Katt äter för lite
Hej!
Har en 2,5 år gammal hankatt som aldrig haft problem med maten. Han är en innekatt, men han är ute på somrarna i stugan. I somras i juli började han bli skeptisk till torrfodret, så vi började ge honom mer och mer blötmat och mindre torrfoder. Detta fasades ut till att han plötsligen bara åt blötmat. Det gick bra ett tag, men sen började han äta dåligt även av den.
Vissa dagar äter han bra och sitter vid skålen och väntar vid mattid, andra dagar springer han och gömmer sig när det är dags. Ibland glufsar han i sig en hel påse, och ibland slickar han bara lite på den och går. Han måste i regel alltid mutas för att vi ska få i honom tillräckligt med mat. Äter generellt mest gelé eller sås och lämnar ofta några bitar kött. Vi får i honom ca 2,5-3 påsar blötmat om dagen.
Han dricker dåligt, men det har han alltid gjort. Han älskar dock att få soppa för katter, då slickar han i sig allt (lämnar dock bitarna).
Han vägde 4,6 kg i somras och nu väger han 3,2. Vi har varit hos veterinären väldigt många gånger nu. Alla blodprover är normala. Gallsyrebelastning normal. Dom har sövt honom och kollat svalg och tänder. Gjort ultraljud. Och allt dom har kunnat konstatera är att hans magsäck är irriterad/svullen. Vi har testat ge honom pepcid och smärtlindring, och nu har han fått utskrivet kortison (prednicortone) som han får dagligen. Hoppas på effekt av denna inom kort (har gått 4 dagar)
Om han inte svarar på kortisonet blir nästa steg någon slags gastroskopi och fortsatt utredning, men jag hoppas ju att vi slipper hela den proceduren.
Han är helt normal i övrigt (lite tröttare då). Lika kelig, social och busig. Hans långa fina päls är dock inte så fin längre. Han har blivit tunnhårig på olika delar av kroppen och ser allmänt ruggig ut nu. Han ser ut som att han vore en gammal katt fast han är ung.
Undrar om någon varit med om något liknande? Tips på något vi kan testa hemma för att få i honom mer mat? Borde vi testa annat foder? (svårt att få i honom saker han inte testat förut dock) Det börjar kännas hopplöst nu, han är verkligen min lilla bebis. Så tungt! </3
Hur är avföringen? Kräks han något? Vilket foder äter han nu? Hur ofta serveras ny blötmat? Har han tillgång till mat dygnet runt eller är det när maten serveras? Har veterinären nämnt något om särskilt dietfoder/skonkost?
Var katten överviktig när han vägde 4,6 eller är han tydligt underviktig nu?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Normal avföring (mindre mängd då såklart iom mindre intag, men ingen konstig konstistens eller så), inga kräkningar. Han får blötmat 3 ggr/dag plus att vi ger honom soppa 3-4 ggr i veckan, och han har alltid tillgång till torrfoder som han äter av ibland men i små mängder. Just nu ger vi honom Latz blötmat i gelé för det är det han verkar gilla bäst, men vi har provat flera olika sorter. Dock inte så mycket specialfoder
Veterinären (nuvarande) har inte sagt något om dietfoder. Vi har dock varit hos en annan veterinär tidigt i detta och de rekommenderade att vi köpte specialfoder, som vi testade men som katten såklart vägrade äta av.
Vad jag vet så var han inte överviktig. Han har alltid varit en stor katt, ända sen han var kattunge! Det har blivit väldigt tydligt att han gått ner mycket i vikt, ryggraden och svanskotan känns väldigt tydligt nu. Han ser ut som en helt annan katt än han gjorde i somras
#2: När prio är att få i en kräsen/matvägrande katt kalorier kan man testa särskilda torrfoder och ge några då och då direkt på golvet, på ett bord eller där katten befinner sig just då. Ibland kan man locka katten att äta genom att rulla fram en i taget.
