Katter iFokus

Katter

Läst 187 ggr
HarrySagasmatte
2

Blåsljud katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Ny här och hade skrivit ett långt inlägg men hittar inte det. Finns inga UTKAST så jag får göra om det.

Min katt Saga 2,5 år var på vacc/tandkoll på klinik i Limhamn. Aldrig varit där. Hon är sövd ock kasterad idmärkt.
I förrgår då, upptäckte vetten ett blåsljud. Hen sa när jag frågade om det kunde vara stress att " det låter lite mer än ett stressljud" (??).
Jag är såklart orolig! Hen sa att hon måste göra ultraljud mm pga detta.

Min fråga är, dels känner jag inte vetten som kom från Lundabygdens djursjukhus I Lund till denna klinik I sept 24 (Lund dit jag aldrig skulle gått med mina djur ), är om jag ska be en vett komma hit för hembesök och lyssna igen för second opinion? Jag gör såklart allt och försäkring har hon så det är inte det. Jag bara vill kolla om det ÄR ett riktigt, utifrån hens kompetens, eller inte. Om, ska hon sövas, om jag förstod rätt, och då med milda metoder. Glömde fråga om jag kunde hjälpa hålla henne istf sövning.
Ska jag ta en second opinion, eller lita blint på vetten?
Hon är världens piggaste katt!
Har även ett inlägg här idag då hen hittade nåt på Harry med. Välbesökt klinik tror jag.

Uppkatten
0

Här kan du läsa vad Anicura skriver om blåsljud. Jämför med vad "din" veterinär sagt.

https://www.anicura.se/for-djuragare/katt/fakta-och-rad/blasljud-hos-katt/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Blåsljud från hjärtat kan höras med hjälp av stetoskop och uppkommer av virvelbildningar när blodet pumpas genom hjärtat eller dess stora blodkärl.
HarrySagasmatte
0

#1: Tack 🙏 har läst det igår. Anicura har väldigt bra info!

OberonsMatte
2

Om blåsljudet beror på hjärtsjukdom är det bra att veta om det, särskilt med tanke på att katten fortfarande är så ung.

Vid obligatorisk seniorhälsokoll inför tandutdragning upptäcktes ett blåsljud på min Ruben och då ville veterinären inte söva förrän ultraljudsundersökning gjorts. I Rubens fall visade ultraljudsundersökningen inga tecken på hjärtsjukdom, så i hans fall blev det fritt fram att söva som vanligt.

Sajtvärd Katter iFokus

HarrySagasmatte
0

#3: Tack för din input. Det är lite det jag menar, vissa vettar, har mer erfarenhet och kan avgöra mer andra mindre bra.

Krullibull
0

Min hund hade ett litet litet blåsljud en gång och när jag frågade sköterskan om det kunde bero på stress sa hon nej, så det var bara att komma in på ett nytt besök. Där sa den specialutbildade veterinären som håller på med just ultraljud att det visst kunde bero på stress.

Visst var det bra att kolla för säkerhets skull, men jag surar fortfarande över det dyra besöket för min hund var verkligen stressad då. Annars hade jag avvaktat eftersom jag tyckte att det var förklaringen. De betonade att blåsljudet verkligen var ytterst pyttelitet. Annars hade det varit en annan historia.

HarrySagasmatte
0

#5: Ja det känns ju sisådär det…🤔

• Redigerat 2025-04-18 21:12 av HarrySagasmatte
HarrySagasmatte
0

Saga är helt vit, inte döv. Funderar om det är ett blåsljud hur stor betydelse uppfödningen har? Hon är blandras och räknas som huskatt. Men där hon kom från fanns flera vita katter, typ mormor, mamma osv, pappan tror jag var flerfärgad har glömt.
Får väl googla det

OberonsMatte
3

#7: Anlag för ärftlig hjärtsjukdom syns inte, men förekommer bland såväl huskatter som raskatter. Inom stambokförd avel används särskilda tester och undersökningar för att minska risken för spridning av sjukdomsanlag, men inom huskattavel är det tyvärr ingen koll alls på sådana anlag, så på så sätt kan aveln ha betydelse. Nu vet vi iofs inte vad din katts blåsljud beror på. Tillfälligt blåsljud är inte detsamma som hjärtsjukdom.

Det som är riskabelt med helvit pälsfärg är sambandet med dövhet. Inom stambokförd avel måste helvita katter hörseltestas innan de får användas i avel och det är inte tillåtet att para helvit katt med annan helvit katt.

Sajtvärd Katter iFokus

HarrySagasmatte
0

#8: Tack. Det är jag nästan säker på att denna kvinna gjort….Hon har avlat i 13 år cirka. Men kände en viss tveksamhet, på hennes "uppfödning".