FORL och AGRIA , kreatinin
Hej.
Har ett inlägg här om Harry ang forl eller tandköttsinflammation. Vetten kan inte säga vilket därför ska han sövas i maj.
Jag tog prover också, då jag tycker han äter mkt men går inte upp. Han är en stor katt. Allt var bra inkl njurar FÖRUTOM kreatinin som var 187 (referens 70 -212). Detta tyckte vetten skulle komplettera med urinprov i blåsan. Alla andra relaterade prover, tex fosfat natrium, kalium var perfekta.
Blir ju orolig!
Frågan om försäkringen.
Agria införde FORL i försäkringen för 12 mån sen. Därför ska vetten skriva ett förhandsbesked efter röntgen. Frågade honom om det, han sa att han både fått rätt o fel….
Antar han är supernoga och kommer redogöra varenda tand t Agria. Lite försiktig kanske man kan kalla det
JAG kan omöjligt ha upptäckt det då det inte syns. Han äter mkt både torrt och blötmat. Borstar deras tänder två gg per v.
Ska inte ta ut något i förskott. Men är det 1 år sedan Agria ändrade?
Vad är Agria ute efter för att slippa betala?
Harry hälsar!
- Redigerat 2025-04-23 18:35 av HarrySagasmatte
Mina katter har haft Agria Kattrasförsäkring (t.ex. Agria Norsk skogkattförsäkring + tilläggsförsäkringen Agria TR/Forl). Inför mina försäkringarnas senaste årliga förnyelsedatum (som var i november 2024) fick jag info om att Kattrasförsäkringar skulle uppdateras automatiskt till Agria Katt Extra vid förnyelsedatum efter 1 juni 2024 (t.ex. Norsk skogkatt Extra). Tilläggsförsäkringen slopades därmed och ersättning för TR/Forl ingår istället i det vanliga försäkringsskyddet.
Om du har samma som jag (men huskatt) borde din försäkring heta Agria Huskatt Extra? Hade Harry tilläggsförsäkringen för TR/Forl innan dess eller kom det ersättningsskyddet med först när försäkringen ändrades?
Om man får ersättning för TR/Forl beror till stor del på hur länge katten haft det försäkringsskyddet, för det måste vara rimligt att skadan påbörjats först EFTER det att försäkringen tecknades. Eftersom TR/Forl utvecklas i olika nedbrytningsstadier (som börjar i rotnivå och under tandköttskanten) behövs röntgen och undersökning för att kunna bedöma vilket stadie varje drabbad tand befinner sig i. Därefter gör försäkringsbolaget en bedömning på om det är rimligt att tro att tänderna var helt friska när försäkringen tecknades.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Hej!
Tack för den enastående kunskapen som ni har ffa sajtvärdarna!
Det tillkommer när de ändrade försäkringen, Harry är försäkrad sedan han var 4 månader, då jag tog honom från en olämplig missbrukarfamilj 😢.
Saga har det I sin. Båda har 160 000 kr då jag vet vad vetvård kostar.
Som jag förstod det tillkom forl på Agia förra året?? Jag vet inte hur det resonerar men då jag borstar tänderna borde jag upptäckt en ev Forl. Om den var allvarlig. Agria måste väl förstå att vi inte är veterinärer/tandläkare…?
Jag ska kanske fråga igen, eller väcker man björnen då.
Kollar ju munnen när jag borstar med Bukacat! Vi får väl hoppas, även om Agria inte kommer bråka (?)eller att det endast är tandköttsinflammation??
#2: Jag har som sagt Agria själv, men det är inte helt lätt att ha full koll på villkoren eftersom de ändras ibland. (Jag tror dock att Agrias högsta ersättningstak fortfarande är 150.000..?).
När min Ruben försäkrades som kattunge 2011 fanns det ingen möjlighet alls till ersättning för TR/Forl hos Agria. Det var först 1 juni 2019 som Agria lanserade tilläggsförsäkringen Agria TR/Forl, dvs. en extraförsäkring som man kunde lägga till den vanliga veterinärvårdsförsäkringen. Ruben och mina äldre katter hade redan behandlats för TR/Forl, så i deras fall var det för sent, men Milou som är född 2017 fick det tillägget så snabbt som möjligt. Lotus som är född 2020 fick tillägget redan vid 7 veckors ålder (genom uppfödaren).
När tilläggsförsäkringen infördes 2019 var det många som skaffat tilläggsförsäkringen då som därefter nekades ersättning för TR/Forl och fick pengarna tillbaka för den tilläggsförsäkring de redan hunnit betala för.
Det luriga med TR/Forl är att kattägaren ofta är omedveten om att diagnosen är befintlig, men undersökning med röntgen (och fastställda kriterier för olika nedbrytningsstadier) är svårt att bestrida. Det spelar ingen roll om ägaren själv misstänkt diagnosen eller inte. Eftersom orsaken till TR/Forl fortfarande är oklar finns det inte heller något ägaren kan göra för att förebygga det.
Om du inte haft tilläggsförsäkringen tidigare tillkom ersättning för TR/Forl först när försäkringarna uppdaterades från Kattrasförsäkring till Katt Extra (eftersom ersättning för TR/forl ingår i Katt Extra). När dina försäkringar ändrades beror på försäkringarnas årliga förnyelsedatum, så det kan vara olika.
