Liten rund knöl hos katt
Jag upptäckte för några månader sedan att min katt har någon form av liten knöl bakom örat. Den är helt rund som en liten ärta och rörlig. Han är en 13-årig innekatt och verkar helt obrydd av kulan och visar inga andra symtom. Är detta något man bör uppsöka veterinär för?
Du har inte lyckats få med en fästing in till kissen?
I övriga fall är min uppfattning att man bör gå på knöl-kontroll hos sin veterinär om man upptäcker en knöl.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur stor är knölen? Är den oförändrad i storlek och utseende sedan du upptäckte den?
Sajtvärd Katter iFokus
#2: Den är lite mindre än en ärta i storlek och helt rund. Den har inte ändrat i storlek utan har varit i samma storlek sen jag upptäckte den. Vet tyvärr inte hur den ser ut då hår är i vägen. Har försökt att trimma bort håret där den sitter, men han är livrädd för min hårtrimmer så det gick inte haha
#3: För att veta säkert vad det är (och inför ev. borttagning) behövs förmodligen en biopsi. Hur angeläget det är kan bara du avgöra.
Min erfarenhet är att "hudpluppar" är ganska vanligt hos äldre katter och jag har bara sökt särskilt för det när/om knölen börjar se misstänkt ut (t.ex. växa snabbt, ändra form eller blöda). En rund rörlig knöl låter som en fettknöl.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2026-01-17 19:32 av OberonsMatte