möjligt för att förhoppningsvis katterna ska slippa urinsten. Dessa medicinska foder är testade på katter framlänges och baklänges innan de släpps ut på marknaden.
Inte heller skulle jag lita på djuraffärrnas personal generellt, då de får sin "utbildning" av foderföretagens säljare.