Måste säga att jag är imponerad av att du lyckas borsta katternas tänder! Det gav jag upp ganska snart efter att ha försökt några gånger. 😳
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Tack :) jodå de gillar faktiskt smaken av Bukacat särskilt Harry därför funkar det (obs MJUK tandborste) .Bukacat funkar även utan tandborste, den lägger sig och arbetar på tänderna.
Jag har förnyelse av Agria i september, har dålig koll, jag bara betalar…
Jag känner mig inte helt trygg med vetten. Jag sa att trots Harry bara är 6.5 år, att han ev hade symtom som hyperterios. Bad vetten känna på halsen men han sa " det kan man inte känna". Då är han inte van…Tror man kan åtminstone om den är förstorad…Harrys andra njurrelaterade prov var ua det var bara lätt höjt crea inom referens. Nu ska han ju sövas för röntgen av tänder o då vill vetten ha urinprov gr blåsan vilket i och för sig är bra (proteinuri tror jag det heter på njurkatt).
Sen sa han att han skrivit sk förhandsbesked, som Agria vill ha ang tänder, både de som godkänts , och inte, jag frågade honom om det. Det är ju lite upp till honom VAD han skriver. "Ägaren kan omöjligt se denna FORL som inte syns i munnen". Så skulle han nog inte skriva…
- Redigerat 2025-04-24 21:07 av HarrySagasmatte
#4: Kan det ha varit så att veterinären menade att "äter mycket men går inte upp" kan vara symtom på Hypertyreos och att det var därför den diagnosen nämndes? Det finns ett särskilt prov för det som brukar läggas till standardblodproverna om det finns anledning att misstänka det.
Underlaget för förhandsbesked borde vara veterinärens förklaring till varför en undersökning är medicinskt motiverad, dvs. själva grundförutsättningen för att få ersättning överhuvudtaget. Nu gissar jag bara, men kanske för att kolla om du kan få ersättning för röntgen även om det inte är TR/Forl?
När min Lotus drog en TR/Forl-tand senast hörde jag inget om förhandsbesked. Han hade haft kraftig tandköttsinflammation i hela munnen så jag blev förvånad över att det enbart var en tand som var drabbad. Det stod bara "emaljdefekter" och "parodontit" på pappret jag skickade in, men veterinären sa att han skrivit tydligt i journalen att det var TR/Forl, och det var förmodligen det Agria kollade upp.
Sajtvärd Katter iFokus
#5: jag förstod inte det sista?
Alltså det var JAG som trodde hyperterios, inte vetten. Som bara tog ett prov T4. Förutom njurprover och glucos.
Harry ska inte och röntgas i munnen mm. Jag känner bara att jag inte känner 100 förtroende. Men nu är det ju igång DÄR…
- Redigerat 2025-04-24 22:08 av HarrySagasmatte
#6: Jahaa, det var du som misstänkte hypertyreos, då förstår jag. Att veterinären vill förlita sig på sköldkörtelvärdet tycker jag ändå känns mer seriöst än att bara känna.
Sajtvärd Katter iFokus
#7: JO MEN SÅKLART. Det handlade INTE om det heller, jag kanske uttrycker mig luddigt? Poängen var att HAN SA MAN INTE KUNDE KÄNNA SKÖLDKÖRTELN. Jag menar man kan om förstorad. Det gjorde mig konfunderad.
#8: Jag är inte veterinär, men hittade detta när jag googlade:
"Över 80 % av de hypertyreoida katterna har en palpatorisk förstorad sköldkörtel.
På en frisk katt kan vanligtvis inte sköldkörteln urskiljas vid undersökning. För att
undersöka storleken böjs kattens huvud lätt bakåt och trachea följs med tumme och pekfinger i jugularfåran från larynx till bröstaperturen. Det är viktigt att inte trycka för hårt eftersom körteln då kan tryckas in i underliggande vävnad. En förstorad tyreoideanod känns som en förskjutbar subkutan nybildning eller som ett "blip" under fingrarna. En förändrad sköldkörtel är ofta förskjuten ventralt längs trachea, ibland ända in i brösthålan och kan då inte palperas. (Peterson, 2000; Rijnberk,1996)."
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Tack det var intressant! Det säger mig att han saknar LITE kunskap. Jag ringde honom, han tog sin lång tid att förklara i a f. Vi ska utöka panelen ang CREA med SDMA o proterinuri. Men jag frågade även om T4 provet och han sa att det låg så pass bra att något fel där är helt uteslutet!
(?) Får lita på det.
Den 27 åker båda in, för ultraljud hjärta Saga och Harry sövas mm.
Jag funderar lite på den där uppfödaren. Jag har bara sett bilder på hur hon bor men gud vilken röra. Har heller inte koll på hur hon parat…Jag köpte Saga, helt enkelt för att hon fanns tillgänglig, och för att jag som " känd" för att byggt upp och drivit förening i 17 år, drog mig för att kontakta olika…delvs för att några oseriösa, minst tre i Malmö.
Uppfödaren lämna henne då jag inte hade bil då, därför fotona mm.
Nu funderar jag på om jag borde benågon ta en titt på det hela. Vet att hanen, vilket jag reagerade på bodde väldigt "taskigt". Han fick inte vara i huset pga okasterade. Hon föder bara upp vita i princip. Kanske sllt är ok men började fundera på det när jag läste ert kloka inlägg om raskatter!
Obs bilden är på hunden jag passar 2 dar per v..Sam