Bra veterinär i göteborg?
Har en katt som är 10 år gammal.
Vi har tyvärr inte haft ekonomiska möjligheter att ta honom till veterinären så många gånger i hans liv.
Nu har hans ögon börjat rinna och jag tyckte jag skymtade en tand som inte såg så bra ut.
Vill boka veternärstid men har inte någon bra koll.
Vill så klart att han får bra vård med kunnig och djurvänliga veterinärer.
Har blivit avrådd från ett ställe och när jag läste recesionerna avbokade jag min tid där.
Ska ta blodprover för att kolla att han är i god hälsa nog att sövas för att kunna kolla och ev. åtgärda tänderna/ta bort tandsten, samt undersöka ögonen.
Vi behöver en veterinär som man kan delbetala hos.
Mycket tacksam för svar🙏
Finns det några ytterligare ev. symtom förutom mun/tandstatus och rinnande ögon? T.ex. ökad törst, ful päls, dålig aptit eller viktminskning?
Om ekonomin är lite ansträngd och det inte finns några sådana allmänna sjukdomssymtom skulle jag nog försöka skippa allmän hälsokoll med blodprovstagning och i första hand söka för tänder + ögon. Inte heller otänkbart att även ögonproblemen orsakas av dåliga tänder.
Är katten veterinärvårdsförsäkrad?
När det gäller delbetalning har många kliniker numera samarbeten med t.ex. Klarna eller Resurs bank, men för att kunna använda den betalningslösningen måste man uppfylla vissa krav, t.ex. ha tillsvidareanställning och vara fri från betalningsanmärkningar.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Tack för svar🙏
Jag fick infon att för att kolla en katts tänder ordentligt så behöver den sövas. Vilket man förstår. De kan ju inte direkt gapa..
Och för att kunna söva en katt på 10 år så vill man ta blodprov för att se att katten har hälsa nog att bli sövd.
Vi har båda fast anställning men vi är för nuvarande deltidssjukskriven och student. Men avbetalning blir nog inga problem:)
Har också hört att ögonen kan ha att göra med just tänderna..
#1: Just det, han är försäkrad men så till vida att det inte kommer fram att han är sjuk går inget på försäkringen. Tänder ingår överhuvudtaget inte, så till vida att det inte händer ett olycksfall..
#2: Det där med blodprov inför narkos kan nog vara olika på olika kliniker. Kliniken jag går till krävde blodprov innan de ville söva Ruben senast (då han skulle fylla 12), men det var första gången jag råkade ut för den regeln. Vid hjärtlyssningen upptäcktes "som tur var" ett blåsljud, så jag fick ersättning från Agria även för provtagningen (som en del av hjärtutredningen, förutom hjärtultraljud).
Sajtvärd Katter iFokus