Söker bondkatt / europeisk korthår
Hej!
Min tjej och mina barn har börjat tjat på mig om att vi ska ha en katt. Jag vill isf. ha en lättskött och frisk katt och söker därför en korthårig katt utan genetiska problem till följd av avel. Kan inget om katter själv men har rådfrågat ChatGPT och fått svaret att en vanlig bondkatt även kallad europeisk korthår är den katt som passar bäst.
Någon som säljer en sådan eller vet en uppfödrare som gör? Jag bor i Göteborg men inga problem att köra till annan ort för att hämta.
MVH Oskar
Söker du bondkatt eller europeisk korthår? För det är inte samma sak.
Finns inga seriösa uppfödare av huskatter/bondkatter. Adoptera från katthem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag rekommenderar att adoptera från ett katthem.
/Maria
Absolut, adoptera från katthem! Då gör ni en god gärning och räddar en katt, samt ni kan få hjälp att hitta en lämplig katt som blir just ER älskade katt i många år!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack för tipset, jag ska kolla upp det men vet inte om det är bästa alternativet för oss som första katt med små barn. Vi letar dessutom efter en kattunge.
Vår katt var cirka 5-6 månader då vi adopterade honom. Det fanns även mindre kattungar då.
/Maria
#1: Jasså, ChatGPT sa att europeisk korthår var bondkatt i rasform. Det spelar egentligen ingen rol för mig vilken ras det är, jag vill bara ha en lättskött och frisk katt som inte lider av genetiska problem från avel. Vi söker också en kattunge. Vilket är bästa alternativet då?
#4 Ska ni ha kattunge: Ha 2, inte rätt mot dem att bo själva
#6 Chatgpt stämmer inte alltid. europeisk korthår är en raskatt, till skillnad mot bondkatt/huskatt.
När vi adopterade var regeln att adoptera två stycken alternativt att det redan bodde en katt hemma.
/Maria
Jaha, varför är det viktigt med 2 katter? Mitt ex. var uppfödare och hade tidigare 2 kattungar som innekatter, en hona och en hane, men vad jag minns brukade hanen mest springa runt och jaga och bita honan, vilket gjorde att hon "skrek" och försökte fly, så hon hade nog trivts bättre själv.
#9 Kattungar behöver sällskap.
#9 Gissar att de var okastrerade och att det var hemmaavel eller?
/Maria
#11: Dom var kastrerade. Hon hade inte fött upp dom själv utan köpt dom, vet inte hur dom var avlade.
#12 Aha
Tänker på att om ditt ex var uppfödare så borde hen känna till detta.
/Maria
- Redigerat 2026-01-19 13:32 av Maria
#12 Finns individer som inte fungerar tillsammans
Men kattungar ska inte vara själva
Välj Inte blocket eller privatperson om du ska ha en huskatt.
Köp hellre 2 stycken kattungar från ett katthem så har dom alltid sällskap av varandra och kan leka tillsammans.
Är hela familjen redo att ta ansvar och ge tid till en lekfull, busig kattunge som kan vara vilda emellanåt? Det är skillnad på kattunge och vuxen katt. Även en vuxen katt kan skilja sig mycket i energinivån mot en annan vuxen katt.
Ring katthem du har i din stad eller nära och be om ett besök berätta erfarenhet, önskemål, familjeförhållanden, funderingar. Var ärlig mot katthemmet för det hjälper alla i processen.