Om det inte finns några särskilda restriktioner kan man ta de sorter som brukar uppskattas mest. T.ex. kattungefoder som är extra energirikt eller foder som dessutom är extra smakliga för just kräsna katter (Royal Canin har t.ex. ett torrfoder som heter Fussy Exigent).
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Tack för tipsen! Ska testa köpa lite andra sorters foder och se om han nappar på det. Jag vet ju inte exakt hur mycket torrfoder han äter när jag är på jobbet t.ex (vi har ställt ut skålar lite utspritt i lägenheten), men när jag är hemma brukar jag försöka uppmuntra honom att äta små mellanmål. Lite varierad success rate på det! :) men hittar jag något foder han inte kan motstå blir det kanske enklare
Spontant gissar jag att kissen kommer att behöva specialfoder/monoprotein framöver, men det är en gissning.
Får din katt äta "vad som helst bara den äter" så föreslår även jag Royal canins exigent: fussy respektive aroma. De finns i småförpackningar (torrfoder). Det var vad min IBD-katt valde nyligen då hon fått gallgångsinflammation + antibiotikabehandling och fick extremt dålig aptit.
Men vad som också gick i var Monster baby cat mousse (blötfoder) och Perle duo med smak av grillad kyckling.
Veterinären tipsade också - tillfälligt - om kattgodis, ffa Latz party mix.
Tonfisk och kokt torsk brukar också vara svårt för mina katter att motstå.
Vid dålig aptit brukar jag pudra fortiflora över maten, såvida inte katten ska stå på strikt specialkost. Det brukar förbättra aptiten.
Min veterinär föreslog buffe, så här serverades 6 olika torrfoder och mängder av blötmat av olika slag…
Fick även läkemedel mot illamående samt aptitstimulerande.
Nu är min katt på väg tillbaka mot strikt specialkost, och jag hoppas att hon ska gå upp i vikt och kunna må bra på sådan kost igen. Hon äter då ffa Purinas hypoallergenic som är smakrik och som min andra IBD-katt snabbt gick upp i vikt på (den katten står dock även på kortison, och har så här långt mått utmärkt av kortison).
Båda mina katter får också blötmat, och då monoprotein, i form av kängurukött.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2026-03-10 21:06 av Uppkatten
#5: Åh, tack! Guld värda tips!
Just nu har veterinären bara sagt "ge honom det han äter", så vi har inga strikta rekommendationer för tillfället. Vi ska testa med kortisonet nu i några veckor och sen återbesök. Hur snabbt märkte du förbättring hos din katt när den blev satt på kortison? Veterinären sa att vi borde märka förbättring inom 7-10 dagar, och nu har det gått 4 dagar utan någon större skillnad vad jag märkt.
Ska köpa och testa den Royal Canin ni rekommenderar! Vi har testat purinas hypoallergenic förut på rekommendation av veterinär och han har varit lite skeptisk till den, men då har han som sagt varit till torrfoder överlag. Men ska testa testa! Rätt vad det är hittar vi någon sort han verkligen gillar.
Monster Moussen har vi testat förut och den gillade han, men vi fick inte i honom lika stora mängder som vi får med gelén. Dock smart att ha hemma för mindre mellanmål! Ska nog köpa några sånna också. Och fortiflora låter också smart! många bra tips
Vi har lite av en buffé här hemma också just nu. Det står skålar överallt med olika sorter. Han går runt och äter någon kula av varje då och då
Jag minns inte hur snart jag märkte effekt av kortisonet, men det gick väl relativt fort. Hos henne påverkar kortisonet aptiten, så hon har blivit en lite väl rund tjej. Jag ska prova att sänka kortisondosen ytterligare framöver, för att minska risken för att hon utvecklar diabetes.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ser att AI säger att man ofta brukar börja märka effekt av kortison inom 1-2 veckor vid IBD (som mina katter har). Men att det kan ta längre tid och att dosen kan behöva justeras.
