Ras honkatt?
Hade en hona som vart 19 eller 20år. Men har aldrig tagit reda på rasen. Är den en bondkatt? De ska visst bli mellan 12-15? 
Alla katter utan stamtavla är huskatter.
/Maria
Utan stamtavla = huskatt
Och huskatter kan bli äldre än 15 år.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är enbart katter som föds inom stambokförd avel som kan påstås vara någon särskild ras och det är enbart 10-15% av alla katter som föds inom stambokförd avel - övriga är huskatter. Huskatter har ingen rasstandard och kan se ut hur som helst. Oavsett utseende och föräldrar blir det en huskatt när avel och uppfödning inte är stambokförd.
Katters livslängd är alltid individuell, men beräknad (genomsnittlig) livslängd ligger väl runt 15 år - oavsett eventuell ras. Har den enskilda kattens föräldrar blivit gamla ökar chansen för att även deras avkommor kan bli det. Det är dock många katter som inte ens hinner uppnå genomsnittlig livslängd innan de förolyckas eller drabbas av sjukdom eller skador som är så svåra att ägaren väljer att avsluta kattens liv. Trafikolyckor sägs vara katters vanligaste dödsorsak, men många katter avlivas också (i "förtid") p.g.a. sjukdom. Det är få förunnat att få leva med samma katt i 20 år, så grattis till dig!
Med så gammal katt är det viktigt att vara observant på måendet och inte blunda för eventuell sjukdom. Katter kan självdö utan förvarning, men oftast är det efter en tids sjukdom och då är det många andra faktorer som avgör hur länge katten hålls vid liv.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-05-25 19:27 av OberonsMatte
Tack för svaren. Är katter i denna färg vanliga? Min var mer halv långhårig. Ser ut som grå med svarta och silver inlägg. Såklart de vita.
#4 Färg är svårt att se på bilden, väldigt mörk och otydligt men av det man kan se, så ser det vanligt ut
De såg ut som att hon var på väg att kräkas innan hon dog. Har sådan ångest att jag inte försökte att trycka några gånger under sista revbenet vilket Google ger information till. Hon hade ätit lite i ca 2 veckor. Var allmänt slö.Men klarade att gå runt i trädgården.
En bond katt är ingen ras utan ett samlings namn på en katt som är en balndning mycket. Den “normala” bondkattens utseende är oftast en korthårig katt med lite tigrerad teckning. Men just nu skulle man nästan kunna klassa det som en ras eftersom dem flesta ser lika dana ut 😁
NordicRodents.se
#7 Behöver inte vara blandning av mycket. Räcker att den är utan stamtavla.
Och nej de flesta huskatter ser inte likadana ut, extremt stor variation.
Så nej din kommentar innehåller bara felaktig information tyvärr.
#7 Håller med Fridaaaa.
Variationen är jättestor både vad det gäller färg, päls, storlek osv.
Ser många katter likadana ut i ett område så kanske det kan bero på släktskap?
Jag bara gissar. Någon som vet?
/Maria
#9: När det finns mest anledning att misstänka nära släktskap är nog när "alla" katter har samma utmärkande vitfläcksplaceringar. Eller när "alla" katter är helsvarta eller helröda. När katthem visar upp porträttbilder på en större grupp nyintagna katter blir det ibland ganska uppenbart vilka som kommer från samma ställe.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Aha.
/Maria
#7: Att korthårig, mönstrad katt upplevs som vanligast beror förmodligen på att korthår och mönster är dominanta anlag som bara behöver ärvas från den ena föräldern för att synas hos avkomman.
Långhår och maskad pälsfärg är exempel på anlag som måste ärvas från båda föräldrarna för att synas. Eftersom anlag för t.ex. lång päls kan vara dolt kan två korthåriga katter få långhårig avkomma - förutsatt att båda föräldrarna bär på långhårsanlag.
Att lång päls och t.ex. brunmaskad päls med blå ögon måste ärvas från båda föräldrarna för att synas innebär att en stambokförd ragdoll som utnyttjas i huskattavel kan föda en kull korthåriga bruntigrerade huskattungar. Om det sker finns det inget i den huskattgenerationens utseende som avslöjar att föräldern såg helt annorlunda ut, så därför är det helt fel att kalla huskatt för en egen "ras".
Sajtvärd Katter iFokus

#7 För mig är en bondkatt ingen blandning, utan snarare en katt av den typ som funnits här sedan järnåldern och som inte har så väldigt mycket påbrå utifrån. Den som ligger till grund för rasen europé.
Den moderna raskattaveln är bara ett par hundra år gammal, så de ursprungliga kattyperna existerar fortfarande sida vid sida med raskatterna. Men då man inte kan veta ursprunget på en katt utan stamtavla finns samlingsnamnet huskatt, oavsett om vi talar om dessa ursprungliga typer, en blandning mellan två eller fler kända raser, eller till och med en katt med två föräldrar av samma ras men som av någon anledning inte blivit stamboksförd.
Europén är för övrigt inte den enda rasen som syftar till att bevara en gammal ursprunglig kattyp.
#13 Bondkatt = katt utan stamtavla. Så simpelt är det.

