Lotus blev attackerad!
Jag bor i lägenhet och brukar låta mina katter vara lösa på tomten (och i skogsbacken bakom huset) tillsammans med mig. Utekatterna i området håller huvudsakligen till i sina "egna" revir så det är ganska sällan andra katter dyker upp på vår tomt. Om det sker när vi är ute brukar utekatterna antingen sticka iväg själva eller så tar jag in mina katter igen om stämningen känns ansträngd.
Sedan i somras har det allt oftare dykt upp en "ny stjärna" i form av en röd jättekelig men jättearg katt. Kelig mot mig, men arg på mina katter..
I lördags var han argare än någonsin när han plötsligt dök upp med siktet inställt på Lotus…och jag som hade en podd i hörlurarna upptäckte honom först när han var ganska nära. Lotus la sig ner och såg bara nyfiken och förvånad ut medan den rörda närmade sig (ylande, med rest ragg, kroksvans och nedsänkt huvud med öronen bakåt!)… Jag försökte avleda den röda, men han verkade inte ens märka mig och strax efter FLÖG HAN PÅ LOTUS i en riktig ATTACK!
Sedan blev det kalabalik! Lotus tog sig loss och sprang iväg med den röda efter (i raketfart) och stackars Lotus skrek rakt ut när han blev attackerad ännu en gång. Lotus kom loss ännu en gång men rusade då in i (under) en jättestor rishög och den röda smög ylande efter in i samma rishög. Som en skräckfilm! Jag hörde bara hur det skreks därinne och kände mig så maktlös!
Det enda jag kunde komma på att göra var att rusa in och beväpna mig med en vattenspruta. När jag kom ut igen rusade Lotus ut ur rishögen med den röda efter sig och till slut hittade jag Lotus vid husväggen och den röda ylande bredvid sig. Då siktade jag med vattensprutan och fick in en så bra träff att den röda flyttade på sig. Sedan sprutade jag, sprang och röt mot den röda tills jag hade jagat bort honom från tomten.
Lotus följde tacksamt med in direkt när jag lockade på honom och verkar tack och lov ha klarat sig från skador. (Eventuella bett märks ju dock inte på en gång)..
Hädanefter kommer jag ha vattensprutan med mig när jag tar ut katterna!
Jag är stark motståndare till att använda vattenspruta på egna katter, men för att freda sina egna katter mot främmande katter tycker jag att det är helt ok.
Dagen efter gick jag ut (med chipläsare) för att försöka ta reda på var den röda katten bor, men då hade jag sådan tur att både katten och ägaren var ute tillsammans. Hon var jättetrevlig (och den röda jättekelig som vanligt) och jag har hennes fulla stöd att använda vattenspruta för att hålla hennes katt borta från mina katter. Den röda (11-årig kastrerad hankatt) har tydligen bott i området i 4 år, men har tidigare alltid hållit sig på "sin" gård.
Sajtvärd Katter iFokus
Vilken läskig historia! Skönt ändå att Lotus inte verkar ha ådragit sig skador. Ja, självklart var det helt rätt av dig att använda en vattenspruta. Inget snack om saken.
Ska Lotus kollas av veterinär?
#1: Ja, det var en hemsk upplevelse, jag var helt svettig och darrig när vi väl kom in igen..! Jag var nog mer skärrad än Lotus efteråt, för han var konstigt nog som vanligt nästan direkt.
Lotus har så mycket päls överallt, men vad jag kan se och utifrån Lotus beteende verkar det inte finnas några skador, så jag avvaktar med veterinärbesök.
Fantastiskt ändå att Lotus förstod att jag var på hans sida när jag röt, sprutade vatten och skrämdes.. Han var ju också där och kunde lika gärna ha blivit skrämd av mitt beteende han också. Särskilt när han redan var så uppskrämd.
Sajtvärd Katter iFokus
Skönt att du fick isär dom och bort den andra. Väldig tur att dom inte drog iväg längre när den var så envis.
En konstig sak. Skrev inlägg på Hittekatter i tråden: Ute eller innekatter. Blev utloggad innan färdig så skrev om våra bara. Hade oxå skrivit nåt om dina att inte bara skönt för dom. Olika risker, inte bara farliga, för dina katter blir det ju oxå. Så hände det här men det gick ju bra för både er och den andra.
#3: Ja, utevistelse alltid är ett risktagande, men känner ändå att jag minskat riskerna genom att vara närvarande och genom att själv fastställa katternas "revir".
Det är relativt ovanligt att katter flyger på andra katter så här snabbt och oprovocerat som det såg ut att vara i det här fallet. Särskilt när även den anfallande katten är kastrerad och egentligen inte ens hör hemma på den här tomten.
Om jag ska analysera katternas beteenden så har jag tänkt på att Lotus verkat lite väl aningslöst oförstående när vi träffat på den arga katten tidigare. Även nu såg han enbart förvånad ut när röda (och uppenbart arga) katten närmade sig. Min tidigare (och naturligt ranghöga) katt Moltas utvecklade en fantastisk förmåga att skrämma bort bråkstakar genom att ignorera dem, men Lotus la sig ner och tittade rakt på den röda när den närmade sig. Lotus naiva och nyfikna beteende kanske triggar den röda katten? Om det är så har Lotus förhoppningsvis lärt sig nu att främmande katter kan vara arga på riktigt och i så fall kanske den här hemska upplevelsen ändå gav honom lite värdefull livserfarenhet. Att träffa främmande katter kan vara både läskigt och farligt, men innebär samtidigt naturlig stimulans där katter utövar och tolkar kommunikation på högsta nivå. Lotus blev helt slut och sov som en stock hela kvällen!
Sajtvärd Katter iFokus