#8: Tack! Min katt skulle inte ta skada av att bli lite rundare, så jag hoppas vi får den effekten också. :)
Tror han åt bättre idag, vi måste fortfarande övertyga honom att äta dock. Han äter kanske 60% av maten och sen springer han iväg. Då ger vi honom en kort paus och sen får han skålen igen där han är, då brukar han äta mer. Nu i morse åt han 1,5 påse totalt vilket är super! Så han går med på att äta mer innan han totalvägrar, men behöver fortfarande en del mutor och han måste matas i omgångar för att gå med på det. Så hoppas på ökad aptit och att det gör att han blir mindre kinkig :)
Så återigen, tack! Superskönt att höra från någon som har varit med om något liknande
Tänkte komma med en liten uppdatering någon månad senare.
Vi testade ha honom på kortison (prednicortone) i två veckor men vi tyckte inte att det gjorde någon skillnad, så veterinären hade oss till att trappa ner och sluta med det. Vi testade även medicin mot illamående (Cerenia), utan framsteg. När kortisonet var helt utfasat började han konstigt nog äta typ som normalt, förutom att han fortfarande bara ville ha blötmat. Han åt då hyfsat normalt i ca 1 månad, men nu har det börjat bli sämre igen.
Han har gått upp ca 2 hekto nu den senaste månaden och vi har sett en positiv trend här hemma. Är rädd att han kommer tappa den vikten ganska snabbt dock, eftersom han äter dåligt igen och han är en väldigt aktiv katt. Jag tänkte att kortisonet kanske hade funkat men att han av någon anledning inte ville äta när han gick på det. Det trodde dock veterinären var nära noll på sannolikhetsskalan, men jag har ingen annan förklaring.
Veterinären vet fortfarande inte vad som kan vara fel på honom, och hon har sagt att det inte finns mer de kan göra i staden vi bor. Om vi skulle vilja fortsätta utreda honom skulle vi behöva köra bil i 6 timmar och dessutom skulle undersökningen kosta runt 20 tusen, vilket vi inte är villiga att betala i nuläget. Vi har också fått veta att vår försäkring inte gäller, och vi har redan lagt 15 tusen från egen ficka. Sen finns det ju ingen garanti på att gastroskopi skulle ge oss svar, eller någon långvarig lösning. Har han till exempel lymfom ska ju det behandlas i omgångar, ganska dyra kurer, 6 timmar från oss. Det är inte ett kalas vi är sugna på.
Det jag funderar över nu är vad som är nästa logiska steg. När vi var hos veterinären sist för ca en månad sen kändes det som ett "lycka till, jag kan inte hjälpa er mer" ungefär. Ska vi bara försöka få i honom mat (vilket verkar bero på 100 olika faktorer och ett kast med tärning)? Eller prata med veterinären om det är värt att testa med kortison igen, kanske med justerad dos? Eller ska man brösta den dyra undersökningen? Man vill ju göra allt man kan, och jag känner mig ansvarig att göra rätt beslut både för mig och för honom. Men samtidigt är jag inte beredd att lägga alla mina livsbesparingar på min katt.
Förstår om ingen här har någon självklar lösning på hand då ingen veterinär verkar veta heller, tänkte bara att det är värt att dela med sig.
Om kisse gillar godis kan du krossa några godisar och strö över maten. Så gör jag ibland med min fia som kan ha lite svårt att komma igång att äta när man serverar henne.
Och ja, jag tycker att du ska ta undersökningen.
- Redigerat 2026-05-02 09:19 av Kattpatrullen
Fråga om du kan få Mirtazapin utskrivet. Främjar aptiten.
Under tiden får du/ni fundera på om ekonomin håller i och med dyra undersökningar, gastroskopier mm.
Hur mår din katt förutom problematiken med ätandet?
Om katten har gått upp 2 hekto är det ju väldigt positivt.
