Katter iFokus

Katter

Läst 209 ggr
Sofie0101
0

Allergier/veterinärvård

Hej,

Min katt Eddie, som snart fyller tre, har haft allergibesvär i ungefär ett år nu. En ragdoll ska ju egentligen ha en mjuk, fluffig och fin päls, men hans päls är inte alls så längre. Den har blivit kort, han tappar massor av hår och slickar sig så mycket att pälsen går av på flera ställen.

Han har också gått ner i vikt, vilket oroar mig. Förut vägde han runt 5 kg, men nu är han nere på 4 kg och borde verkligen inte gå ner mer, då han börjar bli underviktig.

Sen ungefär en och en halv månad tillbaka har han dessutom blivit mycket sämre. Han leker inte längre, vill inte gå ut som han brukade och ligger mest och sover hela dagarna.

Vi har testat både kortison och Atopica, men inget av det har hjälpt, så nu behöver vi kolla på andra alternativ.

Jag är student och det här har redan kostat flera tusen kronor, så det börjar bli väldigt tufft ekonomiskt.

• Redigerat 2026-04-09 21:47 av OberonsMatte
OberonsMatte
3

Inlägget är redigerat av Sajtvärd eftersom insamlingar inte är tillåtet.

Sajtvärd Katter iFokus

New2ragdoll2
2

1kg viktnedgång på en katt är väldigt mycket.

Dålig päls är en sak men oförklarlig viknedgång bör alltid kollas upp på ett bredare och djupare plan, fokusen bör ligga där menar jag. Har veterinären vidgat vyerna så att man uteslutit tumörer, problem med sköldkörtel, diabetes, njursjukdomar osv?
Har han diarrér? Inga andra symtom än dålig päls?

De gånger våra katter kraftigt gått ner i vikt har detta kunnat härledas till cancer.

Det behöver ju inte vara det i ditt fall, men ha det i åtanke.

Nephi
1

Vilken typ av allergi misstänks? Foder eller omgivningsallergi?

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Vargnatt]
3