Min dyraste raskatt
2011 köpte jag min fina lilla birmakille Ruben. Han var stambokförd, dubbelvaccinerad, id-märkt, veterinärbesiktigad, försäkrad och kostade 6.000 kr i inköpspris. Mycket pengar tyckte många även på den tiden, men han var såklart värd varenda krona.
Nu när Ruben blivit en liten kattgubbe på 14,5 år är han värd ännu mer pengar. Jag fick precis försäkringsbrevet för nästa försäkringsår och ser att enbart hans veterinärvårdsförsäkring kommer kosta 7.502 kr/ år (2.000 kronor mer än mina yngre katters försäkringar). Förutom det har han en inbokad tandbehandling (som i hans fall inte ersätts av försäkringen) och den kommer kosta 10- 12.000 kronor.
De som påstår att de inte har råd att köpa stambokförd kattunge kommer definitivt inte heller ha råd att vara kattgubbeägare - inte ens om det är en huskattgubbe.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-09-29 18:45 av OberonsMatte
Väl genomtänkta tankar som berör alla våra husdjur oavsett dom är stambokförda eller ej så kommer kostnader med djur.
Många inser inte att djur åldras det är enkelt att ta en kattunge eller en hundvalp dom är friska och pigga dom leker dom växer och frodas och livet är en lek.
En dag kommer deras ålder precis som hos oss vi blir också dyrare med hem och vård precis som djuren och kan man inte förse sina djur med det dom behöver under hela deras livstid ska man inte skaffa djur.
Hårt men sant det är liv vi talar om och jag har haft djur i 45 år jag vet vad jag talar om och mina djur har ekonomisk trygghet vi lider ingen brist och vi
är inte heller försäkrade men många borde förbanne mig försäkra sina djur allt annat är omdömeslöst .
Jag håller med om att inköpet inte är den stora kostnaden i jämförelse med försäkringar, andra löpande kostnader och dessvärre även veterrinärräkningar som kan ställa till det.
Jag skulle aldrig våga ha mina djur oförsäkrade men #1, man kan gott kosta på sig att vara lite ödmjuk.
Att man har en god ekonomi och en bra och genomtänkt plan för framtiden innebär inte alltid att det blir så.
Man köper sitt djur, allt är bra men 10-15 år är en lång tid.
Det går fortare än de flesta tror att gå från välbeställd till att bli bokstavligen hemlös.
Vid din ålder kanske du borde inse att alla inte har samma ekonomiska förutsättningar som du men kan ge sina djur ett bra liv ändå?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: Oj det var en saftig höjning.
Vår Nelson är ju också född 2011.
Får se vad nästa brev från Agria innehåller för överraskningar.
#3: Birma är dyrare att försäkra än Ragdoll (som är billigast av alla att försäkra), så även om allt annat är samma bör Ragdollförsäkring vara billigare.
Eftersom försäkringens förnyelsedatum inte passerat ännu ringde jag faktiskt till Agria idag och höjde för första gången någonsin självrisken (både fast och rörlig för Ruben och den rörliga för de andra två) för att få ner försäkringskostnaden. Högre självrisk kommer i mitt fall inte påverka möjligheten att ge katterna den vård de behöver, men det är iallafall ett försök att minska utgifterna.
Sajtvärd Katter iFokus
Ett tips för att få ner premien kan vara att kolla eventuella rabatter. Om man är medlem i diverse rasklubbar eller intresseorganisationer så kan man få rabatt, faktiskt så att det lönar sig att gå med även om man inte är ett dugg intresserad. 😉
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#4: Ah, på så vis. Är totalt oinsatt. Att det kan skilja sig såpass ändå?
Vad är det som utmärker en Birmas försäkring som gör den så dyr?