När ska Blocket ta ansvar för bedrägerierna med kattraser?
Jag ser med stor besvikelse hur vilseledande annonser tillåts florera på Blocket dagligen. Beskrivningar som ”renrasig Bengal-blandras” eller ”Maine coon med stamtavla” "renrasiga ragdoll kattungar" "Russian blue med renrasig pappa" "renrasiga britter men utan stamtavla" är i praktiken bedrägeri. Genom att felaktigt marknadsföra katter som renrasiga lyckas säljare pressa upp priserna till orimliga nivåer – ofta mellan 8000 och 10 000 kronor – för vad som juridiskt sett är en huskatt.
Enligt SVERAK och även Blockets egna regler krävs en stamtavla för att en katt ska få kallas renrasig. Trots detta brister kontrollen vid publicering, vilket skapar en marknad för oseriös och oreglerad avel under falsk flagg.
För att en annons ska få publiceras under kategorin ”renrasig” bör Blocket införa ett obligatoriskt fält för registreringsnummer direkt i annonsformuläret. Om ett giltigt nummer saknas eller inte kan verifieras ska annonsen nekas eller automatiskt kategoriseras som huskatt.
Vad är dina tankar?
Har du en konkret lösning på problemet?
PS. Jag vill understryka att jag själv äger både en älskad huskatt från ett katthem och en renrasig katt med stamtavla från SVERAK.
Min kritik riktas inte mot blandraser, utan mot ett system som tillåter säljare att luras. Det är oacceptabelt att Blocket underlättar för privatpersoners oseriös avel samtidigt som vi har över 100 000 hemlösa katter i Sverige och katthemmen är överfulla.
- Redigerat 2026-01-28 14:45 av Lillaedet
Jag tycker också en del av problemet/lösningen ligger hos konsumenten.
Köper ingen fulavlat – ingen marknad.
Har man tillgång till Blocket så har man tillgång till Internet.
Har man tillgång till Internet är fakta och information bara ett par knapptryck bort.
Att i efterhand säga "Jag visse inte…" år 2026 känns sådär som ursäkt i min bok. En del folk gör bättre research inför sitt nästa mobilköp än när de ska hitta en ny familjemedlem.
Bör Blocket skärpa sig? Oh, ja!
Bör Blocket sluta annonsera försäljning av djur överhuvudtaget? Ptja, varför inte? Det skulle göra det lite "jobbigare" för fulavlarna och folk som skaffar djur på impuls för att de vet att det är relativt enkelt att sälja vidare sen när man ledsnar.
// Harley

Blicket kontrollerar ingenting. Du kan ju lägga ut en kopia av en möbel (eller vadsomhelst) och kalla det för originalnamnet. Det bryr sig inte blocket om. Det är köparen som måste ta reda på vad den köper. Angående föremål kan man ju kanske polisanmäla i efterhand som bedrägeri. När det gäller djur lär man nog inte komma så långt med det.
Borde ens blocket få ha tillstånd att sälja djur ?
Kontroller brister uppenbarligen och ingen säljare kan med säkerhet veta vart djuren hamnar.
Här borde blocket fråntas sina rättigheter när det kommer till liv materiella saker är en sak där kommer inte liv till skada och många djur blir mat till andra djur det finns ingen koll på vad som händer djuren.
Att sälja djur att sälja liv ska med högsta kraven ställas det borde endast vara tillåtet genom seriösa uppfödare oavsett det är renrasigt eller inte och tekniska lösningar finns idag så det är fullt genomförbart att ha kontroll om man anstränger sig lite.
Allt handlar om lagliga skydd för djur och köpare men framför allt skydd för djuren att dom inte hamnar i orätta händer den risken löper dom enormt stort genom köp och sälj sajter som blocket på internet.
Det här är sajter och grupper som borde förbjudas djurens liv är dom som är viktiga oavsett det handlar om att sälja i namnet raskatt eller inte dom här sajterna måste få ett stopp och både köpare och säljare ska känna sig trygga och framför allt djurens trygghet är alltid A och O.
- Redigerat 2026-01-29 15:46 av [Tipin]

#3 Fast förr låg alla annonser i morgontidningen. Var ju inte bättre då. Eller lappar på mataffären.
Det avlas så mycket djur utanför kontrollerad verksamhet som t.ex SKK och Sverak. Gäller ju allt från hund ner till minsta smådjur.
Om man vill stoppa annonser är man ju flera steg för sent ute. Det är ju isåfall den oseriösa aveln som behöver lite uppstyrning. Och det är det ju ingen som verkar lyckas med.
#3:
Oavsett via vilken kanal djuren säljs är det ju säljaren som ansvarar för att se till att djuren hamnar i goda hem. Annonsörer, de som tillhandahåller anslagstavlor eller de som förser uppfödare med hemsidor kan ju inte hållas ansvariga för att djuren ska hamna i goda hem. Det ansvaret ligger alltid på den som säljer djur.
Jag föder upp katter och prio 1 är ju att katterna ska hamna i goda hem. Jag har hittat fina köpare via Blocket, Facebook och andra kanaler. Det är inte kanalen som är det avgörande.
På något sätt måste vi uppfödare nå ut till "vanligt folk" och då är det logiskt att vi använder de kanaler som "vanligt folk" brukar söka sig till varav Blocket är en.
Jag tycker att det är bedrägeri att hävda att huskatter är raskatter. Eftersom begreppet huskatt varken handlar om utseende eller härkomst utan enbart betyder att katten INTE är stambokförd är det alltid gångbart att använda begreppet huskatt när det är huskatter som avses. Hur huskatten i annonsen ser ut syns på annonsbilden. Hur just den huskattens personlighet är går också att beskriva utan att blanda in "ras".
Den som söker ragdollkattunge och söker på "ragdoll" på Blocket ska jag inte ens behöva se huskattuppfödares annonser och ibland t.o.m. behöva ta personlig kontakt för att få veta att ragdollkattungen på bilden egentligen är en huskatt. Då har köparen redan fallit för kattungen på bilden och börjat tänka att det är just DEN kattungen de vill ha. Att få folk på kroken är vad annonsbedrägerier handlar om.
Sajtvärd Katter iFokus
När jag köpte min senaste kattunge så stod det att det var en blandning av vanlig perser och turkisk perser. Alltså huskatt. När folk frågar mig om vilken ras hon är så säger jag "att hon är en perser blandning vilket innebär huskatt."
Mvh
Mig
#0: Jag tycker att det låter som att du har en vettig lösning på ett stort problem! Alla annonser granskas ju innan de publiceras dessutom så det hade inte varit svårt för personen som granskar att neka publicering om det finns felaktig info eller ett alltför högt pris för en huskatt (man kunde sätta en gräns).
Jag retar mig otroligt mycket på att dessa säljare tar hutlösa priser för katterna och skriver så gullegulligt om hur gosiga kattungarna är och de bryr sig sååå mycket om var katten hamnar - men de har själva inte vaccinerat eller chippat eller veterinärbesiktigat katterna så de skiter egentligen i att höja kattens status genom att faktiskt bry sig om kattens hälsa. Som köpare tycker jag att man ska ifrågasätta varför katten kostar så mycket när den inte har vaccinerats vid 8 veckor o.s.v som man ska göra. Det är rimligt att ta betalt för att täcka veterinärkostnader och att man kan tjäna ett par tusen för uppfödningen under 12 veckors tid, men allt annat är bara girighet!