Varning för Feliway
Hej. Jag skaffade en ny katt för två veckor sedan och några veckor innan den nya anlände valde jag att använda mig av Feliway friends för att underlätta för mina tre katter jag redan hade.
Men efter ca 1 månad så började minna tre katter att må illa (de smaskade med munnen men spydde inte) fick diarre och började hosta när de försökte kurra. De var allmänt hängiga specielt när de varit inne länge. Märkte också att när de varit ute och kom in så var de piggare och blev sakta sämre igen ju längre de var inne.
Jag funderade på om det var feliwayen som gjorde det (även fast det ska vara helt säkert och gjort till katter) så jag sökte på det på nätet och såg ett inlägg där en ägare hade en katt med samma symtom som minna. Jag drog ut Feliwayen direkt och öppnade upp fönster och dörrar för att vädra. Och redan den kvällen kändes de piggare. Och nu lite över en vecka senare är alla helt bra igen.
Så snälla ser ni dessa symtom på era katter och använder en Feliway, släng den!!!!
Jag tror att du har för litet underlag för att kunna säga säkert att det beror på just Feliway. Det är ju trots allt väldigt vanliga symptom hos katt som du beskriver. Men varför inte kontakta tillverkaren och berätta om dina erfarenheter, och kolla om de har fått motsvarande rapporter från fler kattägare.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
En annan fundering är om den nya katten kan ha haft med sig en infektion in eller orsakat stress i flocken?
Eller om katterna kan ha hittat något olämpligt ute som de fått i sig?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har läst om andra som haft samma problem med Feliway.
Mvh
Mig
#3 Var? När?
Jag tror inte ett dugg på att detta skulle bero på Feliway! Har använt Feliway i vägguttag många gånger (liksom tusentals andra också gjort) och att den svaga utsöndringen av feromoner i luften skulle orsaka diarré och hosta låter helt osannolikt. Trådstartaren har uppenbarligen katter som går ute och därigenom kan ha smittats av andra katter eller ätit olämpliga saker och detta låter som en långt mer trolig förklaring.
#5: Ja, jag är ju inte hundra på att det är just Feliwayens fel. Kanske är det just min som är defekt?
Men jag tycker inte att det är helt fel att skriva en varning (då jag tror att det var den) ifall någon annan katt skulle få samma symtom och en Feliway används. Jag tror att man kanske inte tänker på att det kan vara den som är problemet och kan detta inlägg hjälpa en katt att kanske må bättre så är det bra.
Om det inte var Feliwayen så gör detta inlägg ingen skada, jag vill bara uppmärksamma att det kanske kan hända.
- Redigerat 2026-01-01 09:56 av Volpes
Feliway används ju ofta vid stress, och stress i sin tur kan ju orsaka både illamående, diarre och t.om. kramper hos katt. Så kanske är stress det verkliga problemet snarare än feromonerna.
Konstigt också om många katter samtidigt skulle vara överkänsliga mot just Feliway, tänker jag.
Men absolut att man ska vara observant på "allt", men jag tror att många inte vet/inte förstår hur kraftigt en katt kan reagera på stress.
#4: På Facebook. Det var någon för två veckor sedan. Sen har det varit tidigare också.
Personen hade innekatter. De var stödhem och hade katterna i ett litet rum till att börja med. Allt gick bra och det blev framsteg. Skulle släppa ut dem i huset efter helgen. Satte in Feliway för extra hjälp efter några timmar blev katterna sjuka. De tog bort Feliway och vädrade rummet med ett nätat fönster. Då blev katterna bättre igen. Friska.
Våra katter reagerar varken positivt eller negativt på Feliway. Så jag tror att visa har fått någon Feliway med fel och visa har fått som hjälper.
Mvh
Mig
#6: Jag tycker absolut att man ska vara uppmärksam och ge info till andra men Feliway är frekvent använd och dessutom väldigt dyr så att uppmana andra att kasta den är kanske lite drastiskt innan man undersökt andra möjligheter…
Jag har mest använt Feliway classic men använde den som hette Friends en gång och tyckte att denna var oljig och luktade mer; var det Feliway Friends du använde och var det ett litet utrymme den satt i?
#9: jag menar inte att folk ska gå och kasta. Om Feliway fungerar så är det jättebra, jag vill bara uppmärksamma att det kanske kan påverka en katt negativt och jag vill sprida den infon lite mer så att det är lättare att hitta och kanske kan hjälpa.
Ja när jag flyttade så använde jag mig av classic i en månad och det fungerade hur bra som helst. Men nu använder jag mig av friends, och ja som du säger tycker jag också att den var mycket oljigare.
