Antiklösspray
Har provat nån sorts fy spray för att katterna inte ska klösa på möbler . Totalt värdelös. Har flera klösträd ändå klöser de sönder möblerna.
Finns det nån spray som funkar
Kort sagt: nej det gör det inte, så glöm allt sprayande och fyande.
Täck över möblerna med löst tyg om du är väldigt rädd om dem.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det här är inget någon ska använda mot sina katter det är = att säga fy till kattens egna naturliga beteende och har man katt får man räkna med att dom klöser det behovet har dom för att må bra. Personligen säger jag aldrig nej till mina katter när dom klöser och när möblerna går sönder då byter jag ut dom för katterna går först i alla lägen dom ska må bra och få ha sitt naturliga beteende.
Täck över möblerna som du fått tips av Magi-cat och kanske finns det något starkt tyg som står emot att kattklor går igenom själv har jag skinnmöbler där tar det tid för dom att komma igenom med klorna men visst lyckas dom och repar men katterna måste få röra sig för att må bra och klösträd/brädor finns det gott om här men katt är katt och det måste vi ägare ha förståelse för har vi inte det då ska vi inte ha katt.
Alla våra katter har haft personligheter när det gäller klösande.
Vi köpte en begagnad skinnsoffa för att kolla om de klöste på skinn. De gillade inte soffan så vi kunde sedermera köpa en ny skinnsoffa. Jag har ändå filt i soffan för att vara säker.
Nuvarande katt klöser bara på golvet så vi har sisalmattor som dörrmattor på flera ställen. Bara att byta när de ser fula ut.
Jag tror det bästa är att täcka möblerna man är rädd om.
Så är livet med katt😉
/Maria
Starka drifter som finns hos våra katter som att klösa, gräva i kattlådan osv ska man inte försöka motverka (en del ägare försöker ju att "lära" dem att använda toaletter avsedda för människor).
Som redan nämnts - täck över de möbler du inte vill ha klösmärken på. Katterna vet inte bättre än att klösa på sånt de gillar. Finns även platta klösanordningar som kan läggas ut på golvet så det gäller att vara uppfinningsrik.
Har du prövat Feliway sprej på ställena du inte vill att de ska riva? Det finns också klösbrädor som går att sätta på hörn på både möbler och väggar.