#14 nej, huskatt = katt utan stamtavla. Bondkatt finns det ingen egentlig definition för och de flesta verkar ha sin egen, därav att jag sade "för mig".
Men du anser alltså att en oreggad perser har något med bondgårdar och bönder att göra?
#15 Bondkatt och huskatt är samma sak.
(jo det är fakta och ingenting annat.
Oreggad perser = huskatt/bondkatt. Bondkatt är inte bara katter som lever på bondgårdar.

Nej, det är inte fakta. Det enda officiella ordet för en katt utan stamtavla är huskatt, du kommer inte hitta ordet bondkatt i en enda text hos en seriös kattorganisation, oavsett om vi snackar avelsförbund som ordnar utställningar eller katthem och deras paraplyorganisationer.
Eller ja, det kan finnas en kort paragraf om att vissa kallar huskatter för bondkatter, antingen alla huskatter eller bara en viss typ.
Nu växte jag upp på landet med morföräldrar som var bönder, och ingen i grannskapet skulle ha kallat tydliga blandraser eller oreggade "raskatter" för bondkatt. Absolut ingen.
Har de fel? Nej, för återigen finns ingen tydlig definition för ordet bondkatt som det finns för ordet huskatt. Så det står dig fritt att använda de två som totala synonymer, men bli inte förvånad när någon säger annorlunda. Det är liksom inte vårt fel att du har blandat ihop din egen personliga uppfattning av ett ord med en faktisk definition.
Och jag är inte ens ensam om att använda bondkatt om katter av den klassiska svenska typen på detta forum idag.
- Redigerat 2025-06-22 13:26 av Thaeri
#17 Jo det är ren fakta. Huskatt och bondkatt är exakt samma sak.
Det är din ÅSIKT hur du och vissa andra vill kalla det, men faktamässigt är det samma sak oavsett hur du försöker vinkla det.
Det heter ju huskatt men jag tror bondkatt är ett mer dialektalt ord.
/Maria

#18: Så din absoluta hållning är fakta men min betydligt mer nyanserade hållning är åsikt.
Bra att veta, då antar jag att du vet exakt var gränsen mellan en bäck, å, älv och flod går också? I och med att du har sådan totalkoll på ord utan officiella definitioner menar jag?
Inse att huskatt är det officiella ordet som ersatte bondkatt, just för att man började blanda in raskatter i det hela och det blev för komplicerat att hålla isär den gamla typen utan raskattbakgrund, blandningar, och oreggade "raskatter". Man behövde ett nytt ord som inte varenda kotte hade sin egen uppfattning om.
- Redigerat 2025-06-22 13:37 av Thaeri
Angående diskussionen om benämningarna bondkatt resp. huskatt har benämningarna haft lite olika betydelse i den svenska tamkattens historia. Idag betyder nog bondkatt vanligtvis detsamma som huskatt, dvs. ej stambokförd tamkatt, till skillnad från stambokförda tamkatter som kallas raskatter.
Föreställningen om att bondkatt är en viss sorts huskatt är dock väl inrotad. För den misslyckade s.k. lantrasföreningen Bondkatten var det mest utmärkande kännetecknet för bondkatter inte hur de såg ut utan hur och var katterna levde och bodde. (dvs. som okastrerade utekatter i lantlig miljö).
Inom stambokförd avel var det klassiskt "bondkattsutseende" som var förebilden när Europé godkändes för stambokförd avel. Förvirrande nog var "Svensk huskatt" det ursprungliga namnet för den stambokförda rasen. Då, på 40-talet såg de flesta huskatter ut som just bondkatter, så det mer omfattande begreppet för "huskatt" har tillkommit senare.
För att förvirra ytterligare har det diffusa och ofta felaktiga begreppet "blandraskatt" blivit alltmer utbrett både på huskattmarknaden och även hos t.ex. försäkringsbolag. Det uppmuntrar till rasspekulationer och den absurda och felaktiga föreställningen om att de flesta huskatter härstammar från stambokförda katter.
De enda benämningar som behövs är huskatt resp. raskatt. Är katten stambokförd framgår ras och härkomst i stamtavla. Är katten inte stambokförd är det en huskatt och huskatter kan se ut hursomhelst.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2025-06-22 17:50 av OberonsMatte

#21:
De enda benämningar som behövs är huskatt resp. raskatt. Är katten stambokförd framgår ras och härkomst i stamtavla. Är katten inte stambokförd är det en huskatt och huskatter kan se ut hursomhelst
Exakt. Allt annat beror på varje persons uppfattning.