Man kan försöka hitta mat som innehåller extra mycket kalorier.
Om ekonomin inte tillåter - man kan kanske resonera som så att så länge katten verkar må bra måste man kanske inte försöka ta reda på orsaken. Att man istället försöker hålla symtomen i schack.
Låter kanske hårt pragmatiskt men katter med okänd diagnos kan ju ändå njuta av livet så länge det varar?
Kattens väl och ve är viktigast givetvis - framförallt livskvalitéten. Om katten mår bra större delen av dagen är livskvalitéten god och det är ju värt att försöka hitta alternativa lösningar som inte är så dyra.
Vad är det för torrfoder och blötmatt katten ätit?
Har du testat att mosa maten i Hydra Care? Det gör vi här hemma i omgångar. Då får de i sig mer vätska. De får då svårt att välja bort proteinbitarna.
Våra katter tycker att det smakar gott också. Vi ger inte varje dag eftersom det skulle vara tjatigt.
Mvh
Mig
Hej, tack för alla svar!
#11 Ja det är ett bra knep! Vi brukar ge honom små bitar av wiskas sticks före och under tiden han äter, det brukar gå ganska bra :)
#12 Han verkar må bra förutom problematiken med maten! Han är social, nyfiken, mycket energi, tvättar sig själv, leker etc. Inget förändrat i hans beteende, förutom att han möjligtvis varit lite tröttare då han ätit mindre. Veterinären har dock inte uttryckt något brådskande, så vi är i en fas nu när vi helt enkelt provar oss fram och ser vad som funkar för oss. Just nu testar vi ge honom Pepcid två gånger om dagen, men har inte gått nog långt för att kunna säga om det ger resultat eller inte. Det är också svårt att nämna orsakerna till sämre och bättre perioder då det gått väldigt mycket upp och ned hela tiden. Mirtazapin var ett bra tips! Det får kanske bli nästa steg
#13 Vi har testat all möjlig sorts blötmat, men det som funkar bäst är Latz påsar i gelé. Har dock inte testat Hydra Care varianten som #14 rekommenderade! Det kanske är värt att testa. Han var varit rätt kinkig, då han helst inte vill ha några stora bitar med kött i maten. Det är just därför vi har stannat med Latz, för han får i sig kött också när han tar tuggor av gelén. Ger vi honom i sås eller en paté så slickar han bara på maten och får inte i sig särskilt mycket. Det krävs ju dock nästan alltid 2 påsar Latz för att han ska få i sig volymen av 1, eftersom han undviker rena köttbitar.
Torrfoder börjar vi också ha testat en del. Allt från dyrt veterinärfoder till friskies från ica. Det han gillar bäst av allt vi gett honom hittils är Royal Canin Fussy Exigent som vi fick rekommenderat här! Men det är sällan han äter av den heller. Han äter inte så mycket på eget initiativ.
Vi har testat nu att ge honom Hills urgent care, då den skulle smaka gott och vara mer kaloririk. Han slickade på den en stund och verkade gilla den, men det är svårt att få i honom mat som inte har uppenbara tuggor. :)
Vi känner inte att vi har varken tid eller råd att gå vidare med gastroskopi, så vi kommer att avvakta med det. Och så länge han mår bra och inte går ner snabbt i vikt kommer vi fortsätta prova oss fram på billigare alternativ. Veterinären trodde inte att det var något aggressivt då han varit såhär i snart ett år, kanske mer troligt att det är någon slags kronisk gastrit.
Det blir ju dock knepigt, för ingen annan än mig och min sambo kan ju typ mata honom. Ibland vill han bli matad ur skålen, ibland från handen, ibland från golvet, ibland bara ur skålen men på badrumsmattan… Det är lite komplicerat ibland. Så det är svårt att resa bort, även korta perioder. Och vi får helst inte byta miljö för då är han för distraherad för att äta. Så det blir kanske en sommar då vi är mest hemma i lägenheten istället för att vara i sommarstugan som vi brukar vara. Synd för honom också, han brukar uppskatta att få vara utomhus där! Men hans hälsa går först i dethär fallet!