Det kan som sagt vara min "defuser" eller vad man kallar det som det kanske kan ha varit fel på också, alla saker kan ju gå sönder. Men då vill jag fortfarande att infon ska finnas mer lättillgängligt om det så att de kanske kan hjälpa någon som visar samma symtom.
Så jag är inte här för att klaga eller skylla på folk som använder det. Fungerar det är det superbra men om symtomen finns och Feliway använda, kanske det kan vara en ide att testa att ta bort den.
Man kan tro vad man vill, men jag känner av Feliway i luftvägarna och kan jag göra det kan säkert en del katter också göra det. Jag har även haft (fertila) katter som har reagerat aggressivt när Feliway har kopplats in. Jag ser i det stora hela väldigt många fördelar med Feliway, men jag skulle inte påstå att det är riskfritt. Jag kan varken använda sprayen eller eladaptern utan att jag reagerar på den.
#11 Sprejen förstår jag att man kan reagera på, och där är det ju väl känt att man inte ska spreja i det rummet där katten befinner sig, att man ska vänta minst 15 min. sedan man sprejat så att alkoholen (?) hinner avdunsta innan katten släpps in i rummet, att katten annars kan reagera med t.ex. aggressivitet o.s.v.
Men upplever du liknande med adaptern alltså och hur känner du av den i luftvägarna? Jag känner bara en svag doft, som jag uppskattar. Har läst att den ska vara doftfri, men det är inte min erfarenhet.
Vore spännande att höra vad tillverkarna har att säga om saken.
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av Feeliway den har kommit med snuva hos katt oavsett vilken av produkterna jag använt i olika syften och jag har predikat att det här är något bra men ärligt det kan jag inte göra längre istället avråder jag för det som finns i dom där flaskorna som heter naturliga Feromer jag tror inte på det längre det känns mer som ett gift.
Jag har haft snuva jag har haft flera reaktioner på det här och så fort jag tog bort det var det lugnt i kattflocken och mina är innekatter så dom exponeras inte för en utemiljö som kan påverka.
En bra tråd att ta upp av TS alla katter är olika precis som vi människor vad gäller allergier och vad vi tål en del kan det här vara alla tiders bra för medan andra inte men jag kan inte annat än säga jag upplever det här som gift det är omöjligt naturligt för dom enda som kan ge naturliga feromer det är katterna själva det kan ingen vätska eller vetenskap göra åt dom.
#10: Då kanske det är just Feliway friends som är för koncentrerad på nåt sätt och ger obehag? Även Feliway Classic kan lukta lite de första timmarna och man ska ju vara noga med att inte sätta den direkt under någonting. Bra trots allt att det blir diskussion kring Feliway så folk är uppmärksamma på att de gör rätt i hanteringen och ser till att katterna mår okej och inte får någon oväntad reaktion!
#12: Jag blir irriterad i luftvägarna av adaptern. Det blir torrt och jag kan få rethosta.
#0: Kan det inte ha varit någon jul blomma eller något annat "nytt" över jul tiden som de kanske reagerade på?
Känns inte som att det skulle vara Feliway riktigt.
Har använt vid flera tillfällen, olika katter och det har aldrig varit problem.
#12 Bifogad bild är från Feliways egen FAQ.
Det har diskuterats ganska flitigt och länge huruvida Feliway är "säkert" om man (antingen djur eller människa) har astma, finns många diskussioner på t.ex. Reddit och FB där användare påstår sig ha haft problem medan det också finns sådana som säger att de använt produkten utan problem trots att de själva eller deras katter är astmatiker.
Att Feliway svarar som de gör tyder ju iaf på att de är medvetna att det kan finnas en problematik.
#17 Eller att de "vill ha ryggen fri".
#17: Det är tydligen inte helt ovanligt men som med oss vi reagerar olika så gör även djuren men bra att dom är medvetna om det men det kan också vara som Uppkatten skriver att dom vill ha ryggen fri.
Minns min idag snart 7 åriga katt när han blev könsmogen fick en av dom andra hanarna stress ville slå en drill lite här och varstans då hade jag det här och han fick rinnande ögon jag trodde först stopp i tårkanal men efter kastrering och den ena hankatten coolade ner sig tog jag bort det här då blev det bra.
Vi var till vet men inget fel på ögonen sen så här i efterhand kan jag inte säga med säkerhet att det var Feliway det är ju några år sedan men lite väl tillfällighet så det kan absolut ha vart en reaktion.
Bra att det påtalas så kattägare blir uppmärksamma att en del katter helt enkelt inte tål det.