Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 244 ggr
Maria
9

En konstig händelse.

Detta hände med vår allra första katt.
Vi hade fritidshus där vi var alla helger året om. Katten var ute där men innekatt i stan.

Stugan låg långt från andra hus och den lilla vägen in gick enbart till vårt hus.

En dag så kommer vår katt Fritz gående på den lilla grusgången. Bakom sig hade han på rad sex stycken katter. Sammalagt en länga på sju katter som kom gåendes. Lugnt och stilla.

Alla katterna kröp under huset som hade torpargrund. Min man och jag satt på helspänn och väntade oss att det eventuellt skulle braka loss.

Efter ungefär en timme så droppade katterna iväg. Lika långsamt och en och en med något tjugotal meter enellan.

Sist kom Fritz fram och gick in i huset och åt lite som om inget hade hänt.

Det var ytterst sällan vi överhuvudtaget såg någon katt vid stugan.

Har ni någon gissning på vad detta kan ha rört sig om?

/Maria

Uppkatten
8

Fritz bjöd in traktens katter till Agrias kattparad i syfte att samla in lite pengar till landets katthem. 😊

De avslutade med att ta sig en jamare nere i Fritz cat-cave… 😉

Skämt å sido, vilken spännande observation. Undrar verkligen vad de gjorde.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Enda gången jag sett katter (som inte hört ihop) flockas är när en löpande honkatt uppvaktats av traktens hankatter. Och det har varit allt annat än en tyst tillställning…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Vixxen
2

#1: Så måste det vara! 😹😹😹

Maria
1

Fritz var en kastrerad hane för övrigt. Han kan ha varit 6-7 år vid tillfället.

#1 Ja vi själva har fantiserat en massa liknande historier.😉

/Maria

• Redigerat 2025-12-07 14:31 av Maria
Maria
1

Detta var på 90- talet så jag har varken foto eller film tyvärr. Vi har pratat om detta så många gånger och jag kanske t.om lagt frågan här tidigare.
Knepigt var det i alla fall.

Jag vet ju inte kön eller ålder på katterna mer än att de alla var vuxna.

/Maria

OberonsMatte
5

Intressant! Det påminner faktiskt om något jag såg när jag var kanske 12 år och bodde på en bondgård på sommaren. Det fanns två honkatter (på p-piller) som hörde till gården och en okastrerad hankatt som inte bodde där, men som också brukade synas där ganska ofta. Någon enstaka gång kunde man även se andra katter, men alltid ensamma.

Som jag minns det skulle jag och min syster gå upp på höloftet, som vi ofta gjorde, men den här speciella gången fick vi se något väldigt märkligt när vi kom in i den delen av ladugården. Mitt på golvet innanför de stora ladugårdsdörrarna och nedanför höloftet satt (som jag minns det) 6-7 katter i en stor cirkel - som om de hade ett möte! Det var både gårdens katter, hankatten, förmodade grannkatter och minst en okänd. De satt där helt lugnt en stund till efter att vi kommit och stört, men sedan gick de iväg var och en till sitt.

Jag kommer inte riktigt ihåg var, men jag vet att jag i vuxen ålder har läst om sådana sammankomster och att det är något som förekommer. Att det sker på neutral mark och att det fyller något slags behov av att kolla in varandra under neutrala förhållanden. För det var det som kändes så märkligt, att alla de här okastrerade utekatterna från olika ställen varken verkade ha parning eller revir i tankarna.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
3

#6 Spännande.
Upplevelsen är ju av liknande slag.

/Maria

Skeppskatten Dina
1

#0 Känns väldigt ovanligt men ändå fint. 😻
Vi har en katt som är på utsidan och tittar in på vår katt. Vet inte vad som skulle hända om de träffades på utsidan???

🤗 Elisabeth och Amira 🐈

Vixxen
3

Hade en huskatt för länge sedan som blev kompis med alla andra katter i grannskapet.

Han bjöd in dem till köket att komma och äta hans goda mat!
Sen förevisade han sina sovplatser och delade dem gärna om de andra var intresserade!

Vid många tillfällen fick vi lov att höra oss för med grannarna vems katt han bjudit in!