- Redigerat 2026-05-07 08:40 av moppen01
Hej!
Säkert en dum fråga men jag ställer den i alla fall. Är katten avmaskad med avmaskningsmedel som tar flera olika sorters maskar?
Jag frågar eftersom vår katt Bosse, kräktes, (vilket jag dock förstår att er katt inte har gjort), var lite matt, åt dåligt och var ”raggig” i pälsen. Han lades in över natt hos veterinär och vätskades upp. Ingen verkan. Åkte tillbaka ett par dagar senare. De tog blodprover men de hittade inte något fel på honom.
Jag minns mycket tydligt att jag frågade om det kunde vara mask men veterinären svarade att det inte fanns något i proverna som tydde på det.
Vi tog hem honom igen och nästa kväll kräktes han upp något ca 8-10 cm långt smalt, vitt konstigt ”band” med små utskjutande saker längs med bandet. Har ingen aning om vad det var, men jag antar att det var någon slags mask i alla fall.
Jag avmaskade honom med avmaskning i tablettform och sedan var han frisk på ett par dagar.
Jag hade använt ett avmaskningsmedel i droppform (i nacken). Det var många år sedan nu och jag tror att det medlet inte tog all sorts mask eller så hade jag behandlat på fel sätt. (Bosse gillade nämligen inte att ta tabletter).
#16 Hej! Första veterinären vi var till rekommenderade att vi skulle testa avmaska honom, så vi har avmaskat med Milbemax i November. Nu när du säger det dock så blev det aldrig så att han fick båda doserna, vi slutade för att vår andra katt blev extremt dålig i magen av den första tabletten.
Vår katt är väldigt raggig i pälsen också så symptomen stämmer ju in från när man googlar på mask hos katt, förutom att han inte kräks då.
Veterinären vi går till nu tror inte att det är mask, men samtidigt så vet dom ju inte vad det kan vara överhuvudtaget. Så jag kanske ska testa det igen. Vet ju att det mest troligt skulle ha räckt med en dos om det var mask han hade, men man vet ju aldrig. Tack för tipset! Skadar ju aldrig att prova så att säga :)
Min förra katt kunde äta en sort mat sen slutade hon äta. Så vi bytte då och då.
Tänker om man ger blötfoder finns ju där både olik smak och konsistens?
Följer denna då vi har hittat en katt vars ägare påstår tarmsjukdom och att han inte gärna äter sin mat men glufsar i sig hos grannar.. han är MAGER så vi misstänker de ej gör tillräcklig för honom så hade varit intressant att se hur det går här.
Vad har ni testat för foder hittills?
Vid tarmsjukdom som IBD krävs emellertid specialkost, t.ex. hypoallergent foder eller ett ovanlig monoprotein. Skulle det vara IBD riskerar felaktig kost att förvärra kattens tillstånd, med viktnedgång etc som följd. Vid IBD kan ytterligare tillstånd tillstöta som kan kräva läkemedelsbehandling.
Specialkosten uppskattas inte av alla katter, man kan behöva prova flera olika sorter för att hitta något som katten kan tänka sig att äta.
Det låter som att grannarna skulle behöva informera bättre om sin katt ifall katten ska gå ute.
När min katt fick problem med magen. Blev jag rek Skonkost från Hills, RC eller Purina. T ex Gastrointestinal. Samt Purina FortiFlora pulver.
Jag fick medicin på recept mot illamående och aptitretare också. Som smörjs i öronen.
Min katt slutade också äta samtidigt som han kräktes o hade diarre.
Han gick på en lerpasta mot diarre också. Och fick Aptus RecBooster.
- Redigerat 2026-07-08 20:14 av ryeshack