Nojar vår katt?
Hej,
Vår nyss fyllda 17-åring, som är väldigt smidig och vital, hade en liten incident härom kvällen. Då hon skulle hoppa upp på sängen var det som att höger bakben liksom låste sig och hon reagerade med att genast hoppa ner igen. Direkt efteråt haltade hon och när hon satte sig, sträcktes benet lite uppåt. Vi kontrollerade henne grundligt och kunde inte hitta något fel. Hon reagerade heller inte när vi kände på henne. Nu, några dagar senare, är hon som vanligt, men hon vill inte längre hoppa upp i sängen. Träd flyger hon upp i utan problem och hon springer snabbt. Kan det vara så att incidenten har satt sig i huvudet på henne, att hon förknippar hoppet upp på sängen med det obehag hon kände? Någon som varit med om något liknande? Mvh Stella, Emil och Tisse
Det är mycket möjligt att hon kommer ihåg att det gjorde ont att hoppa upp i sängen och att det är därför hon undviker det. Att hoppa upp på t.ex en säng innebär nog mer belastning än att springa och klättra.
En av mina tidigare katter drabbades av artros på äldre dagar och då fixade jag "trappsteg" upp till bl.a. sängen så att han inte skulle behöva hoppa.
Sajtvärd Katter iFokus
Här hemma har vi också trappsteg/pallar för äldre katter, bl.a. för att lättare ta sig upp i sängen. De KAN ta sig upp ändå, men använder gärna trappstegen. Ena katten kommer av sig ibland, mitt under hopp, och kan då "dimpa i golvet". Enligt veterinären rör det sig sannolikt om en lindrig instabilitet i ryggen (ska ej behandlas medicinskt i dagsläget). Istället anpassas möbleringen här hemma, men ibland gör hon ändå jättelånga hopp och kan klara det galant.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för svar! Jag kom ganska direkt att tänka på något slags trappa (vet att många använder det som hjälpmedel för lite äldre katter). Det kom bara så plötsligt, detta, verkligen från den ena dagen till den andra, men det är kanske så det går till. Just nu känns det som att hon håller sig borta från sängen pga traumat härom kvällen, då hon i övrigt är som vanligt, men vi håller koll på henne ger henne tid. Hon har många sovplatser i huset, men visst saknar vi henne i sängen.