Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratdjurskydd
Läst 374 ggr
OberonsMatte
1

Vad är egentligen sant i uppmärksammade fall?

Enligt ett nyhetsinslag med stor spridning i sociala medier hittade en kattägare sin försvunna katt "svårt misshandlad". "Hon (katten) levde i två dygn med stora smärtor där hon i stort sett skrek den mesta tiden och sedan dog hon".

Personen i inslaget som uppmärksammat fallet och uttalar sig säger att hon "blev så jädra arg och upprörd" och det kan man ju förstå, men vad var det som hände egentligen??

Var låg katten och skrek i två dygn innan hon dog? Togs inte katten till veterinär? Vad var det för skador katten hade som skiljer sig från alla andra skador katter kan råka ut för när de tillåts röra sig fritt i ett samhälle?

Vad exakt sa kvinnorna i inslaget när de tog kontakt med barn och ungdomar i området för att informera om förhållningssätt till djur? "De stod bara och gapade" säger kvinnan om reaktionen de fick, och det kan också tolkas på lite olika sätt. Jag skulle nog också se väldigt förvånad ut om någon kom fram för att informera mig om att man inte får slå djur. Inte så lite provocerad heller.. Hur reagerar man på sådana beskyllningar från vuxna tanter om man är barn/ungdom? Vad är egentligen sant?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/katten-sofia-dodades-i-krylbo-nu-agerar-de-boende-sa-jadra-arg

Sajtvärd Katter iFokus

Vandrar och pratar med ungdomar • Mass-sms från bostadsbolaget
  • Redigerat 2025-06-30 15:15 av OberonsMatte
Maria
3

Ja man undrar verkligen vad som är sant.
Att låta en katt skrika i två dygn av smärtor är också misshandel i min värld.

Varför skulle just ungdomar vara mer benägna att misshandla djur?

/Maria

OberonsMatte
0

#1: Ja, om den uppenbart skadade katten inte togs till veterinär och istället skrek av smärta i två dygn innan hon självdog är det definitivt djurplågeri även i lagens mening.

Även om den upprörda kvinnan inte reagerat på det (eller hur det låter) och de flesta läsare bortser från vad som faktiskt sägs borde väl ändå journalisten ha reagerat? Det blir liksom uppenbart att det inte är "djurplågeri" i sig som är upprörande utan själva möjligheten till drev mot vissa grupper av människor. I det här fallet barn/unga i ett specifikt bostadsområde.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
1

Jag minns drevet som var i mitt område för flera år sedan då en kattplågare härjade. (Högsbo Göteborg)
Det var gräsligt.
Mängder med spekulationer och uthängningar.

Det visade sig vara en sjuk ung pojke.
Då blev det nästan värre med allt hat. Plågerierna tog slut i och med att man tagit förövaren men då startade ett nytt drev mot familjen.

Jag förstår mig inte på folk.

/Maria

[solljust]
3

Jag bor i Dalarna om än väldigt långt ifrån det berörda området med över 10 mil men jag vet att det förekommit mycket av det här i just det området för flera år sedan så det är nog sant och min egen första reaktion var varför tog man inte katten till en veterinär när hon led i över två dygn vad fan tänkte man med där när man kunde hjälpa henne ur hennes våndor 😢 ansvarslösa förbannade ägare jag svär åt dom som lät katten lida 🥹😡

Det här är ett utsatt område så har inte Avesta/Krylbo sett ut förr om åren något har hänt där och det är en helt annan tillvaro än den ursprungligen var men idag är det ett utsatt område där allt kan ske så det finns inga som helst ursäkter för någon eller några varför det här skulle ske.

Kärringarna dom skriker rösten ur sig i vanlig ordning men det här är ett lågvatten område ingen någonsin kan rå på eller ens förstå så ja det är sant områden har betydelse och det här är ett område som misshandel mot djur inte alls är ovanligt tragiskt nog 🥹

OberonsMatte
2

#4: Vilket skitsnack rent ut sagt! På vilket sätt har du belägg för påståendet : "det här är ett område som misshandel mot djur inte alls är ovanligt". Hur ofta ska något förekomma för att anses vanligt? Behöver det finnas några dokumenterade grunder för sådan påstådd misshandel eller räcker det med lösa påståenden?

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
3

#5: Det är inget som helst strunt snack området är ofta omtalat i media det är bara att googla lite på det så kommer mycket fram det är ett problemområde och djurmisshandel har förekommit där tidigare. Googlade även på det men nu är dom senaste händelserna med katterna mest i fokus men det har stått förr om liknande saker.

Lite finns att läsa i länken här nedan sen är det bara att söka det finns mycket att läsa om Krylbo jag orkar inte lägga in länk efter länk och så såg det inte ut en gång i tiden en gång var Avesta/Krylbo ett bra ställe att bo på för både människor och djur men idag är där ett lågvattenmärke utan dess like nåt har hänt och det är otroligt synd och när jag gick på Sjöviks folkhögskola som ligger lite utanför i Folkärna såg det helt annorlunda ut det var tidiga 80-talet så jag ser hur det samhället drastiskt förändrades och är ett av Dalarnas 6 mest utsatta områden.

https://www.avestatidning.com/2024-11-13/krylbo-ett-problemomrade-pekas-ut-som-ett-av-de-varsta-i-landet/

Krylbo pekas ut som en av sex platser i Dalarna på ”Utanförskapets karta” över områden som präglas av stor problematik.
OberonsMatte
5

#6: Det är kommentarer som dina som ger områden det dåliga rykte som blir grogrund åt förutfattade meningar och negativa spekulationer. TVÅ utekatter i området har hittats döda utomhus inom en tvåveckorsperiod och helt plötsligt blir det en "sanning" att katterna slagits ihjäl av "någon eller några" barn/ungdomar.

