Hjälp?
Jag skulle så gärna vilja ha en till katt, men min katt gillar inte andra katter. Finns det något sätt att få henne att gilla andra katter?

hur vet du att hon inte gillar andra. blir hon arg mot dem eller?? min puma e speciell o jag trodde aldrig hon skulle tycka om zorro men de fräste av sig på varandra o sen gick det bra… kanske borde låta henne träffa andra katter o se hur hon reagera..

Ja, vi har ett lantställe och hon jagar alltid iväg andra katter om de är på vår tomt eller så. Sen här hemma så har jag varit ute med henne (med koppel) och då har grannarnas katt kommit och då har Tessie försökt att skrämma iväg den och så. Men det kanske är för hon vill försvara sitt revir eller så?

Jag har läst nånstans att det är kanske möjligt att ta hem den nya katten från katthemmet på pov och se om de fungerar tillsammans, tror ni det är möjligt och i såna fall, vet ni nåra ställen man får det?

Kerstin är precis likadan mot nya katter, vare sig det är här hemma elr borta, hon fräser och är spydig och flyger på den andra om hon känner sig i underläge, men efter några dagar går det över i nyfikenhet och sedan funkar det, Iden att ta hem en katt på prov är bra. men räkna med att det kan ta lite tid.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Från de flesta katthem så kan du lämna igen katten om det inte skulle funka. Så ta kontakt med ditt närmaste och hör efter.. lycka till..
Katter är ofta väldigt revirtänkande. Allt nytt på deras mark ska BORT. Därför kan det bli problem om man har katt och skaffar barn, hund, annan katt eller ett nytt djur öht. Läste i en bok att det katten först och främst reagerar på (inomhus) är att det luktar "fel". Har man riktig otur kan man få problem när man kommer hem med den ena katten från veterinären. Ett sätt att vänja katter vid nya individer i flocken är att sätta den nya katten i ett eget rum. Sen får den sitta där inne tills den känner sig trygg och vill komma ut. Då byter man plats på katterna. Släpper in den "gamla" katten i rummet, och släpper ut den "nya" katten i lägenheten. På så sätt lär de känna varandras dofter. Självklart så byter man fram och tillbaka några gånger. När det fungerar, sätter man den "nya" katten i rummet igen, sätter tex kompostgaller i dörren och låter katterna bekanta sig genom gallret (utan att kunna ta sig in/ut). När det funkar kan man prova att släppa ut dem under övervakning kortare stunder, som sedan förlängs.
Det är tekniken i grundidéen. Kanske har glömt något litet steg, men mycket hänger på att tänka "rätt" och använda sunt förnuft.
Att sätta in en feliway kan också hjälpa katterna att acceptera varandra. Den går att köpa receptfritt på apoteket.
Medarbetare på jack russel terrier