Katter iFokus

Katter

Läst 162 ggr
HarrySagasmatte
1

Bra vett i Malmö?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om någon vet en erfaren veterinär (om man får nämna en vid namn?)? Känner mig lite tveksam i nuläget dit jag gick, känner mig inte helt säker på kunskapen där. De hade många men valde den manlige.
Jag menar tex man kan känna en sköldkörtel, det sa denne man inte kunde. Att crea är lite högt men inom ramen 184, och fosfor, natrium kalium är normalt. Tänkte vetten skulle säga tex : ja om man har tandköttsinflammation kan crea stiga. Osv…

Vetten hade liksom inga förslag. Dock ville han ta ett urinprov fr blåsan så det var bra.
Harry äter mer är mer aktiv minskat 1 hekto (endast, ) bra päls men lite problem i munnen det och mattiggeriet gjorde att jag sökte en veterinär. Jag vet några som går helt bort, en i närliggande kommun.
Harry bor i Malmö.
Detta är svårt! Harry o Saga är mina barn! (På henne hörde han ett blåsljud.)

Krullibull
0

Kolla runt på Google Maps recensioner och gärna Facebook om du har det. Det brukar säga mycket.

Vad gäller sköldkörteln så behöver den inte nödvändigtvis kunna kännas av, vilket det såklart finns en större chans för om den är förstorad.

Det bästa är att kolla upp information på tillförlitliga källor själv som komplement till det veterinären säger. Du kan också vända dig till andra veterinärer för second opinion. Det ska oavsett kännas tryggt med veterinären du besöker.

Uppkatten
3

"De hade många men valde den manlige" skriver du. Men varför inte be att få komma för en second opinion hos någon av de andra veterinärerna där då? Eller varför skriver du inte ner dina frågor och mejlar över dem till kliniken så de får chansen att svara dig?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

HarrySagasmatte
0

#2: Jodå jag har gjort det nu. Ang andra bedömning, har jag inte lust betala för ännu ett besök…Jag har funderat på det och skickade iväg ett sms till Veterinären i Bunkeflostrand, ang att komma hem och lyssna. Hon svarade inte, så man tappar liksom "gnistan" just nu mitt i en flytt med allt vad det innebär.
Om jag ber om det blottar jag min osäkerhet ang vetten o han kanske tar illa upp. För JAG vet ju inte hur tydligt det lät. Och eftersom han sa msn inte kunde känna en sköldkörtel, vilket jag menar man kan om stor åtminstone, blev jag tveksam på denna.
Har också googlat, men vet att det ska man inte lita alltför mkt på…

HarrySagasmatte
0

#1: jag hittar inga källor på tex gingivit och crea, har googlat. Har svarat på resten i förra!

Krullibull
3

Det viktigaste är väl ändå att din katt blir kollad ordentligt och att du som är ansvarig för deras hälsa förstår informationen. Då kvittar det väl om veterinären faktiskt tar illa upp?

Det är faktiskt helt okej att skicka ett mejl och skriva att man inte känner sig riktigt nöjd med besöket, förklara varför och be om kompletterande information. Alternativt bara skriva att man inte hängde med och vill ha informationen i skrift. Det är inget konstigt.

Uppkatten
1

Jag diskuterar ofta med "min" veterinär/veterinärmottagning när jag inte har full koll själv, när jag har frågor eller känner mig tveksam. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Så här skriver Kattveterinären på sin hemsida (hon brukar ha bra info enligt min erfarenhet):

"En normalstor sköldkörtel kan inte palperas (kännas) vid undersökning. Hos katter med hypertyroidism kan veterinären ofta, men inte alltid, palpera en förstorad sköldkörtel."

• Redigerat 2025-04-25 19:57 av Uppkatten
Uppkatten
1

Nu minns jag inte dina tidigare inlägg rakt upp och ner i detalj, men varför skulle kreatinin stiga vid tandköttsinflammation, menar du? Är det inte vid njurproblem som det värdet brukar öka i första hand? Urinprov kan man ju också ta för att kolla så att njurarna inte läcker protein….????

Silvestris
0

Eva Heger på Kattens veterinär i Kävlinge är jätteduktig. Vore jag du skulle jag söka mig dit.

HarrySagasmatte
0

#4: Tack inte jag heller! Ursäkta sent svar, det är mkt nu..flyttar om tre veckor. Harry hälsar 🩷🩷

HarrySagasmatte
0

#9: Tack jag hört samma! Lite långt utan bil bara.