Är det anmärkningsvärt att utekatter dör när det bl.a. finns gott om biltrafik i närheten? Finns det bostadsområden där utekatter aldrig hittas skadade eller döda? Jag tror faktiskt att katter hittats döda utomhus i alla tider, allt oftare dock med tanke på att både antalet katter och bilar ökat.

Angående "Utanförskapet karta" är Krylbo ett av Dalarnas 6 utanförskapsområden (4 av dem ligger i Borlänge). I mitt län finns 39 av landets 180 utanförskapsområden. Det som har kartlagts är faktorer som skolresultat, arbetsmarknadsetablering, bidragsberoende, valdeltagande, kriminalitet och trångboddhet. För Krylbo är bedömningen att det främst finns 3 (av 6 möjliga) problem: bidragsberoende, svaga skolresultat och trångboddhet. Är det därför två döda utekatter automatiskt påstås vara ihjälslagna? Finns det områden där två döda utekatter inom två veckor kan ha dött av andra orsaker?

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
3

#7: Här har vi ett typiskt exempel på den grogrund som du talar om, jag bor inte ens i såna oråden tvärtom jag behöver inte jag har inget behov jag har ett område som är bra tack och lov och mitt är tryggt jag behöver inget sånt här slams som ska raderas ut från jordens yta dom här områdena ska bort.

Det du måste förstå i det här är min egen erfarenhet jag vet jag har sett det får faktiskt räcka allt annat är inte intressant kan du inte ta till dig vad det här området innebär så kan jag inget mer göra och du får gå runt med en vanföreställning om att det är bra men djur lider dom dödas kärringar skriker hej vilt men väl det gäller då finns dom inte sån är sanningen då sjappar dom och sticker undan som små svansar och DJUREN ÄR DOM LIDANDE är det Okey????

Uppkatten
3

Först och främst håller jag med om att ingen katt ska behöva utsättas för onödigt lidande i två dygn. Det var min första reaktion när jag såg det här reportaget. Men vad som gör att jag tycker att det inte bara kan "viftas bort"/"ogiltigförklaras" är ju att flera personer sägs ha sett djur bli slagna etc i det aktuella området. Sedan hade det förstås varit önskvärt om journalisten pratat med de som varit ögonvittnen så det varit förstahandsuppgifter.

Händer det att barn och ungdomar är oförsiktiga/misshandlar djur? Absolut. Precis på samma sätt som det händer att vuxna gör det.

Jag har sett små barn låta snäckor åka "vattenrutschkana", sett dem döda snäckor genom att slå med plankor, sett lite större barn släppa sitt marsvin i rutschkanan på gården, sett ungdomar bolla runt med en grodstackare o.s.v.

Oavsett om det är barn/tonåringar eller vuxna som är oförsiktiga med djur eller t.om. misshandlar dem så är det viktigt att alla runtikring invänder och påtalar att det inte är OK.

Jag hade nyligen ett långt samtal med en man som inte tyckte det var ett problem när tonårsgrabbar misshandlade grodor/katter. Det var ju bara en groda/katt.

Men vi vet att det finns ett samband mellan att misshandla djur och att senare i livet misshandla t.ex. sin partner/sina barn. Så det finns all anledning att säga ifrån om/när djur misshandlas.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2025-07-07 14:23 av Uppkatten
UlrikaD
2

#9 Att misshandla någon levande varelse för nöjes skull borde ju höja alla varningsflaggor som finns.

[solljust]
2

#9: Fantastiskt bra skrivet 👍och jag har tack och lov vart skonad från att se djur plågas men det har hänt om än få gånger och mitt värsta minne är ute i en vidrig förort till Sthlm en man slog sin hund en jäkla man och ändå tydde sig hunden till honom som den trogna vän hunden och våra djur är jag gick i bitar gormade och skrek åt mannen skyddade hunden efter bästa förmåga polisanmälde jag gjorde allt i min makt sen hur det gick vet jag inte och det här var många år sedan men minnet av vad som utspelade sig känns som om det var igår.

Du har så rätt det finns ett samband mellan misshandel av djur det övergår ofta i partners barn med flera det här är enorma starka larm som vi verkligen i vårt samhälle behöver beakta inte ett djur inte en människa ska fara illa och lida pga andras misshandlingar det är en säkerhet våra politiker måste jobba stenhårt med att garantera både djur och människors rätt att aldrig någonsin riskera att bli utsatta för våld.

Nu handlar det här om lilla Krylbo en ort som en gång i tiden var bra att bo i men Krylbo har också fått kämpa likaså Avesta genom tiderna det är samhällen med lång historia men just såna här vidriga utsatta områden nej det var annat förr historiskt och såna här områden dom måste upphöra jämnas med marken för dom bidrar till kriminalitet våld mot djur och människor så här ska inte vårt Sverige se ut alla ska känna sig säkra oavsett man går på fyra ben eller två så har vi rätten till en fullständig trygghet allihopa i vårt samhälle en kamp vi aldrig någonsin får ge upp 😎