Katter iFokus

Katter

Läst 241 ggr
Kattpatrullen
4

Ny studie kring risker med råfoder

Jag rekommenderar starkt att läsa det senaste inlägget från @veterinarmolin på Instagram som handlar om en ny studie som visar på risker med råfoder.

Hon skriver i sitt inlägg bl.a. att hon själv utfodrar sina husdjur delvis med råfoder och är mycket noga med hantering, hygien o.s.v. men att hon inte valt råfoder om hon t.ex. haft småbarn som kröp på golvet eller familjemedlemmar med nedsatt immunförsvar.

Studien påvisar förekomst av sjukdomsframkallande bakterier och antibiotikaresistenta bakterier i rått kattfoder.

Jag tycker att hennes inlägg är väldigt nyanserat och hon konstaterar bl.a. att det är lätt att blunda för nackdelarna med något man tror på. Överlag bra info för människor som ger eller överväger att ge råfoder.

Fridaaaa
2

Dock extremt få nackdelar och många fler fördelar
Torrfoder är bara nackdelar för kattens skull. Som exempel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kattpatrullen
12

#1 Jag har inte argumenterar för eller emot någon typ av foder, utan delade detta med rekommendation om att läsa eftersom jag tycker det var enkelt och lättförståeligt och välbalanserat. Eftersom veterinären i fråga själv utfodrar delvis med råfoder så är hennes inlägg inte heller någon "anti-propaganda" utan ett försök att sprida kunskap. Rekommenderar även dig att läsa hennes inlägg så kan du själv bilda dig en uppfattning om innehållet.

Uppkatten
10

#1 Fel igen. För många katter är torrfodret räddningen när inget annat fungerar. Tänker då på s.k. veterinärfoder t.ex. Världen är sällan så enkel att det är svart eller vitt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#4 Nix det är inte fel. Det är forskning som visar det.
För en frisk katt finns det ingenting positivit med torrfoder öht. Extremt få undantag på sjuk katt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Uppkatten
13

#5 Då vädjar jag för 304e gången om att vi får ta del av den forskningen. Och sedan vill jag särskilt att du då visar vad forskningen säger om hur jag ska mata mina båda 15-åriga IBD-katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
7

#5 Har du läst forskningsrapporterna i länkarna ovan?

Silvestris
1

Det finns också forskning som visar att rått foder har högre smältbarhet och stimulerar immunförsvaret hos kattungar. https://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2460&context=utk_graddiss

Håller man god hygien finns ingen anledning att låta bli att utfodra med rått även om man har små barn eller immunsupprimerade personer i hushållet.

Det är inte farligare att hantera rå kost till sina djur hemma än att hantera rått kött för egen förtäring hemma. Jag äter inte kött själv, men mina katter äter rått och jag lovar att jag är mycket duktigare på att hålla god hygien runt rått kött än gemene svensson som grillar kyckling och fläsk hemma.

/råutfodrare sedan mer än 20 år tillbaks med 2 barn

Kattpatrullen
2

#8 Bra input! Ni tycker olika kring vikten av hygien kring rått kött för egen förtäring och för utfordring av djur. Hon (och även *vissa infektionsbiologer) hävdar att man behöver vara striktare med rått kött avsett för djurförtäring eftersom reglerna och hanteringen i tillverknings- och leveranskedjan är olika.

Jag tror dock att nyckeln är precis det du skriver, du är mycket duktigare än medelsvensson. Därigenom mitigerar du risken.

Hennes poäng (som jag förstod den) är just att många inte vet om att det finns risker och inte inser att de måste steppa upp sitt hygien-game för att utfodra rått på ett säkert sätt.

*lade till "vissa" för det finns helt säkert olika åsikter även här

• Redigerat 2025-09-26 12:32 av Kattpatrullen