Katter iFokus

Katter

Läst 196 ggr
New2ragdoll2
3

Katter och stolar

Stoltjuven nr 1 = katten.
Kan det stämma att det ligger något mer i detta märkliga beteende eller är det önsketänkande?

https://www.youtube.com/watch?v=iURXI6d_dEk

Youtube-kanalen ovan analyserar katters olika beteenden och mycket de säger makes sense men ska man ta det med en nypa salt?

If Your Cat Takes Your Seat, They’re Trying to Tell You This...
OberonsMatte
3

Ja, vilka platser katter föredrar är intressant. De möbler jag själv använder mest (soffan och sängen) är även populära för katterna. Eftersom möblerna som sådana även är bekväma för katterna är det kanske inte helt oväntat, men det finns andra platser som borde vara bekväma för katterna som nästan inte används alls.

Ibland hittar någon en alldeles egen favoritplats. Ruben har t.ex. en kattbädd som bara han använder och Lotus har en egen "sovväska" som hänger bakom sovrumsdörren. I övrigt delar de på platserna och särskilt Lotus vill regelbundet vara precis där Milou är - och alla tre vill regelbundet vara där jag är. Att de söker den kontakten och närheten är absolut ett sätt att stärka och befästa känslan av att "höra ihop" och ingå i en flockdoft. Med tanke på det är det positivt att hela kattgruppen gärna ligger i soffan eller sängen eftersom det förmodligen är där även min doft är som mest koncentrerad.

En annan intressant sak som togs upp i filmen var hur bra katter observerar sin ägare och snabbt uppfattar avvikande beteende och ibland t.o.m. verkar uppfatta vad ägaren tänker. Det har jag märkt många gånger. T.ex. när det är medicinering eller något annat obehagligt på gång. Mina katter gömmer sig även vid besök och oftast gör de det redan innan det ringer på dörren! De märker direkt när jag väntar besök, hur mycket jag än försöker vara som vanligt och hur djupt de än har verkat sova i ett annat rum. 10 minuter innan det ringer på dörren är de alla utom synhåll under sängen där de aldrig är annars. Det slår aldrig fel!

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-02-26 15:25 av OberonsMatte
New2ragdoll2
1

#1: Väldigt intressant. Så de fakta som de informerar om i klippet verkar stämma. Ja, våra katter märker/märkte också när något var på gång. De uppfattar verkligen subtila skillnader.
Plus att de verkar vara 100% medvetna om sin miljö och om något litet ändras måste detta undersökas. Jag minns när min fru hade satt upp en liten post-it lapp på väggen i huvudhöjd för att markera något. Efter en stund såg vi att Nelson satt under lappen och stirrade på den. Alla förändringar noteras minsann!

Kollade in flera klipp och inser hur lite jag vet om katter! Trots att vi har/haft totalt 3 st. ^^